Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszów czeka komunikacyjna rewolucja

Bartosz Gubernat
Elektroniczny system informacji pasażerskiej działa już m.in. w Lublinie, który także realizuje unijny program transportowy. Tam kosztem ponad 520 mln zł zakupiono 70 nowych trolejbusów i 100 autobusów. Miasto przebudowało także główne ulice i zbudowało 29 km tras na nową zajezdnię trolejbusową.
Elektroniczny system informacji pasażerskiej działa już m.in. w Lublinie, który także realizuje unijny program transportowy. Tam kosztem ponad 520 mln zł zakupiono 70 nowych trolejbusów i 100 autobusów. Miasto przebudowało także główne ulice i zbudowało 29 km tras na nową zajezdnię trolejbusową. WOJCIECH NIEŚPIAŁOWSKI, DZIENNIK WSCHODNI
Rzeszowski Inteligentny System Transportowy to część wartego ponad 400 mln zł, unijnego programu transportowego.

Rzeszowski Inteligentny System Transportowy to część wartego ponad 400 mln zł, unijnego programu transportowego. Jest uzupełnieniem rozbudowy głównych ulic i wymiany autobusów komunikacji miejskiej. Za 87 mln zł w ciągu roku zbuduje i wprowadzi go hiszpańska firma ACISA, z którą miasto podpisze umowę na przełomie maja i czerwca.

RIST składa się z kilku elementów. Najważniejszy to system obszarowego sterowania ruchem, który obejmie 50 rzeszowskich skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną. Nowoczesne urządzania zamontowane na sygnalizatorach będą komunikowały się z autobusami.

- W każdym pojeździe będzie działał nadajnik radiowy. Jeśli kierowca dostanie informację, że jest spóźniony w stosunku do rozkładu jazdy, system wyzwoli zielone światło dla jego kierunku jazdy - tłumaczy dr Paweł Potyrański, zastępca dyrektora Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Przy głównych ulicach staną elektroniczne tablice, informujące kierowców o utrudnieniach w ruchu i zalecanych objazdach. Informacje będą przygotowywać pracownicy centrum sterowania ruchem, czuwający nad całym systemem.

- Kilkanaście skrzyżowań zostanie przebudowanych tak, aby autobusy mogły łatwiej omijać korki. Na części głównych ulic wyznaczymy dla nich buspasy - mówi Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

Sporo nowości czeka pasażerów komunikacji miejskiej. Na najbardziej zatłoczonych przystankach autobusowych, głównie w centrum miasta zawisną specjalne tablice informacyjne.

- Pasażerowie dowiedzą się z nich m.in., o której godzinie przyjedzie autobus. Informacja będzie na bieżąco weryfikowana przez system komputerowy i uwzględni opóźnienia wynikające np. z korków na ulicach. Wyświetlacze zawisną też w autobusach - mówi dr Potyrański.

We wszystkich nowych 80 autobusach zostaną zamontowane automaty sprzedające bilety. Biletomaty staną również na przystankach, gdzie będą pełniły także funkcję informacji pasażerskiej.

Ostatnie zadanie postawione przed Hiszpanami to uruchomienie systemu elektronicznego biletu komunikacji miejskiej.

- Na razie kartę będzie można używać wyłącznie jako bilet, ale na tym nie koniec. System umożliwi rozbudowę o dodatkowe funkcje, dzięki czemu nośnik zamieni się w wielozadaniową kartę miejską, pozwalająca np. zapłacić za parking czy wejście do muzeum - tłumaczy P. Potyrański.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24