Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Starosta: planujemy kolejne inwestycje w powiecie przemyskim

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Jan Pączek.
Jan Pączek. Norbert Ziętal
Rozmowa z z Janem Pączkiem, starostą powiatu przemyskiego, o wykonanych inwestycjach w 2015 r. i planach wydatków powiatu na 2016 rok.

Jaki dla powiatu przemyskiego był 2015 rok?

Myślę, że można go zaliczyć do udanych. Udało się nam w stu procentach zrealizować wszystkie plany. Naszą sztandarową inwestycją, jedną z naszych największych w ostatnich latach, jest budowa mostu nad Sanem, pomiędzy Chyrzyną i Krzywczą. Mieszkańcy mogą go używać od kilkunastu dni. Otwarcie, niejako w formie świątecznego prezentu, nastąpiło tuż przed Wigilią. Ta inwestycja była od bardzo wielu lat oczekiwana przez mieszkańców.

Na otwarciu mieszkańcy opowiadali, że czekali na most kilkadziesiąt lat. Jak wreszcie usłyszeli o budowie mostu to obawiali się, bo słyszeli, że w tym miejscu, w ramach szlaku rowerowego Green Velo, powstanie tylko wąsko kładka pieszo - rowerowa.

Istotnie, na początku istniała taka możliwość. Jednak nie zadowalałaby ona ani mieszkańców, ani nas. W Przemyślu, w niedalekiej odległości są dwa inne mosty drogowe, dlatego mogła powstać tylko taka kładka - pieszo rowerowa. W Krzyczy nie ma mostu w pobliżu, dlatego takie rozwiązanie nie wchodziło w grę. Udało się jednak zbudować prawdziwy most, o nośności 40 ton. Jego budowa kosztowała 6,1 mln złotych. 2,56 mln złotych to wkład powiatu przemyskiego. Pozostałe pieniądze pochodziły z programu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, w Podkarpackiem realizowanego przez samorząd województwa. Oprócz tego udało się nam zrealizować inne inwestycje, choćby drogowe. Drugi etap budowy drogi Orły - Kaszyce, remont dróg Nienadowa - Hucisko Nienadowskie, Huwniki - Bircza. W sumie ponad 30 km dróg, w każdej gminie coś się działo.

A jak będzie w tym roku?

Uchwalony przez radę budżet zamknął się nadwyżką, która zostanie wykorzystana na spłatę kredytów i pożyczek. Planujemy jednak kolejne inwestycje, w tym gruntowną przebudowę mostu na Wiarze w Huwnikach. Obecnie jest to most drewniany, jednokierunkowy, o nośności do 8 ton. Jest dość intensywnie użytkowany, gdyż prowadzi przez niego droga do Kalwarii Pacławskiej. Powstanie żelbetowa konstrukcja, most dwujezdniowy z chodnikiem dla pieszych. Chcielibyśmy uzyskać do niego dopłatę z budżetu centralnego. Jeżeli się nie uda, będziemy szukać innych źródeł finansowania, np. z gmin oraz Lasów Państwowych. W planach mamy również kolejne inwestycje drogowe. Chcielibyśmy, aby włączyły się w nie gminy, w proporcji 70 proc. finansuje powiat, 30 proc. gmina, a w przypadku chodników po połowie. To nie koniec. Nasza sytuacja finansowa jest o tyle dobra, że w razie pojawienia się jakiś programów, mamy możliwość zaciągnięcia kredytu na wkład własny na kolejne zadania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24