reklama

Rzeszów nie zbuduje nadziemnej kolejki, a unijne miliony wyda później

#Bartosz GubernatZaktualizowano 
Ul. Podkarpacka to w godzinach szczytu jedna z najbardziej zakorkowanych części Rzeszowa.
Ul. Podkarpacka to w godzinach szczytu jedna z najbardziej zakorkowanych części Rzeszowa. Krzysztof Kapica
W tym roku w Rzeszowie nie uda się rozpocząć przebudowy głównych ulic. Nie będzie też nowych autobusów. Powód? Ze względu na zmiany w przepisach wart prawie 390 mln zł unijny projekt ma ok. pół roku opóźnienia.

Nie będzie kolejki

Nie będzie kolejki

Jak informuje ratusz, z unijnego projektu ostatecznie wypadła nadziemna kolejka, której budowa była marzeniem prezydenta Tadeusza Ferenca. Przeszkodą uniemożliwiającą zakup i montaż wagoników sunących nad ulicami okazały się polskie przepisy, które nie kwalifikują tego typu pojazdów do transportu zbiorowego. Dla porównania, Polska różni się tu m.in. od Rosji czy Australii, gdzie kolejki z powodzeniem przewożą pasażerów.

Budowa systemu integrującego transport publiczny Rzeszowa i okolic to największa w historii miasta inwestycja w infrastrukturę drogową. Wart ok. 390 mln zł projekt można podzielić na trzy etapy.

Pierwszy, to przebudowa najważniejszych w mieście dróg i skrzyżowań. Nowe pasy ruchu mają pojawić się m.in. przy ul. Podkarpackiej, Rejtana. Lubelskiej i Wyzwolenia. 14 krzyżówek wzdłuż obwodnicy zostanie zmodernizowanych. Drugi zakłada inwestycje w nowoczesne rozwiązania elektroniczne.

- To m.in. system obszarowego sterowania ruchem, który pomoże udrożnić skrzyżowania, a przy zmianie świateł będzie traktował priorytetowo autobusy. Chcemy zbudować też system informacji pasażerskiej i wprowadzić elektroniczny bilet. Wszystko po to, aby zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej - tłumaczy Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Ostatnia część programu zakłada zakup nowych autobusów. Początkowo miało ich być 70, ale liczba wzrosłą właśnie do 100.

- Taką zmianę wymusiły na nas nowe przepisy. Do tej pory jeden metr kwadratowy wnętrza pojazdu przypadał na 6,7 pasażera. Teraz ta liczba jest mniejsza. Dlatego autobusy homologowane dotychczas na 106 osób, teraz mogą zabrać na pokład tylko 88 pasażerów. Aby spełnić założenia projektu, musimy zatem kupić ich o trzydzieści więcej - tłumaczy Stanisława Bęben, dyr. Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Niestety ze względu na tą zmianę, oraz konieczność dostosowania do innych, nowych przepisów naszego wniosku o unijną dotację programu, jego realizacja opóźni się o ok. pół roku.

- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedłużyło nam czas na złożenie dokumentacji do końca roku. I ten czas poświęcimy na dopracowanie wszystkiego tak, aby Komisja Europejska niczego nie zakwestionowała. Mam nadzieję, że we wrześniu przekażemy całość do sprawdzenia - mówi wiceprezydent Ustrobiński.

Zaznacza jednocześnie, że przetargi na realizację poszczególnych inwestycji zawartych w projekcie miasto chce ogłaszać dopiero wtedy, gdy będziemy mieć pewność, że dostaniemy na nie pieniądze z UE.

W najbliższym czasie urzędnicy muszą uporać się z jeszcze jednym problem.

- Firma Apia XXI, która przygotowuje dokumentację projektu chce dodatkowych pieniędzy za poprawki, jakie wynikają ze zmian przepisów. Naszym zdaniem dodatkowa zapłata się nie należy i chcemy zostać przy kwocie 4,6 mln zł, na które się umówiliśmy podpisując umowę. Rozmowy z udziałem prawników trwają - słyszymy w ratuszu.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zgred
Oczywiscie ze tramwaje a nie jakies dodatkowe autobusy ktore i tak beda stac w korkach

Progresywnie rośnie grono jurodiwych! Ostatnio - wyjątkowy urodzaj wielbicieli tramwajów?
P
Pawel R

Oczywiscie ze tramwaje a nie jakies dodatkowe autobusy ktore i tak beda stac w korkach

p
pniok rzeszowski
Pożyjemy to zobaczymy jaki następny "numer" wymyśli duet Ferenc - Sroka (Transsystem)?
A numer taki napewno wykręcą aby darmowych parę milionów z kasy miasta Rzeszów wspomogło "upadającą gwiazdę" z Woli Dalszej.

Znowu jeden drugiemu zleci wykonanie projektu.
Za projekt kase sie wezmie z Funduszu Miejskiego, a ze brednia i glupota to i nic nie bedzie zaakceptowane.
Ale przeciez chodzi o to aby nie bylo zaakceptowane. Rozumiecie to !! Tu chodzi aby za projekt wziasc kase
I karuzela sie kreci, a durnie klaskaja
o
obiektywny
Niestety wydano już kilkaset tysięcy na coś co wiadomo było że nie powstanie.
ale co tam, publiczne pieniądze - niczyje pieniądze.
Inwestycje miejskie to nie jest zabawa klockami lego; jak nie zbudujemy sobie kolejki to zbudujemy sobie samolot albo wóz strażacki...

Pożyjemy to zobaczymy jaki następny "numer" wymyśli duet Ferenc - Sroka (Transsystem)?
A numer taki napewno wykręcą aby darmowych parę milionów z kasy miasta Rzeszów wspomogło "upadającą gwiazdę" z Woli Dalszej.
T
Tom
Grunt, że kolejki nie będzie, miliony będą mogły zostać wydane na coś innego - mam nadzieję że pożytecznego :-)

Niestety wydano już kilkaset tysięcy na coś co wiadomo było że nie powstanie.
ale co tam, publiczne pieniądze - niczyje pieniądze.
Inwestycje miejskie to nie jest zabawa klockami lego; jak nie zbudujemy sobie kolejki to zbudujemy sobie samolot albo wóz strażacki...
j
jasio p
...mam nadzieje że będzie coś innego i rozsądniejszego, typu przejścia podziemne dla ludzi - bo nad tym najbardziej ubolewam że ich nie ma i się ludzie szwendają po pasach..
No mam nadzieje że te pieniądze zostaną mądrze zagospodarowane na przejścia podziemne i innego tego typu rozwiązania.
Kto chce jechać rowerkiem niech jedzie, kto chce autobusem niech jedzie - ale kto chce autem też ma do tego prawo. I nie ważne czy to się opłaca czy nie ja z auta nigdy nie zrezygnuje... Chyba że mnie coś do tego zmusi.

Co niektórzy mają tu w Rzeszowie jakąś "manię" przejść podziemnych lub kładek.
Rozwiązania te wcale nie ułatwiają komunikacji ludzi, często to utrudniają, a dla niektórych osób wręcz uniemożliwia poruszanie się !
Takie rozwiązania były dobre ładnych parę lat temu, ale teraz całkowicie odchodzi się od tego kierunku, dla przyjaznej dla ludzi (pieszych ale i również rowerzystów) przestrzeni miejskiej !
Tylko jakoś większość nie chce (nie może) zauważyć nowych trendów w urbanizacji.

W Twoich wypowiedziach właśnie widać dość "słabe" postrzeganie otoczenia zza "kółka" i patrzenie tylko na czubek własnego nosa - o przepraszam - maski swojego samochodu.

Strefa płatnego parkowania
Powtórzę swoje zdanie już wcześniej zamieszczone w podobnym wątku:
Nie wiem kiedy w końcu ktoś w ratuszu pomyśli o ustanowieniu płatnej strefy parkowania w centrum.
To na razie jedyny skuteczny sposób na likwidację większości bolączek rzeszowskiej komunikacji.
Oto trzy podstawowe PLUSY tego rozwiązania:
1. Osobom dojeżdzającym teraz samochodami do pracy i "okupujące" przez 8 godz. miejsca parkingowe "legalne" oraz te na "zakazach" przestanie się to po prostu opłacać i przesiądą się wtedy na pewno do komunikacji miejskiej i:
2. Wzrosną wpływy a przez to rentowność i jakość miejskich przewozów
3. Zmniejszy się przez to ruch samochodów osobowych w rannych i popołudniowych godz. szczytu.

Rozwiązania takie wprowadzane są już od wielu lat w wielu miastach i to zawsze ze skutkiem pozytywnym !
Tylko czy w Rzeszowie jest teraz odwaga i wola takiego działania?

PS
Sam również poruszam się po mieście samochodem (głównie DOM /Nowe Miasto/ - PRACA (ul. Wspólna), ale poza zimą staram się jeździć rowerem 2-3 x w tygodniu

PS 2
Zapraszam zainteresowanych na rzeszowski F.B. "STOP niszczeniu przestrzeni miejskiej Rzeszowa" (zamieściłem tam linki do 3 bardzo dobrych artykułów: "Jestem korek miejski zaworek", "Miasta są dla ludzi, nie dla słoni", "Idzie transportowa rewolucja"
przedstawiają one nowoczesne i "innowacyjne" kształtowanie przyjaznej dla każdego przestrzeni miejskiej.
www.facebook.com/?ref=home#!/pages/STOP-niszczeniu-przestrzeni-miejskiej-Rzeszowa/158029754243384
P
Pan Cogito

"Chichot historii: obca władza przywróciła godność chłopom, mieszczanom , a także Żydom..... przez całe wieki poniżanym przez rodzimych samowładnych satrapów."

Przede wszystkim wzięła się za kler. Zwłaszcza na terenie zaboru austriackiego w tzw Galicji.

Chłopom było tak samo cięzko aż mniej więcej do powstania styczniowego. Mieliśmy odważnych i mądrych ludzi reformatorów jak Hugo Kołłątaj, Jóżef Poniatowski, Kostka-Potocki, Jakub Jasiński, Kościuszko. Ale była ich garstka.
Chłopów, Zydów i mieszczan najbardzij ogłupiał i wykorzystywał kler katolicki oraz otępiała dzięki naukom Kościoła katolickiego szlachta.
Polska protestancka byłaby zasobny i silnym panstwem. NIestety nic sie nie zmieniło 45 lat komuny i 1000 lat chrzescijanstwa w najgorszym wydaniu zrobiło z nas ciemnych dziadów i tanią siłę roboczą

z
zrzęda
Odnoszę wrażenie, że w Polsce - począwszy od szczytów władzy, a na samorządach skończywszy - nic nie jest takie, jak być powinno. Chora atrapa państwa, w którym obywatele są jedynie po to, żeby utrzymać klasę uprzywilejowaną. Ceny w górę, podatki w górę, a pensje i możliwości rozwoju jak w azji...

Może po prostu trzeba zaorać wszystko i wybudować od nowa? A najlepiej rozpocząć wojne np. z Niemcami i zaraz się poddać

Masz, Kolego, całkowitą rację. To wyjątkowe uzurpatorstwo tzw. "elit" byłoby jeszcze bezczelniejsze, gdyby nie zawinione wyłączanie przez rządzących rozbiory państwa polskiego.... Bo to właśnie rządy zaborców ograniczyły radykalnie samowolę zdegenerowanej warstwy szlacheckie oraz zapewniły gnębionym ochronę prawną. Chichot historii: obca władza przywróciła godność chłopom, mieszczanom , a także Żydom..... przez całe wieki poniżanym przez rodzimych samowładnych satrapów.
S
Schabowy W Panierce

Odnoszę wrażenie, że w Polsce - począwszy od szczytów władzy, a na samorządach skończywszy - nic nie jest takie, jak być powinno. Chora atrapa państwa, w którym obywatele są jedynie po to, żeby utrzymać klasę uprzywilejowaną. Ceny w górę, podatki w górę, a pensje i możliwości rozwoju jak w azji...

Może po prostu trzeba zaorać wszystko i wybudować od nowa? A najlepiej rozpocząć wojne np. z Niemcami i zaraz się poddać

x
xil0x

Przeraża mnie to Skończy się na tym, że nakupią badziewia i pasażerowie MPK mają być zadowoleni i kropka. Stawiałabym na jakość, nie na ilość. Bzdurne założenia projektu. Żal żeby w miejsce Berlietów (Jelczów) pojawił się jakiś badziew. Powinni kupić coś, co również będzie jeździć przez lata, a nie jakiś złomy, jak np. testowanego SORa...
No i przeguby! Więcej przegubów!

Na pewno kierowcy nie zrezygnują ze swoich samochodów. Nie każdemu odpowiada trasa linii i rozkład jazdy. Np. linia 44. Jedna brygada całodzienna i bisówka (3 kursy rano, 2 po południu). Przez tą jedną całodzienną są takie przerwy, że np. między 13:25 a 14:55 nie możemy się wydostać z miasta na osiedle Wzgórza Staroniwskie, ze względu na które powstała ta linia.

M
Mr Faza
Obie formy są poprawne URZĘDNIKU

Tą - jest do przyjęcia w mowie potocznej - w artykule powinno być zawsze TĘ.

Obiecanki ratuszowe można sobie w buty wsadzić. W Rzeszowie nigdy nic nie powstało zgodnie z planem, a jeśli już powstało to zazwyczaj potworek, taki jak wiesniackie ławki na 3 Maja z tym je***ym daszkiem na oparciu. Wczoraj chcialem sobie posiedzieć na tym i ku*** nie da się. Z żeliwnych lamp odłazi farba i wylazi spod niej rdza.
Nie potrafią dobrej drogi rowerowej zrobić a pier***ą o kolejkach latających.
W
Wisi Mu Laga

Ale chyba po to jest auto, każdy albo większość sobie je kupiłby właśnie nie korzystać z komunikacji zbiorowej, ja wole dla własnej wygody do Tesco, czy Auchan przejechać się autem, niż stać 20-30 minut na przystanku i czekać na autobus, albo jechać zatrzymując się na każdym przystanku. Owszem nowa infrastruktura miejska jest potrzebna, bo te paździerze które jeździły 30 lat temu jeżdżą do dzisiaj, i nie powinno tego już być - mowa tu o Jelczach, też pomysł kolejki mi się nie do końca podobał, nie będzie jej to ok - mam nadzieje że będzie coś innego i rozsądniejszego, typu przejścia podziemne dla ludzi - bo nad tym najbardziej ubolewam że ich nie ma i się ludzie szwendają po pasach..
No mam nadzieje że te pieniądze zostaną mądrze zagospodarowane na przejścia podziemne i innego tego typu rozwiązania.
Kto chce jechać rowerkiem niech jedzie, kto chce autobusem niech jedzie - ale kto chce autem też ma do tego prawo. I nie ważne czy to się opłaca czy nie ja z auta nigdy nie zrezygnuje... Chyba że mnie coś do tego zmusi.

W
Wisi Mu Laga

Ale chyba po to jest auto, każdy albo większość sobie je kupiłby właśnie nie korzystać z komunikacji zbiorowej, ja wole dla własnej wygody do Tesco, czy Auchan przejechać się autem, niż stać 20-30 minut na przystanku i czekać na autobus, albo jechać zatrzymując się na każdym przystanku. Owszem nowa infrastruktura miejska jest potrzebna, bo te paździerze które jeździły 30 lat temu jeżdżą do dzisiaj, i nie powinno tego już być - mowa tu o Jelczach, też pomysł kolejki mi się nie do końca podobał, nie będzie jej to ok - mam nadzieje że będzie coś innego i rozsądniejszego, typu przejścia podziemne dla ludzi - bo nad tym najbardziej ubolewam że ich nie ma i się ludzie szwendają po pasach..
No mam nadzieje że te pieniądze zostaną mądrze zagospodarowane na przejścia podziemne i innego tego typu rozwiązania.
Kto chce jechać rowerkiem niech jedzie, kto chce autobusem niech jedzie - ale kto chce autem też ma do tego prawo. I nie ważne czy to się opłaca czy nie ja z auta nigdy nie zrezygnuje... Chyba że mnie coś do tego zmusi.

Ł
Łysy

Dobrze się składa,że miasto nie zbuduje kolejki nadziemnej.Moim zdaniem pieniądze przeznaczone na kolejke powinny być zainwestowane w Rzeszowski Szybki Tramwaj Miejski.Tak jak pisałem niedawno był program w tv o komunikacji miejskiej i większość wypowiadała się pozytwnie na temat tramwaji ponieważ ten środek komunikacyjny nie stoi w korkach i jest uprzywilejowany.W kwesti przypomnienia za takim rozwiązaniem komunkacyjnym są władze Olsztyna,a w mniejszym od Rzeszowa Grudziądzu linie tramwajowe istnieją od dawna i mają sie dobrze.Oczywiści znajdą sie przeciwnicy takiego rozwiązania w naszym mieście twierdząc stanowczo,że Rzeszów nie ma przystosowanych ulic do takiej komunkacji,a czy Olsztyn i Grudziąc mają dużo szersze ulice od naszego miasta? NIE!!Dla przeciwników komunikacji tramwajowej w Rzeszowie radze wejść na strone komunikacji miejskiej w Grudziądzu,aby zobaczyli po jakich ulicach w centrum miasta kursują tramwaje jestam kilka ciekawych zdjęć obalających mit,że ulice muszą być szerokie aby jeździły po nich tramwaje.Cieszy mnie fakt,że zamisat 70 autobusów zostanie zakupionych 100,ale smuci,że pewnie nie znajdą się w tym zakupie autobusy przegubowe,a powinny bo w Rzeszowie jest ich raptem cztery,a powinno być przynajmniej 30.Trzeba mieć nadzieje,że wszystkie inwestycje w przebudowie infrastruktury drogowej zostaną przez miasto zrealizowane tak by wreszcie ktoś mądry pomyślał o komunikacji,która była by konkurencją dla komunikacji autobusowej,aby mieszkańcy Rzeszowa mogli z radością zamienić swoje samochody na komunikacje miejską noi korki by w tedy znikły.P.S Nie tak dawno ZTM zapowiadał,że autobusy bedą jeździć częśściej a tu nagle wprowadza nowy rozkład jazdy dla lini 14,18 i w prównaniu do starego z nowego wypadło kilka kursów o tak na przekur pasażerom.

M
Magness

A ja mam lepszy pomysl... podniesc cene paliwa tak ze wielu 2 razy sie zastanowi czy wziac auto czy jechac rowerem/komunikacja miejska... Prawda jest taka ze wiekszosc ruchu na ulicach Rzeszowa to zwykle wozenie tyłka pare kilosow w tą czy w tamtą a korzystniej by wyszlo rowerkiem czy autobusem... Rozumiem samochody dostawcze one musza jezdzic natomiast dla reszty budowal bym sciezki rowerowe, kolejki naziemne czy metra i inne srodki zbiorowej komunikacji... auta na tak krotkich odcinkach powoli przestana sie sprawdzac dlatego nalezy juz planowac inne rozwiazania w miescie...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3