Rośnie liczba tragicznych wypadków. Giną piesi i rowerzyści

#Bartosz GubernatZaktualizowano 
Marcin Radzimowski
Liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów rośnie. Tylko w niedzielę zginęły dwie osoby. W miejscowości stale zginęła 69-rowerzystka, a w Ustrzykach Dolnych kobieta, którą kierowca potracił na przejściu dla pieszych.

- Kierowcy jeżdżą niebezpiecznie i często przekraczają prędkość, ale piesi także nie są bez winy. Wielu z nich wchodzi wprost przed nadjeżdżające auta. Często przebiegają przez ulice w niedozwolonych miejscach. Rowerzyści z kolei nagminnie przejeżdżają przez przejścia dla pieszych, albo zajeżdżają drogę samochodom, nie sygnalizując ręką zamiaru skrętu, czy zmiany pasa ruchu – wylicza komisarz Paweł Grześ z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie.

Noś odblaski, nie zakładaj słuchawek

Do dwóch tragicznych w skutkach wypadków doszło w niedzielę. Około godziny 7.30 na ulicy Tarnobrzeskiej w miejscowości Stale 26-letni kierowca hondy potrącił rowerzystkę. Mimo reanimacji kobiety nie udało się uratować. Wieczorem dwoje pieszych zostało potrąconych przez samochód na przejściu przez ulicę 29 Listopada. Kobieta zmarła po przewiezieniu do szpitala. Policja i prokuratura ustalają przyczyny wypadków.

Tragiczny wypadek w Stalach koło Tarnobrzega. Rowerzystka je...

- Niestety w wielu przypadkach kierowca nie ma szans zareagować na zachowanie pieszego. Olbrzymim problemem jest słuchanie muzyki, albo przeglądanie internetu w czasie spaceru. Człowiek jest wówczas skupiony na ekranie smartfona, a dodatkowo nie słyszy co się dzieje wokół niego. W takiej sytuacji nie trudno o tragedię – mówi Paweł Grześ.

I przypomina, że jeśli przejście dla pieszych jest w odległości do 100 metrów od pieszego, to ma on obowiązek przejść na drugą stronę ulicy wyłącznie po pasach.

Jak wynika z policyjnych statystyk, w 2018 roku w naszym regionie doszło do 282 kolizji i 284 wypadków z udziałem pieszych. Zginęło w nich 38 osób, a rannych zostało 261. W tym roku wypadków i kolizji było już 139. Śmierć poniosło w nich 16 osób, a 73 zostały ranne. Policjanci zwracają uwagę, że w starciu z samochodem zarówno pieszy, jak i rowerzysta ma niewielkie szanse na wyjście bez szwanku. W niedzielnym wypadku w Stalach rower ofiary został uderzony z tak wielką siłą, że przeleciał nad przydrożną fosą i zatrzymał się na chodniku. Dlatego w terenie zabudowanym limit prędkości wynosi najczęściej 50 km/h, które uznaje się za granicę, poniżej której potrącony pieszy ma jeszcze szanse przeżyć wypadek.

CZYTAJ TEŻ: Strażnicy miejscy robią porządek w centrum Rzeszowa

- Jeśli samochód jedzie z prędkością 70 km/h, a kierowca zauważy pieszego będąc 10 metrów przed przejściem, na pasy wjedzie po pół sekundy. Hamować zacznie dopiero po sekundzie, gdy będzie już 10 metrów za zebrą, a zatrzyma się kolejne 20 metrów dalej. Tymczasem prędkość, która ogranicza szanse pieszego na przeżycie praktycznie do zera to już nawet 40-50 km/h – wylicza Radosław Jaskulski, instruktor bezpiecznej jazdy w Skoda Auto Szkole.

Polecamy: Tak będzie wyglądać S19 Rzeszów-Babica z dwukilometrowym tunelem [FOTO, WIDEO]

Policjanci apelują, aby przed wejściem na jezdnię zawsze upewnić się, czy z którejś strony nie nadjeżdża samochód. Przypominają też, że pieszy ma pierwszeństwo dopiero wówczas, gdy jest na pasach.
Nie wolno mu natomiast wchodzić bezpośrednio przed nadjeżdżające auto, bo w ten sposób popełnia wykroczenie – wtargnięcie na jezdnię. Po zmroku warto natomiast nosić elementy odblaskowe, nawet w terenie zabudowanym, gdzie takiego obowiązku nie nakładają przepisy. Dzięki nim człowiek jest widoczny dla kierowcy z daleka.

ZOBACZ TEŻ: Nowe autobusy MPK w Rzeszowie będą jeździć na ekologiczny gaz ziemny

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
G

Na światłach przed przejściem dla pieszych jak mi minie z czerwonego na zielone to nie włarzę tylko jeszcze się rozglądam zwłaszcza na długich przejściach tak powinno być bo jakiś wariat moje jechać

G
Gość
2019-05-07T17:25:22 02:00, olka:

No nareszcie ktoś zauważył,że większość wypadków na pasach to wina samych pieszych,którzy uważają się za święte krowy i traktują pasy jak dalszą część chodnika-wchodząc w ogóle nie rozglądając się w żadną stronę tuż przed samochodem.Ale to wina ciągłej propagandy mediów,że niby pieszy ma wszędzie pierwszeństwo i tworzenie coraz surowszych kar dla kierowców,dlatego pieszy uważa że jest panem i na chodniku i na jezdni.Ile policja zebrałaby mandatów,gdyby poustawiała patrole po cywilu koło pasów i karała mandatami pieszych i rowerzystów,którzy nagminnie przejeżdżają przez pasy.

Masz rację. Jeżdze od 20 lat i widzę co się obecnie dzieje. Piesi i rowerzyści zachowują się na drodze jakby mieli po 7 żyć

G
Gość
2019-05-08T09:02:41 02:00, Taka prawda:

Jak zwykle u polskiego cebulactwa winny pieszy i rowerzysta. Tylko kierowca w 1.5 t puszce nic nie musi. Szkoda tylko, że potem w sądzie płacz i zgrzytanie zębami. Pół biedy jak taki kierowca-matoł zabije, wtedy tylko krótka odsiadka ale jak nie daj Boże pieszego czeka rehabilitacja to już odszkodowania idą w setki tysięcy złotych. Szkoda, że kierowcy o tym nie pamiętają bo piesi nigdy się nie zmienią, zwłaszcza dzieci i ludzie starsi. Pierwsi nie mają rozwiniętego instynktu samozachowawczego i zawsze będą mieć słuchawki a drudzy to często schorowani niedowidzący z demencją. A kierowca? Kierowca do jasnej cholery posiada prawo jazdy na które trzeba zdać egzamin i przejść badania wzroku. Niestety egoizm jest najważniejszy bo pieszy to przecież "święta krowa". Ale przyjdzie taki czas, że w końcu ktoś te przepisy wzorem zachodu zmieni, niestety dopiero wtedy gdy będziemy ostatnim krajem w statystykach śmiertelności. Na razie jesteśmy 3 od końca.

Zobacz ile jest wykroczeń robionych przez pieszych i rowerzystów obecnie? Pomyśl zanim coś napiszesz..

G
Gość
2019-05-07T19:17:26 02:00, gazda:

Długo wmawiano pieszym i rowerzystom że są uprzywilejowani. Odniesiono sukces, i są doskonałe efekty.

2019-05-08T09:05:43 02:00, Taka prawda:

Bo są, lepiej żebyś nie musiał się o tym przekonywać w sądzie.

nie są więc nie chrzań człowieku

G
Gość
2019-05-07T17:25:22 02:00, olka:

No nareszcie ktoś zauważył,że większość wypadków na pasach to wina samych pieszych,którzy uważają się za święte krowy i traktują pasy jak dalszą część chodnika-wchodząc w ogóle nie rozglądając się w żadną stronę tuż przed samochodem.Ale to wina ciągłej propagandy mediów,że niby pieszy ma wszędzie pierwszeństwo i tworzenie coraz surowszych kar dla kierowców,dlatego pieszy uważa że jest panem i na chodniku i na jezdni.Ile policja zebrałaby mandatów,gdyby poustawiała patrole po cywilu koło pasów i karała mandatami pieszych i rowerzystów,którzy nagminnie przejeżdżają przez pasy.

niestety nie masz racji, wiekszosc wypadkow z pieszymi powoduja kierowcy

G
Gość

Nie mam pytan

Obwinianie ofiar o wypadki. Policja apeluje do pieszych i rowerzystow, ale nie apeluje do kierowcow, by jezdzili zgodnie z przepisami

T
Taka prawda
2019-05-07T19:17:26 02:00, gazda:

Długo wmawiano pieszym i rowerzystom że są uprzywilejowani. Odniesiono sukces, i są doskonałe efekty.

Bo są, lepiej żebyś nie musiał się o tym przekonywać w sądzie.

T
Taka prawda

Jak zwykle u polskiego cebulactwa winny pieszy i rowerzysta. Tylko kierowca w 1.5 t puszce nic nie musi. Szkoda tylko, że potem w sądzie płacz i zgrzytanie zębami. Pół biedy jak taki kierowca-matoł zabije, wtedy tylko krótka odsiadka ale jak nie daj Boże pieszego czeka rehabilitacja to już odszkodowania idą w setki tysięcy złotych. Szkoda, że kierowcy o tym nie pamiętają bo piesi nigdy się nie zmienią, zwłaszcza dzieci i ludzie starsi. Pierwsi nie mają rozwiniętego instynktu samozachowawczego i zawsze będą mieć słuchawki a drudzy to często schorowani niedowidzący z demencją. A kierowca? Kierowca do jasnej cholery posiada prawo jazdy na które trzeba zdać egzamin i przejść badania wzroku. Niestety egoizm jest najważniejszy bo pieszy to przecież "święta krowa". Ale przyjdzie taki czas, że w końcu ktoś te przepisy wzorem zachodu zmieni, niestety dopiero wtedy gdy będziemy ostatnim krajem w statystykach śmiertelności. Na razie jesteśmy 3 od końca.

T
Taka prawda
2019-05-07T16:06:17 02:00, Gość:

Tak będzie, dopóki nie wprowadzi się u nas - wzorem panstw bardziej cywilizowanych - bezwzględnego pierwszeństwa pieszego PRZED przejściem dla pieszych...

2019-05-07T17:28:44 02:00, Gość:

To analogicznie należałoby wprowadzić bezwzględne pierwszeństwo samochodów PRZED przejazdem kolejowym..

Ale na zachodzie samochody nie mają pierwszeństwa przed przejazdem kolejowym tak samo jak TiRy nie mają na skrzyżowaniach przed autami osobowymi. I teraz zadaj sobie pytanie dlaczego twoja pseudoanalogia jest idiotyczna? Potrafisz wyciągnąć wnioski?

G
Gość z Niemiec
2019-05-07T14:57:31 02:00, Gość:

Bo kierowcy to święte krowy

Będąc kierowcą, pieszych jeszcze poniekąd rozumiem, ale rowerzyści są bardzo irytujący. Mogliby się w końcu określić czy są uczestnikami ruchu drogowego, czy pieszego?!? Bo na razie są tam gdzie im wygodniej.

P
Pola
2019-05-07T16:19:36 02:00, Hmmm:

Rowery światła kamizelka odblaskowa karta rowerowa i nr ewidencyjny lub rejestracja i koniecznie alkomat . Bo czują się bez karni.

Dużo w tym racji, ale szkoda, że z j. polskiego uciekałeś...

g
gazda

Długo wmawiano pieszym i rowerzystom że są uprzywilejowani. Odniesiono sukces, i są doskonałe efekty.

G
Gość
2019-05-07T16:06:17 02:00, Gość:

Tak będzie, dopóki nie wprowadzi się u nas - wzorem panstw bardziej cywilizowanych - bezwzględnego pierwszeństwa pieszego PRZED przejściem dla pieszych...

To analogicznie należałoby wprowadzić bezwzględne pierwszeństwo samochodów PRZED przejazdem kolejowym..

o
olka

No nareszcie ktoś zauważył,że większość wypadków na pasach to wina samych pieszych,którzy uważają się za święte krowy i traktują pasy jak dalszą część chodnika-wchodząc w ogóle nie rozglądając się w żadną stronę tuż przed samochodem.Ale to wina ciągłej propagandy mediów,że niby pieszy ma wszędzie pierwszeństwo i tworzenie coraz surowszych kar dla kierowców,dlatego pieszy uważa że jest panem i na chodniku i na jezdni.Ile policja zebrałaby mandatów,gdyby poustawiała patrole po cywilu koło pasów i karała mandatami pieszych i rowerzystów,którzy nagminnie przejeżdżają przez pasy.

H
Hmmm

Rowery światła kamizelka odblaskowa karta rowerowa i nr ewidencyjny lub rejestracja i koniecznie alkomat . Bo czują się bez karni.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3