Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silnik nie lubi wysokich temperatur

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Uszkodzenie chłodnicy, zniszczenie uszczelniaczy na zaworach, rozszczelnienie pierścieni silnika. To najczęstsze awarie spowodowane przegrzaniem silnika, o które w upalne dni nietrudno.

Za chłodzenie silnika w dzisiejszych samochodach odpowiada układ, którego sercem jest chłodnica, zalana płynem lub wodą. W czasie jazdy pęd powietrza wpada przez atrapę i zderzak w chłodnicę i obniża temperaturę cieczy. Ta jest rozprowadzana po silniku, obniżając jego temperatrurę.

Sprawdzaj poziom płynu

W samochodach bez klimatyzacji na postoju silnik chłodzi jeszcze jeden wentylator. W autach z klimatyzacją wentylatory są zazwyczaj dwa i pracują cały czas. Jeżeli wszystko jest sprawne, a poziom płynu chłodzącego właściwy, silnik osiąga temperaturę zbliżoną do 90 stopni Celsjusza i działa prawidłowo. Problemy zaczynają się wówczas, gdy które z ogniw tego łańcucha szwankuje.

- Najczęściej kłopotem jest niedobór płynu chłodzącego, którego stan kierowcy sprawdzają bardzo rzadko. Wiele osób latem zamiast niego stosuje wodę, która szybciej się grzeje i jest bardziej skłonna na zagotowanie. Skład płynu zapobiega zagotowaniu, a zimą zamarznięciu - mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy.

Mieszamy zgodnie z kolorem

W razie ubytku cieczy chłodzącej, kierowca powinien szybko uzupełnić niedobór. Większość dostępnych dzisiaj płynów można ze sobą mieszać. Należy pamiętać jednak o żelaznej zasadzie.

- Na rynku dostępne są płyny o dwóch innych recepturach. Różnią się kolorem. Nie powinno się ich mieszać. Jeśli w chłodnicy jest płyn niebieski, dolewamy taki sam - tłumaczy Stanisław Płonka.

Specjaliści odradzają także zalewanie układu wodą. Dotyczy to szczególnie nowszych aut, wyposażonych w chłodnice aluminiowe. W upalne dni woda dłużej utrzymuje w nich wysoką temperaturę, przez co łatwiej o jej zagotowanie.

Obserwuj wskazówkę

Skutki przegrzania silnika mogą być bardzo poważne. Wysoka temperatura potrafi uszkodzić chłodnicę, zniszczyć uszczelniacze na zaworach i simeringi. W skrajnych przypadkach przegrzany silnik traci kompresję i zaczyna brać olej. Wówczas trzeba pomyśleć o wymianie pierścieni.

- Dlatego szczególnie w upalne dni kierowca musi bacznie obserwować wskaźnik temperatury silnika. Jeśli tylko zauważy, że wskazówka podnosi się za wysoko, powinien wyłączyć silnik i zatrzymać auto. Najlepiej wówczas nie uruchamiać go ponownie i od razu porosić o pomoc mechanika - mówi S. Płonka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24