Stacja Rzeszów Główny z trzecim peronem i przejściem podziemnym [ZDJĘCIA]

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Krzysztof Łokaj
Udostępnij:
Jeszcze w tym miesiącu na stacji kolejowej Rzeszów Główny podróżni skorzystają z trzeciego, nowego peronu. Z kolei już w poniedziałek otwarte zostanie nowe przejście pod torami, łączące perony i dwie części miasta. Inwestycje prowadzone w Rzeszowie to koszt 205 mln zł.

Prace związane z przebudową Stacji Rzeszów Główny są już na finiszu. W tym miesiącu już trzy nowe perony zapewnią pasażerom wygodny, bardziej komfortowy dostęp do pociągów.

- Wykonawca prowadzi właśnie roboty wykończeniowe na ostatnim peronie - nr 3, a także w przejściu podziemnym stacji Rzeszów Główny. Rozpoczynają się odbiory urządzeń - mówi Kamil Mergel, kierownik kontraktu ds. przebudowy stacji.

Po niezbędnych testach uruchomione zostaną także 4 windy i 4 pary ruchomych schodów.

Stacja Rzeszów Główny z trzecim peronem i przejściem podziemnym

Remont dworca PKP w Rzeszowie. Przejście podziemne gotowe [ZDJĘCIA]

Nowe perony na stacji są znacznie wyższe, co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów. By zapewnić komfort w podróżach zamontowane zostały 100 - i 200-metrowe wiaty. W sumie powierzchnia peronowych zadaszeń to ponad 5,4 tys. m kw. Są ławki, poczekalnie. Dla dobrej orientacji na stacji umieszczono ponad 100 tablic informacyjnych.

Dla osób niewidomych i słabowidzących ułatwieniem będzie system ścieżek naprowadzających, a także opisy alfabetem Braille'a.

Już w poniedziałek udostępnione mieszkańcom - już na całej długości - będzie nowe 140-metrowe przejście pod torami. Połączy dwie części miasta: od strony Kochanowskiego i dworca.

Efektem prac PLK w Rzeszowie jest także nowy wiadukt przy ul. Batorego.

- Prowadzimy też równolegle remont zabytkowej wieży ciśnień z przełomu XIX i XX wieku - dodaje. - Wszelkie te roboty prowadzone są w uzgodnieniu i pod nadzorem konserwatora zabytków. Liczymy na to, że po remoncie ta wieża również stanie się wizytówką terenu otaczającego stację. Prace potrwają około 3 miesiące.

Co jeszcze pozostało do wykonania?

- Oczekujemy na decyzje administracyjne w zakresie montażu zadaszenia harmonijkowego, które będzie przykrywało wejście od placu dworcowego. Odzwierciedlającego zabytkowe - mówi kierownik Mergel.

Trwa remont dworca PKP w Rzeszowie. Przy modernizacji kolej współpracuje z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Efektem tej współpracy jest m.in. wiata nad peronem nr 1 tuż przy budynku głównym stacji, która nabrała historycznego wyglądu. To przeszklone zadaszenie (zniszczone podczas wojny i odtworzone na podstawie archiwalnych zdjęć) podtrzymują odrestaurowane słupy, pochodzące z przełomu XIX/XX wieku. Właśnie ukazały one swój oryginalny kolor: odcień niebiesko - zielony. To pierwsza warstwa farby, jaką historycznie były pokryte. Na słupach można dostrzec zachowane oryginalne emblematy, wytłoczenia krakowskiej odlewni.

Zabytkowe kolumny rzeszowskiego dworca PKP zostały odrestaur...

Inwestycja prowadzona jest z Krajowego Programu Kolejowego. Wartość umowy z wykonawcą współfinansowanej ze pieniędzy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wizyta Janet Yellen w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie