Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczyna się montaż maszyny TBM, która wydrąży 2-kilometrowy tunel w okolicy Rzeszowa [ZDJĘCIA]

oprac. beta
fot. Mostostal Warszawa
Ostatnie elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel o długości 2,2 km na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica dotarły już na plac budowy w Babicy. Po złożeniu maszyna będzie ważyła 4 tysiące ton i osiągnie 112 metrów długości. Tarcza drążąca „Karpatki” – bo taką nazwę wybrali w głosowaniu internauci – ma rekordowe 15,2 m.

Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się składanie elementów maszyny w segmenty

Pomocne w tym procesie będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest nie lada wyzwaniem inżynieryjnym. Rekordowo długi tunel wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. Pozwala to na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej.

- Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce - mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes zarządu Mostostalu Warszawa. – Podjęcie się przez nas tak ciekawej, a jednocześnie tak trudnej technologicznie budowy jest znakiem rozwoju, jaki w ostatnich latach poczyniliśmy, jak również potwierdzeniem naszej silnej pozycji jako czołowego Generalnego Wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów

Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

- Sukces w realizacji tak zaawansowanej technologicznie inwestycji jest główną zasługą kadry najlepszych inżynierów Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción, którzy na tym ważnym i trudnym etapie wykazują się profesjonalizmem, ogromnym zaangażowaniem i dbałością o jakość robót – mówi Sławomir Barczak, dyrektor Obszaru Infrastruktury w Mostostalu Warszawa.

Oprócz tunelu powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24