Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport: zobacz, które zawody skazane są na zawodowy sukces

jap
Dariusz Danek
Ekonomista i socjolog Richard Florida, autor książki „Narodziny klasy kreatywnej” oszacował liczebność pracowników „sektora kreatywnego” w USA na 30,1%.

Jeśliby przełożyć te dane na Polskę, sektor kreatywny w naszym kraju liczy 4,8 miliona ludzi. Czy warto być „kreatywnym”? Jakie zawody reprezentują ten sektor?

Kreatywność w walce z kryzysem

Przyszłością i głównym motorem napędowym światowej gospodarki będą, zdaniem Richarda Floridy, przedstawiciele takich zawodów jak architekci, ludzie pracujący w mediach, graficy, filmowcy, fotografowie ale też programiści i inżynierowie. W jego opinii klasa składająca się z pracowników naukowych, intelektualistów i różnego rodzaju artystów, już stanowi (bądź będzie stanowić w najbliższym czasie) dominującą siłę ekonomiczną i reprezentuje widoczne odejście od tradycyjnej ekonomii opartej na rolnictwie czy przemyśle.
Już teraz klasa kreatywna jest bardzo liczną grupą społeczną. Według Floridy, stanowi około 30% siły roboczej Stanów Zjednoczonych, a więc 40 milionów pracowników. Przekładając to na polski grunt, klasa kreatywna w naszym kraju to niemal 5 milionów ludzi.

Bądź kreatywny, rozdawaj karty

– Reprezentanci tych zawodów dobrze znają swoją wartość, a pracodawcy zabiegają o takich specjalistów. Sposób poszukiwań pracownika charakteryzuje się dość specyficznymi metodami pozyskania najlepszych ludzi. Najczęściej są  to rekomendacje z rynku, polecenia czy udziały w różnego rodzaju konkursach. Osoby zarządzające lub działy HR w większości samodzielnie poszukują potrzebnych pracowników, raczej rzadko zwracają się do firm rekrutacyjnych z prośbą o wsparcie. Warto jednak powierzać takie przedsięwzięcia wyspecjalizowanym firmom – mówi Małgorzata Fedorów z agencji HR Devonshire.
– Profesjonalne agencje HR zapewniają znajomość specyfiki danej branży, doświadczenie w prowadzeniu podobnych projektów i przede wszystkim dają możliwość zaoszczędzenia czasu w procesie rekrutacyjnym – dodaje Małgorzata Fedorów. 
W jaki sposób przedstawiciele sektora kreatywnego mogą pomóc w odnalezieniu przez head huntera? Bardzo pomocne są profesjonalne sieci społecznościowe, które mogą spełniać rolę CV oraz portfolio.– 80 proc. pracodawców korzysta z social media aby wspierać procesy rekrutacyjne, ponieważ serwisy tego typu ułatwiają im dostęp do informacji o potencjalnych kandydatach i umożliwiają z nimi kontakt – mówi Monika Samojlik, marketing manager serwisu GoldenLine.pl.
– Bardzo dużo można zyskać udzielając się też na grupach tematycznych funkcjonujących, np. na naszym GoldenLine.pl. Są bardzo cenione przez użytkowników za wysoką wartość merytoryczną – dodaje Samojlik.

W pracy kreują, w wolnym czasie tworzą

Co sektor kreatywny robi w wolnym czasie? Okazuje się, duża część nich łączy aktywność zawodową
z własnym hobby. Fotografia, film, design – dla sporej części przedstawicieli praca nierozerwalnie łączy się ze spędzaniem wolnego czasu.
Wśród naszych użytkowników rozesłaliśmy ankietę, w której niemal 60% odpowiedziało, że pracę łączy z hobby – powiedziała Katarzyna Szaszkiewicz z serwisu KonkursyKreatywne.
Jak to robią? Architekci, fotografowie czy filmowcy często biorą udział w różnego rodzaju branżowych konkursach. Uczestnictwo w nich o szansa na pokazanie swojego talentu oraz okazja do zdobycia atrakcyjnych nagród. Jak się okazuje, gra jest warta świeczki. – W chwili obecnej naszej bazie mamy około 200 aktywnych konkursów, w których wartość nagród przekracza 2 miliony złotych, nie wliczając w to nagród rzeczowych – mówi Joanna Majewska z serwisu KonkursyKreatywne, będącego największym w Polsce agregatorem konkursów dla przedstawicieli wielu dziedzin sztuki – od architektury krajobrazu, przez film i fotografię, skończywszy na wzornictwie przemysłowym. – Zdecydowana większość użytkowników serwisu regularnie bierze udział w konkursach. W przeprowadzonej przez nas ankiecie, aż 93% użytkowników naszego serwisu zamierza regularnie brać w nich udział – dodaje Saszkiewicz.

Bądź kreatywny – bądź uczestnikiem, nie widzem

Jak mówi w swojej książce Florida o klasie kreatywnej, „ludzie ci zajmują się twórczym rozwiązywaniem konkretnych problemów, korzystając z rozległej wiedzy”. Sami chcą decydować o swoim losie, co więcej znają swoją wartość w technokratycznym świecie. Ich główne motto można określić mianem „bądź uczestnikiem, a nie widzem”. 
Czy warto być przedstawicielem nowej klasy? Patrząc na to przez pryzmat potencjalnego sukcesu zawodowego – z pewnością tak.
 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24