Rzeszów za uchodźcami? Decyzja prezydenta wywołała falę komentarzy

Anna Janik
fot. slawomir mielnik / nowa trybuna opolska
Udostępnij:
Decyzja prezydenta Rzeszowa, Tadeusza Ferenca, wywołała falę komentarzy i emocji wokół tematu imigrantów i uchodźców.

Jak informowaliśmy wczoraj, w Gdańsku prezydenci podpisali deklarację o współdziałaniu miast Unii Metropolii Polskich w dziedzinie migracji. Deklarację podpisał także prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc. Pozostali to prezydenci: Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy i Wrocławia.

Unia powołała też zespół roboczy ds. migracji i integracji. Ma on być wspierany wiedzą specjalistyczną Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji (IOM) oraz Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców. Decyzja prezydenta Rzeszowa wywołała nie tylko wiele emocji, ale też wiele różnych opinii z każdej strony lokalnej sceny politycznej.

„Wykracza poza swoje kompetencje”

- Po pierwsze, prezydent wykracza poza swoje kompetencje, bo przecież kwestie uchodźców to element polityki międzynarodowej - mówi Jacek Kiczek, pełnomocnik endecji w Rzeszowie, związany z ruchem Kukiz‘15. - Prezydent zrobił to bez uchwały rady miasta, która dawałaby mu przyzwo-lenia na taki ruch. To niezrozumiałe zwłaszcza w sytuacji, gdy zdecydowana większość społeczeństwa jest przeciwna przyjmowaniu uchodźców ekonomicznych - dodaje.

Podobnie wypowiada się Marcin Fijołek, przewodniczący klubu radnych PiS. - Prezydent Ferenc nie miał w mojej opinii żadnego społecznego mandatu do podpisywania deklaracji oznaczającej w gruncie rzeczy zgodę na przyjęcie do Rzeszowa imigrantów - mówi Fijołek. - Prezydent nie pytając mieszkańców o zdanie, w sposób nieodpowiedzialny podpisał się pod dokumentem, który może uderzyć w bezpieczeństwo rzeszowian - dodał.

Jak zaznaczył, dążenie do „ubogacania kulturowego” Rzeszowa, jego zdaniem, pokazuje również, w jak anachroniczny sposób prezydent postrzega nowoczesność i rozwój. - Dzisiaj idea multikulturalizmu została skompromitowana, a jego konsekwencją jest radykalne obniżenie poziomu bezpieczeństwa. Nie chcę, żeby ten problem dotknął Rzeszowa.

Andrzej Dec: To burza w szklance wody

Przewodniczący rady miasta uważa, że prezydent bardzo dobrze zrobił podpisując deklarację.

- Ten, kto zadał sobie trud i przeczytał jej treść, doskonale wie, że nie ma tam mowy o przyjmowaniu nowych uchodźców, tylko o konieczności rozwiązywania problemu migracji na poziomie lokalnym. Ja do treści deklaracji nie mam zastrzeżeń, dlatego popieram prezydenta w tym, że ją podpisał - mówi Andrzej Dec. - Cała ta dyskusja to burza w szklance wody, bo przecież oczywiste jest to, że gorące ostatnio kwestie uchodźców to kwestie na poziomie polityki międzynarodowej - dodaje.

Jak czytamy w jednym z paragrafów deklaracji, „w celu przyjaznego przyjęcia imigrantów konieczne jest wspólne działanie organów władzy samorządowej i rządowej, służb publicznych, organizacji pozarządowych, kościołów, uczelni wyższych, instytucji kultury oraz organizacji biznesu i rynku pracy. W naszym wspólnym, szeroko rozumianym interesie jest odpowiedzialne i bezpieczne zarządzanie migracjami na poziomie lokalnym tak, aby tworzyć miasta społecznie spójne, minimalizując zagrożenia związane z gettoizacją, separacją, biedą i wykluczeniem nowych mieszkańców”.

Jak zatem należy interpretować tekst deklaracji? Konrad Fijołek z klubu Rozwój Rzeszowa mówi wprost: Dokument to wyraźny sygnał, że samorządy są gotowe na udzielenie pomocy tym, którzy jej potrzebują.

- Ani prezydent Ferenc, ani inni prezydenci nie wchodzą w politykę migracyjną, ale dają sygnał rządzącym, że jeżeli zajdzie taka potrzeba, mają techniczne i infrastrukturalne warunki do tego, by udzielić pomocy tym, którzy uciekają przed wojną - mówi Fijołek. - Nie mówimy tu o uchodźcach ekonomicznych, bo to chyba wywołuje największe kontrowersje. Sygnał, który dali prezydenci, jest odruchem solidarności i humanitaryzmu z potrzebującymi schronienia.

Wczoraj próbowaliśmy wysłuchać opinii prezydenta w tej sprawie. Nie odbierał telefonu. Do sprawy powrócimy.

ZOBACZ TEŻ: "Chcemy przyjmować i opiekować się imigrantami". 12 polskich miast zadeklarowało przyjęcie uchodźców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 134

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
turbodymomen
W dniu 05.07.2017 o 15:12, officer X napisał:

jak rozumiem pan Ferenc złożył deklarację jako osoba prywatna i jako taka przyjmie do siebie i zasponsoruje ich utrzymanie , jak i poniesie koszty ewentualnych szkód...

Dobroczyńca niech ich bierze do swojej chałupy,a do Polski trzeba najpierw sprowadzić repatriantów i to czas najwyższy

b
bloger

dzisiaj pod balkonem ratusza odbyła się bardzo liczna i udana manifestacja przeciwników sprowadzania emigrantow do Rzeszowa.

Wygłoszono płomienne i rzeczowe przemowienia krytykujące Ferenca. Z rozdawanych ulotek przez mlodych ,o inteligentnym wyrazie twarzy ludzi,mozna się było dowiedzieć ;co roku 700 osób w Rzeszowie oczekuje na komunalne mieszkania,czas oczekiwania na mieszkanie za obecnego prezydenta wydłużył się do 10 lat.Przez krótkowzroczność ratuszowych urzędasów,często mieszkań socjalnych nie otrzymują ludzie naprawdę potrzebujący ich.Na koniec jest propozycja ,aby prezydent Ferenc chcący sprowadzić emigrantow,posiadający kilka wlasnościowych mieszkań i ogromną posiadlość,zakwaterował w nich tych emigrantow

W
Wanesa Kalafior
W dniu 07.07.2017 o 16:01, popieram Ferenca napisał:

To wszyscy którzy głosowali na Ferenca, więc również i ja, zapraszamy uchodźców z Syrii którzy stracili swoje domy do Rzeszowa.

 ty to możesz narobić w gacie

G
Gienek
Czas najwyższy kopnąć w dupkę Ferenca to może zmadrzeje
C
Czytelnik
Stanisław Krajski - Masoneria, islam, uchodźcy - czy czeka nas wielka apokalipsa? Opis

Czy masoni wyznają islam?
Czy Allah i bóstwo masonerii są tym samym?
Islam i kabała
Nawet syn sułtana należał do masonerii
Islam: „Chrystus nie jest Bogiem ani nawet synem Bożym”
Islam: „Chrystus przyjdzie w dniach ostatnich by zniszczyć chrześcijaństwo”
Kto promuje w Polsce Islam?
Etniczna trąba powietrzna
Hidżra – islamizacja i podbój poprzez „wędrówkę ludów”
W jaki sposób George Soros wspomaga „uchodźców”?
Powiązane z Sorosem ośrodki polskie wspierające „uchodźców”
„Czy czujecie smród nadchodzącej świętej wojny?”
Europa popełnia samobójstwo

Zaślepieni krótkowzrocznością i głupotą Politycznie Poprawnych, nie zdajecie sobie sprawy lub nie chcecie zdać sobie sprawy, że toczy się już wojna religijna. Wojna, którą oni nazywają dżihadem. Wojna, która (…) ma na celu podbój naszych dusz i zlikwidowanie naszej wolności. Wojna, która jest prowadzona po to, by zniszczyć naszą cywilizację…(…) Otępieni propagandą fałszu nie przyjmujecie do wiadomości, że jeśli nie zaczniemy się bronić, jeśli nie będziemy walczyć, dżihad zwycięży. (…) Zmiecie naszą kulturę, naszą sztukę, naszą naukę, naszą tożsamość, naszą moralność, nasze wartości.

Oriana Fallaci, „Wściekłość i duma”

Rozdział VIII „Uchodźcy” – narzędzie zniszczenia Europy i Polski
1. „Pogrom pod Wiedniem – czarna karta z historii Polski…”
2. Czy XVII wiek był wiekiem szatana?
3. Nienawiść szatana i rozbiory Polski
4. „Trzeba pomóc uchodźcom”
5. Masoneria w sprawie uchodźców: „uchodźcy szansą dla Europy”.
6. Soros – „Żydowski utopizm”
7. Soros – „Jestem Bogiem”
8. Soros – „trzeba zbudować społeczeństwo otwarte”
9. Soros, Rothschild, Rockefeller i masoneria
10. W sprawie uchodźców: programy Victora Orbana i Georga Sorosa
11. W jaki sposób George Soros wspomaga uchodźców?
12. Powiązane z Sorosem ośrodki polskie wspierające „uchodźców”
13. Zamach na Polskę
14. My za to płacimy
15. Europejska sieć na rzecz „uchodźców”

 

L
Leonid
W dniu 07.07.2017 o 16:01, popieram Ferenca napisał:

To wszyscy którzy głosowali na Ferenca, więc również i ja, zapraszamy uchodźców z Syrii którzy stracili swoje domy do Rzeszowa.

 

Nie wszyscy głosujący na Ferenca zapraszają islamskich morderców do Rzeszowa. Pluję sobie na brodę że głosowałem na tego członka PZPR. Zrobił dużo dobrego dla miasta,ale wyszło szydło z worka i komunistyczna natura z Ferenca. Zapraszając dżihadystów, pokazał że ma w nosie bezpieczeństwo mieszkańców. Ważniejsze jest dla niego przypodobanie się liberalnym lewakom z KOD czy PO bo natura ciągnie wilka do komunistycznego lasu. Jeśli będzie znowu kandydował nie ma mowy ażeby dostał mój głos!

u
ula

już prezydentem nie będzie miejmy nadzieję

m
mieszkaniec z Ruskiej Wsi
W dniu 07.07.2017 o 16:01, popieram Ferenca napisał:

To wszyscy którzy głosowali na Ferenca, więc również i ja, zapraszamy uchodźców z Syrii którzy stracili swoje domy do Rzeszowa.

Nie do Rzeszowa ale zapraszaj sobie do swojego domu.

Ja tych terrorystow w miescieRzeszowie nie chce nawet widziec przejazdem.

Jak chcesz byc taki dobry i litosciwy to ;

ZA SWOJE, a nie za nasze !

p
popieram Ferenca
W dniu 07.07.2017 o 15:45, mieszkaniec z Ruskiej Wsi napisał:

Przeciez wszystkim wiadomo ze Ferenz zaprosil sobie tych emigrantow do swojego domu.No zobaczymy co z ty fantem zrobi.

To wszyscy którzy głosowali na Ferenca, więc również i ja, zapraszamy uchodźców z Syrii którzy stracili swoje domy do Rzeszowa.

m
mieszkaniec z Ruskiej Wsi
W dniu 05.07.2017 o 15:12, officer X napisał:

jak rozumiem pan Ferenc złożył deklarację jako osoba prywatna i jako taka przyjmie do siebie i zasponsoruje ich utrzymanie , jak i poniesie koszty ewentualnych szkód...

Przeciez wszystkim wiadomo ze Ferenz zaprosil sobie tych emigrantow do swojego domu.

No zobaczymy co z ty fantem zrobi.

P
Piłsudczyk z przekonania
W dniu 07.07.2017 o 12:35, Seba napisał:

Tak własnie wygląda gwóźdź do politycznej trumny. Przecież w Rzeszowie ludzie przegonią tych "imigrantów" wraz z pomysłodawcą w kilka dni, wystarczy jedna szarża korpusu ONR i MW wraz z kibicami przez Rzeszów i będzie cichutko i spokojnie

Wiecie co taki Józef Piłsudski robił za swoich czasów z takimi jak ONR i MW?

Zamykał ich w Kartuzie Berezkiej i pozwalał na ich śmierć.

c
chory nacjonalizm
W dniu 07.07.2017 o 12:35, Seba napisał:

Tak własnie wygląda gwóźdź do politycznej trumny. Przecież w Rzeszowie ludzie przegonią tych "imigrantów" wraz z pomysłodawcą w kilka dni, wystarczy jedna szarża korpusu ONR i MW wraz z kibicami przez Rzeszów i będzie cichutko i spokojnie

NaroNaziści z ONR i MW czują już się tak swobodnie jak brunatne koszule w Niemczech w latach 30tych 20 wieku.

Za chwilę Polakom po urlopie będzie strach chodzić po mieście bo NaroNaziści zobaczą opaloną śniadą skórę i zaatakują.

S
Seba

Tak własnie wygląda gwóźdź do politycznej trumny. Przecież w Rzeszowie ludzie przegonią tych "imigrantów" wraz z pomysłodawcą w kilka dni, wystarczy jedna szarża korpusu ONR i MW wraz z kibicami przez Rzeszów i będzie cichutko i spokojnie

 

o
officer X

jak rozumiem pan Ferenc złożył deklarację jako osoba prywatna i jako taka przyjmie do siebie i zasponsoruje ich utrzymanie , jak i poniesie koszty ewentualnych szkód...

b
bk
W dniu 04.07.2017 o 21:22, delo napisał:

Obrażasz mojego Rodaka,który pracuje w Szwecji tylko dlatego,że napisał prawdę,która nie pasuje do głoszonych tu powszechnie sloganów.  Mnie każesz czytać,bo uświadamiam innym,iż empatia jest istotą człowieczeństwa.Pogadaj z tymi,którzy od lat mieszkają na Zachodzie i tam pracują,może się czegoś przydatnego w życiu od nich nauczysz.Może....

Twojego może i obrażam, ale swojego nie;). A co do sedna: nie oceniam czyjejś drogi życiowej, lecz postawę. Nie ważne, czy siedzi w Szwecji, czy w holyłud, czy gdzie. Istotne jest to, co pisze. A pisze akurat głupio. Widać nawet siedząc w Szwecji można pisać głupio i być kretynem;). i w Paryżu nie zrobią z osła ryżu, czy jak to tam szło;)).

Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie