Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzecznik konsumenta: uważnie czytajmy umowy wyjazdów first i last minute

Norbert Ziętal
Krzysztof Drabik, miejski rzecznik praw konsumenta w Przemyślu.
Krzysztof Drabik, miejski rzecznik praw konsumenta w Przemyślu. Norbert Ziętal
Rozmowa z Krzysztofem Drabikiem, miejskim rzecznikiem praw konsumenta w Przemyślu

- Okres przed i poświąteczny to tradycyjny czas promocyjnych ofert na wyjazdy sylwestrowe. Biura podróży kuszą ofertami last minute. W korzystnej cenie można powitać nowy rok w atrakcyjnym miejscu. Często cena jest jedyną informacją, którą sprawdzamy. Na co trzeba uważać przy kupowaniu wycieczek last minute?

- Na to samo, co w przypadku wyjazdów kupowanych w normalnym trybie, bo nabywając ofertę last minute mamy takie same prawa. Przede wszystkim uważnie czytajmy warunki umowy.

- Radosny czas świąt wiele biur podróży wykorzystuje do reklamowania ofert first minute, czyli wyjazdów turystycznych kupowanych z dużym wyprzedzeniem. Czego w tym przypadku warto przypilnować?

- First czy last minute to takie same oferty i tak samo powinniśmy podchodzić do ich kupna w biurze podróży. W przypadku first minute nie możemy przewidzieć, co się stanie za kilka miesięcy, kiedy ma dojść do wyjazdu. Dlatego przed podpisaniem umowy sprawdźmy w jaki sposób będziemy mogli zrezygnować z oferty, szczególnie z jakimi kosztami się to wiąże.

- Co możemy reklamować?

- Przede wszystkim wszystko, co odbiega od warunków podpisanej przez nas umowy. Standard hotelu, wyposażenie, niesprawne urządzenia. Najlepiej jest jak najszybciej interweniować, nawet jeszcze podczas wakacji. Możemy też zgłosić reklamacje i nasze zastrzeżenia bezpośrednio po powrocie. Proponuję na początek negocjacje z biurem podróży. Te renomowane dbają o klienta i jeżeli coś się zdarzy, to starają się, aby nadal był on zadowolony. Często w ten sposób udaje się osiągnąć częściowy zwrot ceny lub dostać zniżki. W ostateczności pozostaje sąd.

- To, że nie było wanny z masażem w naszym hotelu jest łatwo udowodnić. Ale czy można dochodzić zadośćuczynienia za straty moralne za zepsute wakacje?

- Zadośćuczynienia za zepsute wakacje można dochodzić przed sądem. Ale to kosztowne i długotrwałe sprawy. W takich przypadkach również na początek proponuję negocjacje, choćby za pośrednictwem rzecznika praw konsumenta.

- Ostatnie śnieżyce sparaliżowały wiele lotnisk. Sporo osób nie dotarło do miejsca wypoczynku. Co wtedy?
- Wina nie leży, ani po stronie klienta, ani biura podróży. Siła wyższa, czyli w tym przypadku śnieg. Warto porozmawiać z biurem podróży, bo w takich przypadkach często proponują coś w zamian, w ramach rekompensaty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24