Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa transportu. Rzeszów wypada słabo na tle innych miast

Bartosz Gubernat
Kierowcy uważają, że wymalowanie buspasów na al. Sikorskiego to fatalny pomysł. Miasto jest innego zdania.
Kierowcy uważają, że wymalowanie buspasów na al. Sikorskiego to fatalny pomysł. Miasto jest innego zdania. Dariusz Danek
W Kielcach nowe autobusy jeżdżą już po ulicach, a w Olsztynie lada chwila ruszy budowa nowej linii tramwajowej. Rzeszów? Nie złożył jeszcze nawet wniosku o dofinansowanie transportowych inwestycji...

Olsztyn, stolica województwa warmińsko-mazurskiego to miasto do złudzenia przypominające Rzeszów. Liczy 163 tysiące mieszkańców, tylko nieznacznie ustępuje nam powierzchnią. Układ drogowy to tutaj także ok. 500 kilometrów ulic, a MPK dysponuje 34 liniami autobusowymi obsługiwanymi przez 140 pojazdów. Natężenie ruchu jest bardzo podobne, tak samo, jak licząca ok. 80 tysięcy liczba zarejestrowanych tu samochodów.

Obok Kielc, Białegostoku, Lublina i Rzeszowa to jedno z pięciu miast Polski wschodniej, które zdecydowało się zmodernizować za unijne miliony swój układ transportowy. Do tematu urzędnicy podeszli tu jednak zgoła inaczej, niż władze Rzeszowa.

W stolicy Warmii i Mazur kluczowym elementem wartego 426 mln zł projektu jest tramwaj. Licząca 10 kilometrów nowoczesna linia (ma w sumie 20 km torów) połączy dzielnicę Jaroty (miejska sypialnia, odpowiednik rzeszowskiego Nowego Miasta) z głównym dworcem kolejowym i centrum miasta. Od głównej trasy tory pobiegną jeszcze w dwóch kierunkach. Pierwszy pozwoli dowieźć pasażerów na stare miasto. Drugi zakończy się przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Skąd pomysł na tramwaj?

- Pewnie w jakimś stopniu zdecydowała tradycja, bo tramwaje jeździły u nas do 1965 roku. Ale nie to jest najważniejsze. Firma IMS z Krakowa, która przygotowała dla nas dokumentację całego projektu, zaproponowała pięć rozwiązań mających usprawnić ruch w mieście. Aż trzy z nich opierały się właśnie na linii tramwajowej - mówi Zdzisław Bukowski z Urzędu Miasta Olsztyna.

Czym tramwaj wygrał z autobusami? Przede wszystkim pojemnością. Olsztyn kupi 15 składów, z czego każdy, mierzący 32 metry będzie mógł zabrać na pokład aż 200 pasażerów. To dwa razy więcej osób, niż wchodzi do klasycznego autobusu. Pojazdy będą poruszać się po torowiskach, a więc nie zabiorą pasów ruchu na ulicach. A te, w przeciwieństwie do Rzeszowa nie zostaną zwężone malowaniem buspasów.

- My takie pasy dobudowujemy do istniejących dróg - mówi Z. Bukowski. I dodaje, że przetargi na budowę zajezdni tramwajowej, torowisk, buspasów zostały już rozstrzygnięte. Zamówienie na elektroniczny system sterowania ruchem w mieście oraz tramwaje zostanie ogłoszone niedługo.

To m.in. zasługa szybkiego przygotowania i złożenia do weryfikacji dokumentacji niezbędnej do przyznania dotacji z UE. Urzędnicy z Olsztyna przekazali ją do PARP w lutym. Co ciekawe, zapłacili za nią tylko 900 tys. zł.

Dla porównania, w Rzeszowie hiszpańska firma, która wygrała przetarg miała za nią dostać 4,5 mln zł, ale nie wykonała nawet połowy pracy. Dlatego miasto powierzyło dokończenie prac właśnie firmie IMS. Ale mimo, że trzeba wykonać tylko połowę dokumentów, zapłacimy krakowskim fachowcom aż 2,9 mln zł...

- Nic na to nie poradzimy. Ogłosiliśmy przetarg, do którego zgłosiła się tylko jedna firma i podpisaliśmy z nią umowę. Na powtórkę nie było czasu, bo musimy nadrobić czas stracony przez hiszpańską Apię. Do zrobienia jest jeszcze sporo, a dokumentacja ma być gotowa do końca roku - tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

- Firma z Krakowa pewnie wiedziała, że jesteście pod ścianą i to skrzętnie z tego skorzystała - przypuszcza Z. Bukowski.

Kielce też daleko z przodu

Okazuje się, że Olsztyn to nie jedyne miasto, w którym unijny projekt jest daleko bardziej zaawansowany. Wyprzedzają nasz też Kielce. Tutaj przygotowanie dokumentacji kosztowało tylko 18 tys. zł.

- Zapłaciliśmy jedynie za część dokumentów, ponieważ pomysły rozwiązań komunikacyjnych i badania ruchu przygotowali nasi urzędnicy.

Wniosek o dofinansowanie złożyliśmy w 2009 roku i pod jego koniec podpisaliśmy ostateczną umowę - mówi Ewa Michałek z kieleckiego magistratu.

Efekty? W stolicy województwa świętokrzyskiego zamontowano już system elektronicznej informacji pasażerskiej, z którego pasażerowie MPK mogą dowiedzieć się m.in. o ile będzie opóźniony autobus, czy w jaki sposób zmieniono jego trasę. Kielczanie korzystają już także z automatów do sprzedaży biletów.

Autobusy? 40 nowych Solarisów obsługuje już 13 nowych linii, które powstały w ramach unijnego projektu. Dzięki temu nieco ponad 200 tysięcy mieszkańców ma do dyspozycji 192 autobusy kursujących na 68 trasach. Każdy z nich zatrzymuje się na nowych przystankach, oraz monitorowanych, nowoczesnych zajezdniach zlokalizowanych na pętlach.

To jednak nie wszystko. Do końca tego roku wokół kieleckiego centrum targowego powstaną całkowicie nowe drogi, a do połowy 2012 roku drogowcy przebudują najbardziej zatłoczone krzyżówki w mieście.

Lublin: trolejbusy i autobusy

W PARP jest już także wniosek o dofinansowanie programu przygotowanego przez władze Lublina. Umowę w tej sprawie miasto podpisze w ciągu czterech tygodni. Kosztem ponad 520 mln zł stolica sąsiedniego województwo kupi 70 nowych trolejbusów i zbuduje im 29 km tras oraz nową zajezdnię. O 100 nowoczesnych autobusów zwiększy się także tabor MPK. Nad ruchem w mieście będzie czuwał korzystający z GPS system elektroniczny.

- Przebudujemy również kluczowe dla miasta drogi i skrzyżowania. Te prace już rozpoczęliśmy. Projektowany jest już także system zarządzania ruchem a do miasta docierają już pierwsze nowe autobusy. Dokumentację (studium wykonalności) projektu opracowała nam firma Scott Wilson. W przetargu wybrali ją przedstawiciele inicjatywy Jaspers, która m.in. kontroluje dokumenty. Miasto nie ponosiło w związku z tym żadnych kosztów, ponieważ dokumenty zostały przygotowane w ramach tzw. pomocy technicznej dla projektów inwestycyjnych - wyjaśnia Karol Kieliszek z lubelskiego Urzędu Miasta.

Jak na tle innych miast wypada Rzeszów? Podczas ostatniej sesji Rady Miasta prezydent i jego urzędnicy przekonywali, że mimo zerwania umowy z Hiszpanami nie mamy żadnych opóźnień i do końca roku zdążymy złożyć wniosek o dofinansowanie wartego ponad 400 mln zł programu. Pytani o przyczyny opóźnień powtarzali, że ich nie ma.

- Nasz projekt jest największy a jego przygotowanie najbardziej skomplikowane - przekonywali wiceprezydent Marek Ustrobiński i odpowiedzialna za pozyskiwanie funduszy dla miasta Stanisława Bęben.

Dlaczego Rzeszów postawił na malowanie buspasów na istniejących drogach? Jakie inne rozwiązania kłopotów komunikacyjnych miasta zaproponowali Hiszpanie? Tego urzędnicy nie chcą powiedzieć. Jak udało nam się ustalić, jednym z takich rozwiązań była np. zmiana organizacji ruchu w ciągu al. Piłsudskiego i Cieplińskiego, a potem ul. Lisa Kuli, Szopena i Targowej. Podobno Hiszpanie proponowali, aby wprowadzić tu ruch jednokierunkowy, odbywający się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

- Ale z tego co wiem, wszystkie koncepcje oparli o wartości przyjęte dla hiszpańskich miast. Nie jestem zatem przekonany do tego, czy rozwiązania forsowane przez miasto się sprawdzą - mówi nam miejski urzędnik.

Czy to prawda? Wczoraj po raz kolejny próbowaliśmy zapytać o to wiceprezydenta Ustrobińskiego. Ale znowu nie odbierał telefonu. Okazuje się że to, co w Rzeszowie jest tajemnicą, bez problemu można sprawdzić np. w Lublinie.

- My rozważaliśmy kilka wariantów. Poza tym, który wybraliśmy były jeszcze trzy inne pomysły. Najbardziej neutralny zakładał zachowanie funkcjonujących tras trolejbusowych i rozwój komunikacji autobusowej. Braliśmy pod uwagę także całkowite zastąpienie trolejbusów autobusami. Po konsultacjach ze specjalistami uznaliśmy jednak, że najbardziej optymalne wyjście to rozbudowa obu istniejących rodzajów komunikacji miejskiej - tłumaczy Karol Kieliszek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24