Środa najlepszym dniem na zakupy

Janusz Pawlak Fot. Tadeusz Poźniak
Polacy bardzo chętnie robią zakupy w dużych centrach handlowych.
Polacy bardzo chętnie robią zakupy w dużych centrach handlowych.
Jak wskazują zamówione przez organizację Visa Europe badania, środa jest dla Polaków najlepszym dniem tygodnia na dokonywanie zakupów.

Respondenci z całego kraju odpowiadają zgodnie, że w tym dniu najrzadziej kupują artykuły spożywcze i ubrania w centrach handlowych, supermarketach i sklepach - a to właśnie kolejki są najbardziej powszechnym źródłem irytacji podczas zakupów. Badanie zostało przeprowadzone w wybranych krajach Europy. Z kolei wyniki badania w Wielkiej Brytanii pokazały, że najlepszym dniem na zakupy na Wyspach jest wtorek, gdyż najmniej osób decyduje się na nie w ten właśnie dzień.

W Wielkiej Brytanii pora lunchu

Dla zakupów spożywczych, najspokojniejszym okresem okazuje się wieczór, kiedy do sklepów udaje się zazwyczaj zaledwie 7% Polaków. Natomiast w Wielkiej Brytanii, najlepszy moment na zakupy spożywcze to pora lunchu, gdy kupuje raptem 5% ankietowanych. Zarówno dla Polaków, jak i Brytyjczyków, najspokojniejszym okresem na zakupy ubraniowe jest wieczór, gdy w sklepach jest jedynie 7% respondentów.

Mężczyźni są bardziej niecierpliwi niż kobiety

Badania wykazały również, że coraz bardziej się śpieszymy, zaś mężczyźni są bardziej niecierpliwi niż kobiety. Dla niemal połowy polskich mężczyzn (49%), kolejki wywołują największą irytację podczas zakupów, podczas gdy wśród kobiet dotyczy to 43% badanych. Na odwrót jest wśród brytyjskich konsumentów, gdzie kobiety łatwiej tracą cierpliwość z powodu kolejek niż mężczyźni (49% wobec 41%).

Na zakupy z partnerką

Co ciekawe, ponad połowa polskich mężczyzn (53%) na zakupy odzieżowe wybiera się w towarzystwie swojej partnerki. Jedynie co czwarty (25%) samodzielnie kupuje ubrania, natomiast aż co ósmy mężczyzna (12%) całkowicie zostawia partnerce sprawy swoich zakupów. W porównaniu, wśród brytyjskich mężczyzn jedynie co dwunasty (8%) ceduje kupowanie odzieży na partnerkę. Brytyjki wybierają towarzystwo innej kobiety przy zakupie odzieży niemal równie często, jak Polki (22% i 20%). A 38% kobiet na zakupy odzieżowe najchętniej wybiera się samotnie. Zaledwie 1% brytyjskich kobiet chciałoby dokonywać zakupów z mężczyzną, natomiast w Polsce chęć wspólnych zakupów odzieżowych wyraziło tylko 3% kobiet.

Nie tylko kobiety

Wyniki badań obalają mit, że w Polsce to głównie kobiety robią zakupy spożywcze. Okazuje się, że proporcje są bardzo zbliżone, zarówno wśród osób robiących takie zakupy codziennie (32% mężczyzn i 36% kobiet), jak i tych, co odwiedzają sklepy spożywcze 2-3 razy w tygodniu (32% mężczyzn i 31% kobiet). Zaskakiwać może fakt, że aż co szósty badany (16%) robi takie zakupy jedynie raz w tygodniu. Ulubionym miejscem zakupów spożywczych są sklepy osiedlowe (56% odpowiedzi). Na centra handlowe wskazuje niemal dwukrotnie mniej respondentów (30%).

Wśród kupujących elementy garderoby utrzymuje się nieznaczna przewaga kobiet – 37% chodzi do sklepów odzieżowych raz w miesiącu, wobec 29% mężczyzn. Jako ulubione miejsce zakupu ubrań Polacy wyraźnie wskazują na centra handlowe (38% respondentów), zaś sklepy lokalne i osiedlowe wybiera 24%. Sklepy przy głównych ulicach miast wybiera co piąty badany (19%).

Płacimy kartą

Gdy przychodzi do płacenia, bezpieczne płatności kartą wybiera co szósty robiący zakupy spożywcze (16%) oraz co piąta osoba kupująca odzież (21%). Za zakupy odzieżowe kartami najchętniej płacą osoby w wieku 25-34 (30% badanych), oraz co czwarta osoba w grupie wiekowej 35-44 (26%). Dla porównania, w Wielkiej Brytanii, gdzie karty funkcjonują od kilku dziesiątków lat, aż 60% respondentów woli płacić z użyciem karty zamiast gotówki.

W ponad 160 tys. placówek

Sieć akceptacji kart Visa jest systematycznie rozbudowywana zarówno na świecie, jak i w Polsce. Posiadacze kart Visa mogą nimi płacić obecnie w ponad 160 tys. placówek detalicznych w Polsce i w ponad 29 milionach punktów na świecie.

„Przeprowadzone badania dostarczyły konsumentom informacji o tym kiedy najlepiej wybrać się na zakupy. Naszym celem jest usprawnienie zakupów za pomocą szerokiej gamy produktów płatniczych organizacji Visa Europe” – powiedział wiceprezes zarządzający Visa Europe ds. marketingu, Mariano Dima.

 

Informacje o badaniu

Badanie przeprowadzone na zlecenie organizacji Visa Europe przez ICM Research Agency w Polsce, Grecji, Turcji i Wielkiej Brytanii – metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI), w okresie grudzień 2008 - styczeń 2009., na próbie 1 000 osób w każdym kraju, w przedziale wiekowym 18-65+.

 

 

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3