Drogi krajowe, na czele z autostradami i trasami szybkiego ruchu, buduje w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Harmonogram jej prac w dużej mierze jest odzwierciedleniem zapisów Programu Budowy Dróg Krajowych. Taki dokument rząd przygotowuje i uchwala raz na kilka lat.
W poprzednim programie jednym z priorytetowych zadań była budowa autostrady A4 biegnącej przez Podkarpacie. W nowym, obejmującym zadania na lata 2015-2023, rada ministrów stawia m.in. na drogę S19 jako najważniejsze połączenie drogowe biegnące przez wschodnie województwa. Docelowo cała trasa ma mieć 609 km - między przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy a granicą ze Słowacją w Barwinku.
Podkarpacki odcinek to aż 174 km. Na razie gotowe jest 12,7 km. W nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 priorytetem jest 157,5 km między Rzeszowem a Lublinem. Drogowcy ogłosili już przetargi na budowę wszystkich części, których brakuje do ukończenia tego połączenia.
Najpierw Rzeszów-Lublin
Do 2020 roku plan obejmuje trasę od Sokołowa Młp. w kierunku Lublina. Bliżej stolicy regionu budowa kolejnych odcinków już trwa. Wart 342 mln zł kontrakt na odcinku Świlcza-Kielanówka realizuje firma Eurovia. Do wykonania jest tu 6,3 km drogi, która ma powstać do sierpnia 2017 roku. W następnej kolejności budowany będzie odcinek Stobierna - Sokołów Młp. GDDKiA przekazała już plac budowy jego wykonawcy - firmie Aldesa Construcciones Polska. Ten odcinek S19 będzie miał 12,5 km długości. „Ekspresówka” będzie omijać Sokołów Młp. Od strony wschodniej i bezpośrednio połączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna - Rzeszów. Koszt zadania to blisko 290 mln złotych. Ostateczny termin oddania tej drogi to czerwiec 2017 roku.
Najnowsze dwa przetargi ogłoszone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie obejmują odcinek od Sokołowa Młp. do granicy z województwem lubelskim. To ponad 54 km drogi. Drogowcy podzielili to zadanie na dwie części, a każda składa się z trzech odcinków drogi.
- Jesteśmy już po pierwszym etapie przetargu. W drugim zaprosimy do składania ofert te z zainteresowanych firm, które dysponują największą wiedzą, doświadczeniem i potencjałem. Zwycięzcy przetargów będą musieli zbudować drogę przed 2020 rokiem - mówi Bartosz Wysoc- ki z GDDKiA w Rzeszowie.
W tym czasie powstanie trasa między węzłami Lasy Janowskie - Zdziary (9,3 km), Zdziary - Rudnik nad Sanem (9 km) i Rudnik nad Sanem - Nisko-Południe (6 km). W drugim przetargu GDDKiA szuka firmy, która zaprojektuje i wybuduje trasę od węzła Nisko-Południe do węzła Sokołów Małopolski-Północ. Tu także będą trzy odcinki, o długości 11,5 km, 10,5 km oraz 7,9 km.
Lublin też działa
Przygotowania do budowy nabierają tempa także w lubelskim oddziale GDDKiA. Roboty trwają już na zachodniej obwodnicy Lublina, która będzie częścią S19 i powstanie do końca przyszłego roku. Pozostała część, od Lublina do granicy z województwem podkarpackim, to sześć odcinków. Tu także przetargi są już w toku.
- W obu przypadkach umowy z wykonawcami chcemy podpisać w przyszłym roku - mówi Krzysztof Nalewajko z GDDKiA w Lublinie.
W rządowym programie niespodziewanie znalazł się także odcinek z Kielanówki do Barwinka, który - przede wszystkim ze względu na potężny szacowany koszt realizacji - do tej pory był odkładany.
- Jego realizacja jest zaplanowana na lata 2018-2023. Dla tej drogi jest już wydana decyzja środowiskowa, czyli dokument określający, jak trasę należy zbudować, dbając jednocześnie o środowisko naturalne - mówi Bartosz Wysocki.
Droga przetnie powiaty: rzeszowski (gmina Boguchwała), strzyżowski (gm. Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowski (gm. Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieński (gm. Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz-Zdrój, Dukla). Drogowcy przewidują, że inwestycja zostanie podzielona na kilka etapów. Jako pierwszy ma powstać odcinek z węzła w Kielanówce, o nazwie „Rzeszów-Południe”, do Babicy. W drugim etapie GDDKiA poszuka wykonawcy pozostałej części trasy. Droga na całej długości będzie miała tu cztery pasy ruchu, po dwa w każdym kierunku. Zostaną opne rozdzielone pasem o szerokości od 4,5 do 5 metrów. Węzły są planowane w Babicy, Strzyżowie-Żarnowej, Doma- radzu, Iskrzyni, Miejscu Piastowym, Dukli, Tylawie i Barwinku. Jadąc ze stolicy województwa do Barwinka i odwrotnie, będzie można zatrzymać się także w miejscach obsługi podróżnych w Lutoryżu, Równem, Jaworniku, Zagórzu i Tylawie. W Domaradzu i Miejscu Piastowym po-wstaną natomiast obwody utrzymania, czyli miejsca, w których mają stacjonować pojazdy drogowców.
Budowa S19 ma usprawnić połączenie drogowe północy kraju i państw nadbałtyc- kich z południem Polski i Europy. Ma być bezpieczniejszą alternatywą dla drogi krajowej nr 19, szczególnie w kontekście ruchu tranzytowego. Połączenie będzie omijało miejscowości, przez które aktualnie przebiega krajowa „dziewiętnastka”. Dzięki temu odetchną ich mieszkańcy.
Tutaj dostaniesz się na „ekspresówkę”
Wjazd i wyjazd z planowanej drogi będzie możliwy tylko poprzez węzły, czyli bezkolizyjne połączenia z drogami niższej kategorii. Droga S19 na będzie łączyła się z następującymi drogami: na węzłach Babica, Iskrzynia, Dukla, Tylawa i Barwinek z drogą krajową nr 19, na węźle Strzyżów - Żarnowa z drogą powiatową nr 1931R, na węźle Domaradz z drogą wojewódzką nr 886, na węźle Miejsce Piastowe z drogą krajową nr 28.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Szpak pokazał swojego towarzysza. Połączyła ich miłość od pierwszego wejrzenia
- Tomaszewska i Sikora spacerują z wózkiem. Wydało się, co ich łączy! [ZDJĘCIA]
- Urbańska obnaża się przed młodzieżą w sieci. Nie jesteście na to gotowi [ZDJĘCIA]
- Była naszą olimpijską królową. Dziś Otylię Jędrzejczak trudno rozpoznać [ZDJĘCIA]