Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stawka minimalna w Niemczech za duża dla transportu!

Marek Weckwerth [email protected]
Stawka minimalna w Niemczech za duża dla transportu!Każdy przejazd polskiego tira przez Niemcy musi być zgłoszony niemieckim służbom. Polscy przedsiębiorcy muszą płacić swoim kierowcom co najmniej 8,5 euro za godzinę
Stawka minimalna w Niemczech za duża dla transportu!Każdy przejazd polskiego tira przez Niemcy musi być zgłoszony niemieckim służbom. Polscy przedsiębiorcy muszą płacić swoim kierowcom co najmniej 8,5 euro za godzinę Marek Weckwerth
Co najmniej 8,5 euro na godzinę mają płacić kierowcom polskie firmy za przejazd przez Niemcy. Przewoźnicy przekonują, że to dla nich śmierć.

We wczorajszych ogólnopolskich gazetach pojawiły się  ogłoszenia w formie klepsydry symbolizujące zgon przedsiębiorstw przewozowych. Bo też narzucona od 1 stycznia tego roku przez Niemców stawka - 8,5 euro na godzinę - może pogrążyć polskich pracodawców.

Chodzi nie tylko o kierowców przejeżdżających tranzytem przez Niemcy, ale wszystkie osoby pracujące na terenie tego kraju. Te firmy, które nie zastosują się do nowego prawa, nazrażają się na drakońskie kary od 30 tys. do 500 tys. euro. Przedsiębiorstwa muszą  powiadamiać niemieckie służby o planowanym przejeździe.

Dobrze dla kierowcy
- Dla nas to dobre rozwiązanie, ale dla polskich pracodawców może, choć nie musi  być zabójcze - uważa pragnący zachować anonimowość kierowca z Chojnic, zatrudniony w niemieckiej firmie transportowej w Północnej Westfalii. - Ja mam stawkę dzienną, która wraz z dodatkami wynosi ponad 100 euro, a pracuję zwykle 8-9 godzin. Niektórzy moi koledzy, także zatrudnieni w Niemczech Polacy, mają stawki godzinowe, najczęściej 8,5-9 euro. To oczywiście minimalna płaca, ale lepsza niż w Polsce, więc chwalimy sobie.

Nasz rozmówca dodaje, że polscy pracodawcy z tej branży wciąż narzekają, płacą kierowcom jak najmniej, a jednak kupują nowe ciężarówki, rozwijają flotę, żyją dobrze. Dlatego już wiele lat temu odszedł z polskiej firmy (szef nie chciał dać mu podwyżki) i nie żałuje.

Niemcy dyktują inny
- Nie może być tak, że jakiś kraj w zjednoczonej Europie   narzuca innemu jakie stawki ma płacić pracownikom. Gdyby tak się stało, to będzie koniec idei Unii Europejskiej - uważa inż. Dionizy Woźny, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych w Bydgoszczy.

Kujawsko-pomorskie stowarzyszenie przewoźników i inne branżowe związki rozmawiały o tym wczoraj w Warszawie z ministrami spraw zagranicznych, infrastruktury i gospodarki. Premier Ewa Kopacz ma poruszyć ten problem podczas spotkania z kanclerz Niemiec Angelą Markel.

Jednak Komisja Europejska już rozpatruje wniosek przeciwko Niemcom o naruszenie unijnego prawa. Wraz z Polską protestują rządy Węgier, Rumunii i krajów bałtyckich.

Inny system
- W naszym stowarzyszeniu zrzeszonych jest ponad 600 firm transportowych. To oczywiste, że teraz gremialnie wyrażają swoje zaniepokojenie - stwierdza Dionizy Woźny. - Rzecz nie w tym, że trzeba zapłacić kierowcom minimum 8,5 euro na godzinę, jak to robi się w Niemczech, ale o zupełnie inny system płacy obowiązujący w Polsce. U nas płaci się diety, ryczałty, dodatki. Problem w tym, że gdybyśmy płacili stawki godzinowe, gwałtownie wrosłyby koszty pracy, w tym konieczność opłacania właśnie od tej stawki dodatkowo ZUS. Dionizy Woźny uważa, że średnia płaca polskiego kierowcy jeżdżącego za granicę, wynosząca  5 tys. zł, to nie mało. Nie chodzi więc o zapewnienie minimalnej płacy, a o rosnące koszty pracy dla pracodawców.

Stowarzyszenie będzie o tym dyskutowało dziś w Bydgoszczy. Na spotkaniu ma być 300-400 szefów firm przewozowych. Na poniedziałek zwołane jest w Warszawie posiedzenie Federacji Transportu Drogowego.

Zapewnienie płacy minimalnej w tranzycie przez Niemcy to nie jedyny problem. Zmniejszył się rynek przewozów do Rosji i na Ukrainę. Wciąż odczuwane są skutki  kryzysu ekonomicznego. W efekcie ponad 43 proc. firm tej branży jest w słabej kondycji - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Stawka minimalna w Niemczech za duża dla transportu! - Gazeta Pomorska

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24