Rzeszów śni o kolejce nadziemnej, Olsztyn buduje tramwaj

Bartosz Gubernat
Takie tramwaje już niedługo będą wozić mieszkańców Olsztyna. Wszystkie to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane i objęte monitoringiem.
Takie tramwaje już niedługo będą wozić mieszkańców Olsztyna. Wszystkie to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane i objęte monitoringiem. Solaris
Udostępnij:
Olsztyn buduje linię i kupił piętnaście nowoczesnych tramwajów. Tymczasem rzeszowscy urzędnicy nadal walczą o pieniądze na budowę kolejki nadziemnej.

Olsztyn podobny do Rzeszowa

Olsztyn podobny do Rzeszowa

Stolica województwa warmińsko-mazurskiego to miasto do złudzenia przypominające Rzeszów. Liczy 163 tysiące mieszkańców, tylko nieznacznie ustępuje nam powierzchnią. Układ drogowy to tutaj także ok. 500 kilometrów ulic, a MPK dysponuje 34 liniami autobusowymi obsługiwanymi przez 140 pojazdów. Natężenie ruchu jest bardzo podobne, tak samo, jak licząca ok. 80 tysięcy liczba zarejestrowanych tu samochodów.

- Wykopy pod pierwszy, 690-metrowy odcinek torów już się rozpoczęły. Zamówiliśmy także tabor. Pozostała część trasy jest jeszcze projektowana, ale prace dobiegają końca. Z nowej linii pasażerowie skorzystają w czerwcu 2014 roku - mówi Zdzisław Bukowski z Urzędu Miasta w Olsztynie.

Olsztyn to obok Rzeszowa, Kielc, Białegostoku i Lublina jedno z pięciu miast, które realizują dofinansowane przez Unię Europejską projekty transportowe. W Olsztynie urzędnicy rozważali sześć pomysłów. Dwa zakładały utworzenie buspasów, na istniejących jezdniach, bądź poprzez poszerzenie dróg.

- Cztery pozostałe to budowa linii tramwajowej, biegnącej różnymi wariantami trasy. Postawiliśmy na tramwaj, bo naszym zdaniem znakomicie uzupełni się z komunikacją autobusową - tłumaczy Magdalena Onych z Urzędu Miasta w Olsztynie.

Olsztyński projekt składa się z trzech części. Podobnie jak w Rzeszowie to buspasy i inteligentny system sterowania ruchem. Podczas gdy my pozostałe pieniądze wydamy na przebudowę dróg i zakup 80 nowych autobusów, tamtejsi urzędnicy budują 10-kilometrową linię tramwajową łączącą cztery główne kierunki.

- Tramwaj pojedzie pomiędzy miejską sypialnią - Jarotami, a śródmieściem, dworcem PKP i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Obsłuży go piętnaście nowoczesnych składów. Każdy zabierze na pokład 230 pasażerów. Część przystanków będzie wspólna dla tramwajów i autobusów - mówi Zdzisław Bukowski.

Koszt budowy linii tramwajowej wyniesie 250 mln zł. Za tramwaje firmy Solaris miasto zapłaci 123 mln zł. Podobnie jak w Rzeszowie wartość całego projektu transportowego to ponad 400 mln zł.

Rzeszów nie chce tramwaju

Metro i tramwaj lepsze od autobusów

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal domy.pl, zdaniem Polaków najwygodniejszym środkiem transportu w dużych miastach jest metro. W stolicy wybiera je 50 procent respondentów, podczas gdy na tramwaj stawia co trzecia osoba, a na autobus co dziesiąta. W skali całego kraju palmę pierwszeństwa wśród dostępnych miejskich środków transportu publicznego dzierżą tramwaje. W miastach, w których z tramwajami konkurują autobusy, blisko 3/4 respondentów uznało tramwaj za najlepszy sposób przemieszczania się po mieście.

Chociaż szansa na kolejne pieniądze z Unii Europejskiej będzie już w latach 2014-2020, w Rzeszowie pomysł tramwaju nie jest brany pod uwagę. Zamiast niego, na nowe rozdanie unijnych pieniędzy rzeszowscy urzędnicy szykują m.in. wniosek o dofinansowanie budowy nadziemnej kolejki. Dlaczego?

Jak tłumaczy dr Paweł Potyrański z wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, powodów jest kilka. Po pierwsze to pieniądze. W Olsztynie kilometr linii tramwajowej wraz z taborem będzie kosztował ok. 37 mln zł. Tymczasem kolejka nadziemna to 8-12 mln zł.

- Owszem, nie jest tak pojemna jak tramwaje, ale można ją wykorzystać do skomunikowania głównych ulic w Rzeszowie z miejscami, w które nie wjedzie ani autobus, ani tramwaj. Np. nad Wisłokiem. To ma być uzupełnienie transportu kołowego - mówi dr Potyrański.

Drugi, bardzo istotny powód to specyfika zabudowy obu miast.

- Rzeszów ma zwartą budowę, dlatego skomunikowanie osiedli tramwajem byłoby trudne, kosztowne i nie przyniosłoby zamierzonego celu. Olsztyn, w którym mieszkałem kilka lat to bardziej oddalone od siebie dzielnice, tam transport szynowy ma uzasadnienie - uważa Paweł Potyrański.

Ekonomista: miasto robi błąd

Dlatego w nowej perspektywie unijnej pod uwagę brana jest także budowa systemu Szybkiej Kolei Miejskiej. Rzeszów chciałby zrealizować to zadanie wspólnie z sąsiednimi gminami, wykorzystując infrastrukturę PKP. Wartość projektu szacuje się na ok. 300 mln zł. Co na to eksperci?

- Idealne rozwiązanie dla Rzeszowa to tramwaj, który świetnie uzupełniłby się z autobusami. Pierwszą linię widziałbym między Baranówką, przez ul. Okulickiego, Batalionów Chłopskich, Powstańców Warszawy, do Nowego Miasta w rejonie al. Rejtana. Pieniądze? Spore, ale lepiej wydać więcej, na coś, co się miastu przyda, niż mniej, ale ciągle dużo na gadżet, jakim jest kolejka - uważa dr Krzysztof Kaszuba, ekonomista z Rzeszowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Emporio Armani

Emporio Armani AR2460

1 806,92 zł320,00 zł-82%
miejsce #2

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #3

Casio

Casio Vintage A100WE-1AEF

349,00 zł195,00 zł-44%
miejsce #4

Michael Kors

Michael Kors Runaway MK3131

489,00 zł329,00 zł-33%
miejsce #5

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
miejsce #6

Michael Kors

Michael Kors Bradshaw MK5739

419,92 zł
Materiały promocyjne partnera

Co dalej z oprocentowaniem lokat?

Komentarze 63

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 16.10.2012 o 08:41, Nie lubie Rumianzch napisał:

Prawda jest taka ze w Olsztynie sa rozsadni i madrzy wlodaze.

Otóż to. W Rzeszowie stołki w urzędach są dla rodzin i znajomków prominentów. Albo za dawanie duuuupy jak w Urzędzie Marszałkowskim. Wiedza, fachowość i doświadczenie nigdy nie były brane pod uwagę bo taki, który coś potrafi i myśli, jest zagrożeniem dla tumanów ze starej gwardii. No i mamy totalnie zakorkowany Rzeszów. Problemem nie jest przejazd autobusem tylko przejazd w ogóle przez miasto. Obojętnie czym. Ani tramwaje ani kolejka naziemna tego problemu nie rozwiążą. Jeszcze parę lat to i na rowerze trzeba będzie stać w korkach. W Rzeszowie do urzędów potrzeba ludzi światłych i mądrych a nie specjalistów od świńskiego koryta z okolicznych wioch.

b
bloger
W dniu 20.11.2012 o 17:45, Łysy napisał:

W Olsztynie są mądrzy urzędnicy,którzy stawiają na budowe lini tramwajowych,a naszym marzy się kolejka,która jest zbędna.W Rzeszowe samorządowcy powinni również myśleć o budowie lini tramwajowych.Powinno być w tej sprawie referendum czy mieszkańcy chcą kolejki czy lini tramwajowch.Ja jestem za tramwajami.Zaraz się podniesie,że Rzeszów nie ma ulic przystosowanych do takiej inwestycji a Olsztyn ma? Ja jestem za tramwajami a nie za kolejką!

nie trzeba referendum .Napowietrzna kolejka to tylko idee fixe rzeszowskiego burmistrza,podobnie jak okragla kladka ,ktora miala rozwiazac problemy korkow.Tramwaj ,to transport ekologiczny ,wskazany jest kiedy slyszy się brednie o smogu powstalym ze spalonego węgla

F
Fredek
Tramwaje w olsztynie nigdy by nie powstały,gdyby w tym zapyziałym województwie warmmaz nie znalazł się Elbląg.W tym mieście tramwaj elektryczny istnieje już od 120 lat,więc nie wypada,aby "stolyca"ich nie miała,więc robi wszystko,aby plany rozwoju komunikacji tramwajowej w Elblągu upadły-cel został osiągnięty a Elbląg upodlony,bo jeździmy starymi gratami,tak trzymać pegerowcy.
p
pawel
Tramwaje to symbol preznego miasta, autobusy to symbol prowinji
Ł
Łysy
W Olsztynie są mądrzy urzędnicy,którzy stawiają na budowe lini tramwajowych,a naszym marzy się kolejka,która jest zbędna.W Rzeszowe samorządowcy powinni również myśleć o budowie lini tramwajowych.Powinno być w tej sprawie referendum czy mieszkańcy chcą kolejki czy lini tramwajowch.Ja jestem za tramwajami.Zaraz się podniesie,że Rzeszów nie ma ulic przystosowanych do takiej inwestycji a Olsztyn ma? Ja jestem za tramwajami a nie za kolejką!
z
zgred
Widzialem kolejki szybkiego ruchu w kilku miastach na swiecie m/n w Chicago, Wiedniu, Sydney... i zdaje sobie sprawe jaki jest koszt budowy takich koleji. Zdaje to egzami w wielomilionowych miastach. W Polsce jedynie kolejka w trojmiescie moze sie jedynie przymierzac do takich kolei. Jest to straszny koszt i zapewnie gdyby sprzedal CALY RZESZOW to mozna by pomyslec o wybudowaniu takiej kolejki. Jedynie aglomeracje takie jak Warszawa lub zaglebie slaskie moze by sie mogly przymierzac do takich inwestycji ktore by mialy szanse bytu i wykorzystania przez ilosc pasazerow. W takich miastach jak Rzeszow to jedynie tramwaje o ile struktura miasta na to by pozwolila maja szanse bytu i poprawy komunikacji miejskiej.
Z motyka na slonce o tak bym nazwal ten projekt kolejki w Rzeszowie !!
Takich pomyslodawcow powinno sie przymusowo leczyc a nie dawac im wladze w miescie.
Czy tramwaj, czy kolejka oraz inne pomysły przenoszone żywcem z wielomilionowych konurbacji to przejaw chorej niebezpiecznej megalomanii. Jedynym najtańszym sposobem na złagodzenie dolegliwości komunikacyjnych jest kompletna wymiana zarządu miasta oraz zatrudnienie tam ludzi zdroworozsądkowych.
K
Koala
No to ci powiem ze wielu cieżko pracujących mieszkańców podnosi 40% oraz chmielowe ciężary a po "wynagrodzenie" ustawia sie w kolejce w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Ja jako mieszkaniec oraz pracownik który nie pobiera z tegoż ośrodka pieniędzy tylko uczciwie pracuje, wole żeby moje pieniądze poszły właśnie na takie inwestycje niż na wypłaty dla darmozjadów.

Widzialem kolejki szybkiego ruchu w kilku miastach na swiecie m/n w Chicago, Wiedniu, Sydney... i zdaje sobie sprawe jaki jest koszt budowy takich koleji. Zdaje to egzami w wielomilionowych miastach. W Polsce jedynie kolejka w trojmiescie moze sie jedynie przymierzac do takich kolei. Jest to straszny koszt i zapewnie gdyby sprzedal CALY RZESZOW to mozna by pomyslec o wybudowaniu takiej kolejki. Jedynie aglomeracje takie jak Warszawa lub zaglebie slaskie moze by sie mogly przymierzac do takich inwestycji ktore by mialy szanse bytu i wykorzystania przez ilosc pasazerow. W takich miastach jak Rzeszow to jedynie tramwaje o ile struktura miasta na to by pozwolila maja szanse bytu i poprawy komunikacji miejskiej.
Z motyka na slonce o tak bym nazwal ten projekt kolejki w Rzeszowie !!
Takich pomyslodawcow powinno sie przymusowo leczyc a nie dawac im wladze w miescie.
K
Koala
No to ci powiem ze wielu cieżko pracujących mieszkańców podnosi 40% oraz chmielowe ciężary a po "wynagrodzenie" ustawia sie w kolejce w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Ja jako mieszkaniec oraz pracownik który nie pobiera z tegoż ośrodka pieniędzy tylko uczciwie pracuje, wole żeby moje pieniądze poszły właśnie na takie inwestycje niż na wypłaty dla darmozjadów.

Widzialem kolejki szybkiego ruchu w kilku miastach na swiecie m/n w Chicago, Wiedniu, Sydney... i zdaje sobie sprawe jaki jest koszt budowy takich koleji. Zdaje to egzami w wielomilionowych miastach. W Polsce jedynie kolejka w trojmiescie moze sie jedynie przymierzac do takich kolei. Jest to straszny koszt i zapewnie gdyby sprzedal CALY RZESZOW to mozna by pomyslec o wybudowaniu takiej kolejki. Jedynie aglomeracje takie jak Warszawa lub zaglebie slaskie moze by sie mogly przymierzac do takich inwestycji ktore by mialy szanse bytu i wykorzystania przez ilosc pasazerow. W takich miastach jak Rzeszow to jedynie tramwaje o ile struktura miasta na to by pozwolila maja szanse bytu i poprawy komunikacji miejskiej.
Z motyka na slonce o tak bym nazwal ten projekt kolejki w Rzeszowie !!
Takich pomyslodawcow powinno sie przymusowo leczyc a dawac im wladze w miescie.
G
Gość
no,nie wstydz się i przyznaj się że chcialbyś przejechac sięz rodzinką taką kolejka po coniedzielnych zakupach na Dolowej

Muszę cię uświadomić ze mam samochód i niezamierzam stać w korkach bo jakiś deb***-ekonomista mówi coś o czym niema pojęcia. Z reszta skąd ty możesz wiedzieć co to tramwaj, kolejka i samochód? Przecież ty blokers jestes...
b
blokers
Oczywiście ze były, w czasach kiedy było to realne. Teraz już za późno na taki środek transportu. Puscisz linie obwodnicą bo tam jest na to miejsce. Pytanie tylko po co? Po co łączyć sypialnie omijając centrum? Po to żeby w niedziele rodziny mogły sie nawzajem odwiedzać? Bo chyba po nic innego. Teraz trzeba szukać czegoś co nie zajmie miejsca w centrum a usprawni komunikację. Nie można blokować już zakorkowanych ulic.
no,nie wstydz się i przyznaj się że chcialbyś przejechac sięz rodzinką taką kolejka po coniedzielnych zakupach na Dolowej
G
Gość
Bom dzieckiem ulic tego miasta Rzeszowa i mnie boli jak glupcy u koryta trwonia pieniadze mieszkancow ktorzy na nte pieniadze cizko pracuja.

No to ci powiem ze wielu cieżko pracujących mieszkańców podnosi 40% oraz chmielowe ciężary a po "wynagrodzenie" ustawia sie w kolejce w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Ja jako mieszkaniec oraz pracownik który nie pobiera z tegoż ośrodka pieniędzy tylko uczciwie pracuje, wole żeby moje pieniądze poszły właśnie na takie inwestycje niż na wypłaty dla darmozjadów.
k
koala
Jeżeli "U WAS W SYDNEY" to co sie mieszasz do NASZEGO Rzeszowa??

Bom dzieckiem ulic tego miasta Rzeszowa i mnie boli jak glupcy u koryta trwonia pieniadze mieszkancow ktorzy na nte pieniadze cizko pracuja.
k
koala
Jeżeli "U WAS W SYDNEY" to co sie mieszasz do NASZEGO Rzeszowa??

Bom dzieckiem ulic tego miasta i mnie boli jak glupcy u koryta trwonia pieniadze mieszkancow ktorzy na nte pieniadze cizko pracuja.
K
Krzysiek
Oczywiście tramwaj sprawdził się wielu miastach na świecie i jest to konkretne rozwiązanie w sprawie alternatywnego transportu dla autobusów, niestety u nas wymyślili kolejkę, której pewnie długo nie doczekamy i dalej będzie to półśrodek. Wg tramwaj to najlepsze i sprawdzone rozwiązanie. Całkowicie zgadzam się z treścią artykułu.
G
Gość
Kolejka jednoszynowa to nie jest zaden transport miejski to jest TYLKO ATRAKACJA TURYSTYCZNA. Jako deficytowa zostaje zlikwidowana u nas w Sydney.
Koniec idzie na zlom bo miasto doplaca do tej kolejki kilka milionow dolarow rocznie.
Australia jest ZA BIEDNA aby doplacac tyle do utrzymywania kolejki.
Polska jest bogata a zwlaszcza Rzeszow to niech doplaca.
A kto bedzie potem odpowiadal sadownie za trwonienie majatku spolecznego ?

Jeżeli "U WAS W SYDNEY" to co sie mieszasz do NASZEGO Rzeszowa??
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie