Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła przebudowa dworca głównego PKP w Rzeszowie [ZDJĘCIA, WIDEO]

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
205 mln zł będzie kosztować rozpoczynająca się właśnie przebudowa stacji kolejowej Rzeszów Główny. Powstaną tu m.in. nowe windy i dojścia do peronów. A także tunel łączący dworzec z ulicą Kochanowskiego.

- Zakres prac na torach i peronach jest bardzo szeroki, dlatego pasażerowie muszą liczyć się z utrudnieniami. Musieliśmy m.in. wprowadzić zastępczą komunikację autobusową, która będzie obsługiwać pasażerów na odcinku Rzeszów Główny – Rzeszów Staroniwa. Obejmie 10 pociągów Przewozów Regionalnych kursujących między Rzeszowem a Jasłem oraz do i z Boguchwały. Te niedogodności potrwają do 24 listopada – mówi Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Windy i ruchome schody

Na stacji trwają już przygotowania do przebudowy jej centralnej części oraz przejścia podziemnego pod torami. Wykonawca montuje oznakowanie wskazujące drogę w oparciu o tymczasową organizację ruchu pieszego.

Na stacji Rzeszów Główny od 1 lipca podróżni będą korzystać z peronu nr 3 oraz dodatkowego – tymczasowego peronu nr 4 (od strony budynku dworca, ul. Łączna). Prace zaplanowano tak, by podróżni mieli dostęp do pociągów.

W lipcu rusza przebudowa torów oraz sieci trakcyjnej od strony budynku dworcowego. Prace obejmą najpierw perony nr 1 i 2, ale kolejno zostaną przebudowane wszystkie. Staną na nich nowe wiaty, ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Powstaną też linie naprowadzające ułatwiające drogę osobom niewidomym i słabowidzącym.

- Z myślą o podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się, zaplanowaliśmy windy i schody ruchome – mówi Dorota Szalacha.
Zabytkowa kładka nad torami zostanie rozebrana i przeniesiona w inne lokalizacje. W jej miejsce na dworcu powstanie przejście podziemne.

W lipcu wykonawca planuje demontaż dwóch pierwszych przęseł kładki od strony ul. Kochanowskiego. Demontaż kładki będzie się odbywał stopniowo, by jak najdłużej zapewnić podróżnym dojścia do peronów istniejącym obiektem.

O kolejnych utrudnieniach i zmianach na placu budowy kolej ma informować na bieżąco.

Nowy przystanek

Nowy peron gotowy jest już natomiast w rejonie alei Wyzwolenia, gdzie PKP wybudowała zupełnie nowy przystanek – Rzeszów Zachodni. Pasażerowie mogą z niego już korzystać. Kolejną bardzo ważną inwestycją będzie przebudowa wiaduktu w rejonie ul. Batorego. Kolej wybuduje tu zupełnie nowa przeprawę dla pociągów, zwiększając jednocześnie ilość miejsca pod torami.

Dzięki temu Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie będzie mógł wybudować pod spodem nową jezdnię. Obecny jeden pas, po którym ruch odbywa się wahadłowo zastąpi ulica dwukierunkowa.

Przy okazji drogowcy planują wybudować nową jezdnię, która poprowadzi od wiaduktu prosto, a następnie w rejon biurowca ZUS, gdzie zaplanowano budowę ronda.

Na czas przebudowy wiaduktu przejazd ulica Batorego będzie zamknięty. Kierowcy będą musieli korzystać z objazdów, przez osiedle Pobitno i ulicę Ciepłowniczą oraz z drugiej strony – przez wiadukt Tarnobrzeski i ulicę Kochanowskiego.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24