Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S19 przetnie całe Podkarpacie. Sprawdź, którędy przebiegnie

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Podkarpacki odcinek drogi ekspresowej S19 liczy aż 174 km. Na razie gotowe jest 12,7 km. Cała trasa ma być wykonana do 2023 roku.

Drogi krajowe, na czele z autostradami i trasami szybkiego ruchu, buduje w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Harmonogram jej prac w dużej mierze jest odzwierciedleniem zapisów Programu Budowy Dróg Krajowych. Taki dokument rząd przygotowuje i uchwala raz na kilka lat.

W poprzednim programie jednym z priorytetowych zadań była budowa autostrady A4 biegnącej przez Podkarpacie. W nowym, obejmującym zadania na lata 2015-2023, rada ministrów stawia m.in. na drogę S19 jako najważniejsze połączenie drogowe biegnące przez wschodnie województwa. Docelowo cała trasa ma mieć 609 km - między przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy a granicą ze Słowacją w Barwinku.

Podkarpacki odcinek to aż 174 km. Na razie gotowe jest 12,7 km. W nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 priorytetem jest 157,5 km między Rzeszowem a Lublinem. Drogowcy ogłosili już przetargi na budowę wszystkich części, których brakuje do ukończenia tego połączenia.

Najpierw Rzeszów-Lublin

Do 2020 roku plan obejmuje trasę od Sokołowa Młp. w kierunku Lublina. Bliżej stolicy regionu budowa kolejnych odcinków już trwa. Wart 342 mln zł kontrakt na odcinku Świlcza-Kielanówka realizuje firma Eurovia. Do wykonania jest tu 6,3 km drogi, która ma powstać do sierpnia 2017 roku. W następnej kolejności budowany będzie odcinek Stobierna - Sokołów Młp. GDDKiA przekazała już plac budowy jego wykonawcy - firmie Aldesa Construcciones Polska. Ten odcinek S19 będzie miał 12,5 km długości. „Ekspresówka” będzie omijać Sokołów Młp. Od strony wschodniej i bezpośrednio połączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna - Rzeszów. Koszt zadania to blisko 290 mln złotych. Ostateczny termin oddania tej drogi to czerwiec 2017 roku.

Najnowsze dwa przetargi ogłoszone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie obejmują odcinek od Sokołowa Młp. do granicy z województwem lubelskim. To ponad 54 km drogi. Drogowcy podzielili to zadanie na dwie części, a każda składa się z trzech odcinków drogi.

- Jesteśmy już po pierwszym etapie przetargu. W drugim zaprosimy do składania ofert te z zainteresowanych firm, które dysponują największą wiedzą, doświadczeniem i potencjałem. Zwycięzcy przetargów będą musieli zbudować drogę przed 2020 rokiem - mówi Bartosz Wysoc- ki z GDDKiA w Rzeszowie.

W tym czasie powstanie trasa między węzłami Lasy Janowskie - Zdziary (9,3 km), Zdziary - Rudnik nad Sanem (9 km) i Rudnik nad Sanem - Nisko-Południe (6 km). W drugim przetargu GDDKiA szuka firmy, która zaprojektuje i wybuduje trasę od węzła Nisko-Południe do węzła Sokołów Małopolski-Północ. Tu także będą trzy odcinki, o długości 11,5 km, 10,5 km oraz 7,9 km.

Lublin też działa

Przygotowania do budowy nabierają tempa także w lubelskim oddziale GDDKiA. Roboty trwają już na zachodniej obwodnicy Lublina, która będzie częścią S19 i powstanie do końca przyszłego roku. Pozostała część, od Lublina do granicy z województwem podkarpackim, to sześć odcinków. Tu także przetargi są już w toku.

- W obu przypadkach umowy z wykonawcami chcemy podpisać w przyszłym roku - mówi Krzysztof Nalewajko z GDDKiA w Lublinie.

W rządowym programie niespodziewanie znalazł się także odcinek z Kielanówki do Barwinka, który - przede wszystkim ze względu na potężny szacowany koszt realizacji - do tej pory był odkładany.

- Jego realizacja jest zaplanowana na lata 2018-2023. Dla tej drogi jest już wydana decyzja środowiskowa, czyli dokument określający, jak trasę należy zbudować, dbając jednocześnie o środowisko naturalne - mówi Bartosz Wysocki.

Droga przetnie powiaty: rzeszowski (gmina Boguchwała), strzyżowski (gm. Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowski (gm. Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieński (gm. Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz-Zdrój, Dukla). Drogowcy przewidują, że inwestycja zostanie podzielona na kilka etapów. Jako pierwszy ma powstać odcinek z węzła w Kielanówce, o nazwie „Rzeszów-Południe”, do Babicy. W drugim etapie GDDKiA poszuka wykonawcy pozostałej części trasy. Droga na całej długości będzie miała tu cztery pasy ruchu, po dwa w każdym kierunku. Zostaną opne rozdzielone pasem o szerokości od 4,5 do 5 metrów. Węzły są planowane w Babicy, Strzyżowie-Żarnowej, Doma- radzu, Iskrzyni, Miejscu Piastowym, Dukli, Tylawie i Barwinku. Jadąc ze stolicy województwa do Barwinka i odwrotnie, będzie można zatrzymać się także w miejscach obsługi podróżnych w Lutoryżu, Równem, Jaworniku, Zagórzu i Tylawie. W Domaradzu i Miejscu Piastowym po-wstaną natomiast obwody utrzymania, czyli miejsca, w których mają stacjonować pojazdy drogowców.

Budowa S19 ma usprawnić połączenie drogowe północy kraju i państw nadbałtyc- kich z południem Polski i Europy. Ma być bezpieczniejszą alternatywą dla drogi krajowej nr 19, szczególnie w kontekście ruchu tranzytowego. Połączenie będzie omijało miejscowości, przez które aktualnie przebiega krajowa „dziewiętnastka”. Dzięki temu odetchną ich mieszkańcy.

Tutaj dostaniesz się na „ekspresówkę”

Wjazd i wyjazd z planowanej drogi będzie możliwy tylko poprzez węzły, czyli bezkolizyjne połączenia z drogami niższej kategorii. Droga S19 na będzie łączyła się z następującymi drogami: na węzłach Babica, Iskrzynia, Dukla, Tylawa i Barwinek z drogą krajową nr 19, na węźle Strzyżów - Żarnowa z drogą powiatową nr 1931R, na węźle Domaradz z drogą wojewódzką nr 886, na węźle Miejsce Piastowe z drogą krajową nr 28.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24