Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszów i Lublin chwalą miejskie autobusy z Sanoka

Bartosz Gubernat
Sancity 10LF to najnowszy model autobusu miejskiego produkowanego przez zakłady w Sanoku. Ma 10,5 metra długości i może zabrać na pokład 95 pasażerów. Rzeszów zamówił wersję z klimatyzacją kabiny kierowcy i przedziału pasażerskiego. W każdym pojeździe zamontowano elektroniczny system kontroli jazdy. Dzięki niemu w bazie można po zakończeniu kursu prześledzić dokładne parametry przejazdu, pracy silnika i poziom zużycia paliwa autobusu. Kolorystykę rzeszowskich autosanów wybrali mieszkańcy, a niebiesko-biała tapicerka z herbami miasta powstała w Austrii. Za 20 autobosuów Rzeszów zapłacił 15,3 mln zł. 60 mercedesów będzie kosztowało 65 mln zł. 85 procent kosztów pokryje Unia Europejska.
Sancity 10LF to najnowszy model autobusu miejskiego produkowanego przez zakłady w Sanoku. Ma 10,5 metra długości i może zabrać na pokład 95 pasażerów. Rzeszów zamówił wersję z klimatyzacją kabiny kierowcy i przedziału pasażerskiego. W każdym pojeździe zamontowano elektroniczny system kontroli jazdy. Dzięki niemu w bazie można po zakończeniu kursu prześledzić dokładne parametry przejazdu, pracy silnika i poziom zużycia paliwa autobusu. Kolorystykę rzeszowskich autosanów wybrali mieszkańcy, a niebiesko-biała tapicerka z herbami miasta powstała w Austrii. Za 20 autobosuów Rzeszów zapłacił 15,3 mln zł. 60 mercedesów będzie kosztowało 65 mln zł. 85 procent kosztów pokryje Unia Europejska. KRYSTYNA BARANOWSKA
- Jeżdżą równie dobrze jak mercedesy, nie mamy z nimi kłopotów - chwalą autosany w MPK Rzeszów.

- Od dostawy pierwszego autosana mija właśnie pół roku. W tym czasie autobus przejechał bezawaryjnie 22 tysiące kilometrów. Chwalą go kierowcy i pasażerowie, zużywa niewiele paliwa. Ponieważ to nowość na rynku, do zakupu podchodziliśmy z obawami, ale teraz jestem spokojny i cieszę się, że to fabryka z Podkarpacia wygrała przetarg - mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

O wart ponad 80 mln zł kontrakt na dostawę nowych autobusów dla Rzeszowa walczyło sześć firm. Najwięcej, aż 60 sztuk miasto zmówiło w katowickiej firmie Evo Bus, która do przetargu zgłosiła nowoczesne mercedesy citaro (po 30 sztuk na gaz ziemny i olej napędowy). Autosan podpisał umowę na dostawę 20 krótszych autobusów o długości 10 m. Zaraz po parafowaniu kontraktu wartego ponad 15 mln zł przedstawiciele firmy z Sanoka zapewniali, że pojazdy będą się świetne spisywać, a dzięki kontraktowi ich firma wyjdzie na prostą.

Czar prysł w styczniu tego roku. Okazało się, że sanockie autobusy psują się w Lublinie, który jako pierwsze polskie miasto zamówił dużą partię tych pojazdów (53 12-metrowe i 20 9-metrowych). W części dostarczonych tam 12-metrowych egzemplarzy dach fałdował się pod ciężarem klimatyzacji, w kabinie kierowcy pękały szyby, a fotele zapadały się pod pasażerami.

- Na szczęście problemy mamy już za sobą. Wady z dłuższych autobusów były natychmiast usuwane i w tej chwili nie mamy z nimi żadnych kłopotów. A pozostałe, 9-metrowe pojazdy od początku spisują się super - zapewnia Justyna Góźdź, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

- To były błędy młodości. Usterki wynikały z małego doświadczenia i niedociągnięć po stronie dostawców szyb czy foteli. Poprosiliśmy ich o zmodyfikowanie pewnych rozwiązań i problemy są już za nami - zapewnia Ryszard Bogusz, dyrektor biura sprzedaży autobusów w sanockim zakładzie.
W mieście trwa odbiór

Do Rzeszowa dotarła właśnie ostatnia partia - 12 z 20 zamówionych sztuk. Wczoraj przechodziły odbiór, a pierwsze z nich na ulice wyjadą już w przyszłym tygodniu.

- Ze względu na mniejsze wymiary i dużą zwrotność będą obsługiwały głównie linie, których trasy prowadzą przez wąskie, osiedlowe ulice. Jestem przekonany, że podobnie jak z ośmioma, które już mamy, nie będzie z nimi żadnego kłopotu - mówi dyrektor Filip.

Autosan, który swoje nowe autobusy sprzedał już m.in. do Nowego Targu, Nowego Sącza i Bielska Białej liczy na kolejne kontrakty, m.in. w Warszawie i Krakowie.

- Chcemy także postawić na eksport. Pierwsze sztuki sprzedaliśmy już do Włoch, Szwecji, i Islandii, walczymy o rynek w krajach Europy wschodniej - dodaje Katarzyna Hydzik, kierownik Działu Eksportu i Marketingu w Autosanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24