Społecznicy chcą uratować stary most kolejowy w Przemyślu

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Przedstawiciele kilku organizacji społecznych zwrócili się do przemyślan o poparcie apelu dotyczącego ratowania zabytkowego mostu kolejowego w Przemyślu. Apel ma być dostępny w Internecie i tam będzie można go podpisać. Norbert Ziętal
Przedstawiciele kilku organizacji społecznych podpisali się pod apelem o zachowanie zabytkowego mostu kolejowego w Przemyślu. Chcą, aby pozostał i pełnił funkcje muzealną, komunikacyjną i rekreacyjną. Spółka PKP planuje wybudować nowy most, a dotychczasowy rozebrać.

Chodzi o most kolejowy nad Sanem, w centrum Przemyśla. W najbliższych latach wysłużona konstrukcja ma zostać zastąpiona nowoczesnym mostem, spełniającym wymagania współczesnej kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na "zaprojektowanie i wykonanie robót dla przebudowy mostu". 5 marca minął termin przyjmowania ofert.

Czytaj także

- W 2016 r., gdy pojawiły się plany wyburzenia mostu, rozpoczęliśmy z grupą znajomych starania o jego zachowanie. Od tego czasu w mieście zakorzeniła się idea, aby na jednej części urządzić kładkę pieszo-rowerową. Dowiedzieliśmy się, że kolej planuje wyburzyć jedną część mostu, wschodnią. Nie możemy do tego dopuścić. Most jest zabytkiem w całości i usunięcie połowy byłoby jego okaleczeniem — mówi Błażej Wilk ze Stowarzyszenia MOST.

Co proponują społecznicy?

- Pojawił się pomysł Mariusza Sidora, aby na tej części, która nie będzie potrzebna dla ruchu pieszo-rowerowego, zorganizować muzeum. Wtedy koncepcja wydawała się dość fantastyczna, jednak dzisiaj zaczyna nabierać realnych kształtów. Uzyskaliśmy wsparcie Jana Jarosza, dyrektora Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Chce w ten projekt wejść, chce przejąć most na stan MNZP i starać się o pieniądze na organizację tam muzeum — mówi Wilk.

Czytaj także

Przedstawiciele kilku organizacji społecznych wystosowali apel do przemyślan o poparcia działań. Wkrótce będzie dostępny w Internecie i tam będzie go można podpisać.


ZOBACZ TEŻ: Zapomniane atrakcje turystyczne Przemyśla

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

W
Wewiur
6 marca, 13:37, DT:

Nie ma możliwości remontu tej konstrukcji bo straciła ona swoją żywotność techniczną - nie ma możliwości remontu połączeń z nitów (bo nikt już nie wykonuje takich konstrukcji) ani kształtowników stalowych zjedzonych przez korozję pokrytych 10 warstwami farby - praktycznie ta konstrukcja trzyma się na samej farbie. Dodatkowo nie ma miejsca w okolicy żeby przenieść kawałek przęsła jako eksponat...

Jeżeli tam ma być ruch kolejowy to musi być nowy most.

Nie jest to prawda. W Krakowie most Piłsudskiego będzie w pełni odnowiony i absolutnie nikt nie ma wątpliwości, że most należy zachować. A stan techniczny krakowskiego mostu jest gorszy niż w Przemyślu. Mamy w kraju świetnych mostowców, jest prof. Siwowski na Politechnice Rzeszowskiej, dr Hebda w Krakowie. Jest wiele osób, które by było w stanie sporządzić projekt naprawy obiektu i zachowania go bez zmian.

Tylko chęci!

G
Gość

forty juz odratowane kolej na most

L
Lubię Przemyśl

Panie Wilku, panu naprawdę się nudzi i nie ma pan co robić. Mam nadzieję, że w końcu głupota Panu przejdzie.

G
G

Właśnie dzięki m.in działaczom społecznym w Przemyślu jest tak jak jest. Czyli miasto się wcale nie rozwija. Liczą się tyklo stare obiekty, śmierdzące mury kamienic itp. Poprostu - Miasto spisane na stratę .

G
Gość
6 marca, 17:46, Gość:

Skończy się na tym że przez ratowanie starego mostu nie będzie nowego oto Przemyśl

6 marca, 21:58, Gość:

Dokładnie! Przecież tym pseudo społeczniakom zależy tylko na rozgłosie aby nikt o nich nie zapomniał i nie odstawił na boczny tor.

Ludzie przecież to podlega pod konserwatora zabytków. Nikt nie ma prawa zmieniać jego konstrukcji. Jeśli już miałoby się tak stać to jest to Gruba sprawa karna bo śmierdzi przekupstwem.

k
kość

Odpierniczcie się od historycznego mostu. Poczytajcie Nasz Przemyśl i artykuł na temat budowy mostu według biura konstrukcyjnego Eiffla; Kto chce znowu zrobić interes na tym moście ?

G
GOŚĆ

Rozebrać, pociąć, przetopić i to jak najszybciej. A po kawałku dać na plecy temu Wilkowi i jego zakręconym kolegom niech sobie ponoszą, aż im głupota z głowy wyjdzie.

G
Gość
6 marca, 17:46, Gość:

Skończy się na tym że przez ratowanie starego mostu nie będzie nowego oto Przemyśl

Dokładnie! Przecież tym pseudo społeczniakom zależy tylko na rozgłosie aby nikt o nich nie zapomniał i nie odstawił na boczny tor.

G
Gość
6 marca, 9:41, Gość:

Przemyski most kolejowy jest prawdopodobnie jedyną w Polsce budowlą pochodzącą z biura konstrukcyjnego Gustave’a Eiffela. W tej walce trzeba to wykorzystać medialnie a skuteczność protestu znacznie wzrośnie

6 marca, 11:44, M.:

To nie jest most konstrukcji Eiffla !!! Proszę nie powielać fałszywych informacji

6 marca, 12:36, Gość:

No to jest projekt z biura Eiffela akurat

6 marca, 16:45, Gość:

A gdzieś to wyczytał człowieku w necie

6 marca, 17:46, Gość:

To jest prawda idioci

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Most_kolejowy_w_Przemyślu

G
Gość

Skończy się na tym że przez ratowanie starego mostu nie będzie nowego oto Przemyśl

G
Gość
6 marca, 9:41, Gość:

Przemyski most kolejowy jest prawdopodobnie jedyną w Polsce budowlą pochodzącą z biura konstrukcyjnego Gustave’a Eiffela. W tej walce trzeba to wykorzystać medialnie a skuteczność protestu znacznie wzrośnie

6 marca, 11:44, M.:

To nie jest most konstrukcji Eiffla !!! Proszę nie powielać fałszywych informacji

6 marca, 12:36, Gość:

No to jest projekt z biura Eiffela akurat

6 marca, 16:45, Gość:

A gdzieś to wyczytał człowieku w necie

To jest prawda idioci

k
kolejarz

"Uzyskaliśmy wsparcie Jana Jarosza, dyrektora Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Chce w ten projekt wejść, chce przejąć most na stan MNZP i starać się o pieniądze na organizację tam muzeum." Pan Jarosz niech się lepiej zajmie tym czymś czym już rządzi, a nie wymyśla farmazonów że na moście urządzi muzeum. Czego zardzewiałych szyn, czy wiatru historii?

G
Gość
6 marca, 9:41, Gość:

Przemyski most kolejowy jest prawdopodobnie jedyną w Polsce budowlą pochodzącą z biura konstrukcyjnego Gustave’a Eiffela. W tej walce trzeba to wykorzystać medialnie a skuteczność protestu znacznie wzrośnie

6 marca, 11:44, M.:

To nie jest most konstrukcji Eiffla !!! Proszę nie powielać fałszywych informacji

6 marca, 12:36, Gość:

No to jest projekt z biura Eiffela akurat

A gdzieś to wyczytał człowieku w necie

G
Gość

Czy naprawdę trzeba z taką miłością wręcz dbać o artefakty zamiast zachować samą myśl, projekt …. Czy stal, cegła przez sam upływ czasu zyskała jakąś większą wartość? To nasza wyobraźnia dodaje im wartości, przy czym materia, z której są zbudowane jest taka sama jak przedtem, a atom żelaza niczym się nie różni od tego zastosowanego przy produkcji stali.

G
Gość

Jasne, zróbmy z całego Przemyśla jeden wielki skansen. Niech wszystko stare stoi i niszczeje a my razem z tym wszystkim. Most kolejowy jest wybitnym dziełem architektury wpisującym się idealnie w stan tego miasta..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3