reklama

Są tylko dwa takie szybowce w Polsce. Jeden jest w Moderówce

Ewa GorczycaZaktualizowano 
Tomasz Jefimow
Uratowany przed spaleniem, wylądował na strychu i przez lata był zapomniany. Janusz Bochenek z Moderówki koło Krosna postanowił go wyremontować.

Salamandra - zaprojektowany w 1936 roku, po wojnie pierwszy polski szybowiec szkolno-treningowy, masowo używany w aeroklubach do szkolenia pilotów. W Polsce oryginalne zachowały się tylko dwa. Jeden znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Drugi - na podwórku Janusza Bochenka z Moderówki.

Jak się tutaj znalazł?

- W latach 60. szybowce te likwidowano. Taki też los miał spotkać szybowce znajdujące się na stanie krośnieńskiego aeroklubu. Mojemu stryjowi udało się wyciągnąć jeden dosłownie z ogniska. Stryj prowadził modelarnię dla młodzieży, chciał go jakoś ocalić. Przetransportował Salamandrę do naszego rodzinnego domu w Moderówce - opowiada Janusz Bochenek.

Zdemontowany szybowiec (SP 726) został schowany na strychu w stodole.

- Pamiętam, że z dzieciakami lubiliśmy się tam bawić. Siadaliśmy w kadłubie i udawaliśmy, że latamy - uśmiecha się Bochenek.

Potem przez lata szybowiec stał zapomniany.

- Przebudowywałem dom, urządzałem warsztat, przenosiłem go z miejsca na miejsce. Nigdy jednak nie przyszło mi do głowy, żeby się go pozbyć. Myślałem o tym, żeby go odrestaurować, ale zawsze były pilniejsze wydatki. Poza tym brakowało mi fachowej wiedzy, bo lotnictwo to nie moja branża - opowiada Janusz Bochenek.

Impulsem stała się znajomość z Andrzejem Micińskim, pilotem i instruktorem szybowcowym.

- Nie wiem skąd dowiedział się, że mam Salamandrę. Przyjeżdżał do mnie i z czasem przekonał mnie, że warto ją uratować.

Renowacja modelu wyprodukowanego w 1948 roku była wyzwaniem. Nie tylko finansowym.

- Pół wieku bez remontu zrobiło swoje - przyznaje Janusz Bochenek. Żartuje, że trzeba było część budynku rozebrać, żeby szybowiec wynieść.

Prace wykonywane były w zakładzie Wiesława Płonki, specjalizującego się w konstrukcjach lotniczych z drewna, na podstawie dokumentacji technicznej.

Niektóre drobne elementy trzeba było zastąpić nowymi. Ale nie nowoczesnymi, tylko produkowanymi według technologii sprzed ponad pół wieku. Te oryginalne pan Janusz zachował.

Pokazuje nam specjalną szafę w warsztacie, gdzie - posegregowane mają swoje miejsce. A w komputerze znalazła się pełna dokumentacja fotograficzna z procesu remontu.

Sam zajął się rekonstrukcją brakujących części metalowych.

- Zrobiłem np. zastrzały pod skrzydła - opowiada.

Remont jest już prawie skończony. Szkoda, że na razie nie możemy jeszcze zobaczyć Salamandry w pełnej okazałości, bo nie może stać pod gołym niebem.
- A hangaru nie mam - uśmiecha się Janusz Bochenek.

Przyznaje, że zgłaszali się do niego chętni na zakup unikatowego szybowca. Odmówił, bo czuje się związany z tą pamiątką.

- Ale nie chcę jej trzymać w zamknięciu. Chciałbym, żeby mogło ją zobaczyć więcej ludzi.


**ZOBACZ TEŻ: Wydobywanie szczątków samolotu w Świerzowej Polskiej koło Krosna

**

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
EugeniuszLALLL

Trzecia Salamandra jest w Aeroklubie Glwickim.

A
ANONIM

CIEKAWE-ILE-POLAKOW-ZGINELLO-Z-TEGO-SAMOLOTU-ALE-HISTORIA-

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3