Regularne kursy "motoraczka" na trasie Sanok - Łupków [ZDJĘCIA, WIDEO]

Tomasz Jefimow
Udostępnij:
To uzupełnienie oferty PolRegio, której pociąg „Wojak Szwejk” kursuje w każdy wakacyjny weekend z Rzeszowa przez Łupków do Medzilaborec.

Nieczynna od 7 lat lokomotywownia w Zagórzu stała się miejscem gdzie zainaugurowano część projektu "Karpacka Kolej Euroregionalna". Inicjatywa jest pomysłem Jerzego Zuby, pasjonata kolei, radnego powiatu sanockiego oraz pełnomocnika burmistrza Zagórza ds. kolei.

Zuba tłumaczy, że pomysł wziął się z "kolejowej biedy".

- W związku z remontami linii 106 i 108, które na długi czas po raz kolejny odetną kolejowo Bieszczady od Polski, i negatywną decyzją Przewozów Regionalnych odnośnie możliwości kontynuacji ruchu ze stacji w Jaśle, musieliśmy coś zrobić.

Projekt zakłada utworzenie bieszczadzkiego, transgranicznego odpowiednika Trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

- W naszym przypadku chcemy połączyć stację Zagórz z Jasłem, Chyrowem na Ukrainie oraz słowackimi Medzilaborcami - tłumaczy Zuba.

Koncepcją zainteresował się prywatny przewoźnik SKPL "Cargo" ze Zbierska, który wcześniej, we współpracy ze stowarzyszeniem DolinaKolejowa.pl oraz Zakładem Linii Kolejowych w Rzeszowie, zorganizował promocyjne przejazdy szynobusem typu Motorak do Medzilaborec oraz na ukraińską stronę przejścia granicznego w Krościenku.

W niedzielne popołudnie inauguracyjny kurs zawiózł turystów z Zagórza do Szczawnego w gminie Komańcza na Piknik Wołowy. Tam odbyły się m.in. zawody siłowo - sprawnościowe "Kolejarski Mocarz".

Od wczoraj szynobus jeździ na linii 107 między Sanokiem a Łupkowem. Będzie kursował codziennie (od poniedziałku do piątku). Wyjazdy z Sanoka - o godz. 8.33 i 15.50. Z Łupkowa - o godz. 10.55 i 18.11.

- Rozkład jazdy "Bieszczadzkiego Motoraczka" uzupełniają jeszcze trzy kursy Zagórz-Sanok-Zagórz - dodaje Zuba. - Szczegółowy rozkład jazdy można znaleźć na stronie karpackakolej.eu.

Kursy wykonywane są szynobusem typu Motorak wyprodukowanym w dawnej Czechosłowacji w 1982 roku.

- To pojazdy, które uratowały prowincjonalne linie u naszych południowych sąsiadów - mówi Jerzy Zuba. - Mają prostą konstrukcję i są ekonomiczne. Komfort podróżowania wbrew pozorom jest bardzo dobry.

Firma ze Zbierska będzie świadczyć usługi przewozowe do końca sierpnia.

- Liczymy nie tylko na turystów, ale też na mieszkańców - mówi Zuba. - Przykład „Bieszczadzkiego Żaczka”, czy „Wojaka Szwejka” pokazuje, że kolej jest w Bieszczadach potrzebna , nie tylko w wydaniu turystycznym i o frekwencję jesteśmy spokojni.

Żeby "Bieszczadzki Motoraczek" mógł kursować przez cały rok potrzebne są pieniądze.

- Urząd Marszałkowski zadeklarował pokrycie 50 procent kosztów, my musimy jeszcze uzbierać ok. 650 tys. na roczne funkcjonowanie - tłumaczy Zuba. - Pukamy do różnych drzwi, liczymy też, że marszałek podniesie próg dofinansowania, wtedy samorządy mogłyby się przymierzyć do partycypacji w kosztach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kobiety w biznesie. Czy trudno im robić karierę?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
upd

rozumiem, że to uśmianie się, śmiech z zagrażającej życiu sytuacji to śmiech przygłupa?

G
Gość

ależ się uśmiałem. Na Słowacji, lokomotywa odłączyła się od wagonów i pojechała w pizdu,zostawiając pasażerów w szczerym polu, hahaha ;)

R
Radko
Właśnie wszystkiemu są winne Urzędy Marszałkowskie, które mają głęboko gdzieś kolej. Nie ma dofinansowania, nie ma pociągów. Ta ustawa powinna być dawno na śmietniku. A na tych liniach kolejowych cały rok, codziennie powinny jeździć pociągi. I to kilkanaście par dziennie. Wstyd Panie Marszałku, lepiej gdzie indziej na głupoty wydać pieniądze, grunt że stare Kubusie i inne złomy jeżdżą po drogach, a wybory idą wielkimi krokami
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie