Ich zaletą jest oszczędność czasu, wygoda i bezpieczeństwo. Zdarza się jednak, że w wirtualnej przestrzeni wysłane pieniądze nie docierają do odbiorców. Nie oznacza to jednak, że przepadną.
Banki oferują przelewy natychmiastowe
Obecnie coraz więcej banków oferuje przelewy natychmiastowe, dzięki którym pieniądze trafiają na rachunek adresata w kilka sekund, nawet jeśli jest to weekend. Gdy pieniądze wysyłamy w ramach jednego banku, dzieje się podobnie i właściwie błyskawicznie pojawiają się one na wskazanym przez nas koncie.
Gdy operacja dotyczy kont w różnych bankach, zwykle przelew dociera najpóźniej następnego dnia roboczego. Nic więc dziwnego, że tak bardzo polubiliśmy tę wygodną formę płatności. Sporadycznie zdarza się jednak, że przelewy nie trafiają na odpowiednie konto. Dlaczego tak się dzieje?
Gdy wyślemy przelew na zamknięte konto
Przyczyną jest zwykle błąd osoby, która zleca przelew. Nie polega on na wpisaniu niewłaściwego numeru konta, ponieważ systemy bankowe są tak zabezpieczone, że nie dopuszczają do tego. W numerach rachunków znajdują się bowiem cyfry kontrolne i w razie pomyłki system natychmiast wyświetla komunikat o błędzie. Nie jest to jednak system doskonały.
– Przykładowo pozwala on wysłać przelew na rachunek, który kiedyś funkcjonował i został zamknięty. Zdarza się to wtedy, gdy nie wiemy o tym, że odbiorca zmienił konto bankowe – mówi Jarosław Sadowski, główny analityk firmy Expander.
Taka sytuacja może być bardzo stresująca, zwłaszcza jeśli dotyczy dużej kwoty. Okazuje się jednak, że nie trzeba obawiać się o swoje pieniądze - Banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom. Nie ma więc obawy, że pieniądze wysłane na stare konto trafią do nieznanej nam osoby. W takiej sytuacji bank, który otrzymał przelew kierowany na zamknięte konto, po prostu odsyła pieniądze zleceniodawcy. Maksymalnie w ciągu 4 dni powinny one wrócić na nasz rachunek – tłumaczy Jarosław Sadowski z firmy Expander.
Co zrobić, by odzyskać pieniądze?
Sytuacja komplikuje się wtedy, gdy pieniądze nie wracają w ciągu kilku dni. Przyczyną może być nadal aktywne konto w systemie bankowym, które teoretycznie zostało zamknięte. Może się tak stać zarówno z powodu błędu pracownika banku jak i niedopełnienia wymaganych formalności przez klienta.
Co mnożna zrobić jeśli wysłaliśmy przelew, odbiorca twierdzi, że to konto zamknął, a pieniądze nie wróciły na nasze konto?
- Przede wszystkim warto poprosić go, aby skontaktował się z bankiem i aby sprawdził, czy jego konto rzeczywiście zostało zamknięte. Być może pieniądze czekają na niego na jego starym rachunku, który z jakiegoś powodu nadal istnieje – mówi Sadowski.
Ostatecznie zawsze możemy złożyć reklamację w banku, z którego wysłaliśmy przelew. Wyjaśnienie sprawy będzie wtedy leżało, bo jego stronie. Pieniądze na szczęście nie znikają bez śladu i ostatecznie udaje się ustalić co się z nimi stało.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Dni Gąsowskiego w "TTBZ" są policzone?! TAKĄ niespodziankę zgotowała mu produkcja!
- Maja Rutkowski ZROBIŁA TO z premedytacją, teraz się tłumaczy. Okropne, co ją spotkało
- Była pięknością ze "Złotopolskich". Dziś Gabryjelska nie przypomina siebie | ZDJĘCIA
- Tak NAPRAWDĘ żyje matka dziecka Kevina, co z pieniędzmi od faceta Roksany?