Strefa ekonomiczna w Zadąbrowiu w gminie Orły koło Przemyśla przyciąga inwestorów

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Silosy Wipaszu to charakterystyczny, widoczny z daleka element strefy ekonomicznej w Zadąbrowiu w gminie Orły.
Silosy Wipaszu to charakterystyczny, widoczny z daleka element strefy ekonomicznej w Zadąbrowiu w gminie Orły. Norbert Ziętal
Udostępnij:
Bliskość węzła autostrady A4, dobre połączenie do drogi krajowej nr 77, w sąsiedztwie ważna linia kolejowa. To przyciąga kolejne firmy do strefy ekonomicznej w Zadąbrowiu w gminie Orły, niedaleko Przemyśla. Władze gminy poważnie myślą o kolejnych inwestycjach i powiększeniu terenu strefy, żeby przyciągnąć następne przedsiębiorstwa.

Bliskość węzła autostrady A4, dobre połączenie do drogi krajowej nr 77, w sąsiedztwie ważna linia kolejowa. To przyciąga kolejne firmy do strefy ekonomicznej w Zadąbrowiu w gminie Orły, niedaleko Przemyśla. Władze gminy poważnie myślą o kolejnych inwestycjach i powiększeniu terenu strefy, żeby przyciągnąć następne przedsiębiorstwa.

- Chcemy powiększyć obszar naszej strefy. Chodzi o teren inwestycyjny pomiędzy Orłami i Nizinami. Jego powierzchnia to 70 ha. Do końca przyszłego roku planujemy wykonać drogę łączącą te nasze oba tereny - mówi Bogusław Słabicki, wójt gminy Orły. To na jej terenie znajduje się rejon inwestycyjny Orły, Podstrefy Przemyśl, Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN.

Rejon inwestycyjny Orły, popularnie zwany strefą ekonomiczną, powstał w 2015 r. Zdobył o wiele szybciej inwestorów niż działająca o 10 lat dłużej podstrefa ekonomiczna TSSE w Przemyślu.

Co o tym zadecydowało?

Na pewno ogromnym atutem jest położenie strefy w Zadąbrowiu.

  • Do węzła autostrady, przedostatniego przed polsko-ukraińskim przejściem granicznym w Korczowej, są zaledwie dwa kilometry. Kilkaset metrów jest do drogi krajowej 77, która prowadził na południe do Przemyśla, albo na północ do Jarosławia i dalej do Rzeszowa i ekspresowej drogi S19 lub na północ, w kierunku Lublina i Warszawy.
  • Do zyskującego na znaczeniu lotniska w Rzeszowie - Jasionce jest zaledwie 80 km wygodną autostradą. To zaledwie godzina spokojnej jazdy.
  • Ponadto bliskość linii kolejowej 91, która stanowi część pan-europejskiego szlaku E 30. To połączenie na wschód, przez Ukrainę, albo na zachód i północ w głąb Polski i do Europy Zachodniej albo portów na Morzu Bałtyckim.

Strefa zlokalizowana jest w Zadąbrowiu, tworzą ją działki typu green field o łącznej powierzchni 39,22 ha klasy PS IV, które nie podlegają wyłączeniu z produkcji rolnej. Niedaleko znajduje się 70 ha teren należący do Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Właśnie o ten teren strefa Orły chciałaby się powiększyć.

Kolejny atut orłowskiej strefy to uzbrojenie w infrastrukturę. W 2014 r. 40 ha powierzchnia została w pełni uzbrojona i przygotowana do użytku. Posiada drogę dojazdową do strefy oraz drogę wewnętrzną, sieć wodociągową umożliwiającą zaopatrzenie w wodę do celów bytowo-gospodarczych i przeciwpożarowych działek, kanalizację sanitarną i deszczową, sieć gazową średniego ciśnienia, elektryczną i światłowodową.

Do tego dochodzi przychylność osób zarządzających strefą. Tutaj dokłada się starań, aby inwestor możliwie gładko i szybko przebrnął przez wszystkie procedury. Taką pomoc cenią sobie firmy.

Taka mieszanka położenia, infrastruktury i podejścia władz strefy i gminnych sprawia, że teren ma coraz większy potencjał gospodarczy.

- Prowadzone są rozmowy dotyczące wybudowania torów kolejowych o standardowej szerokości i toru szerokiego do strefy ekonomicznej - zdradził wójt Słabicki na łamach samorządowej pisma "Orła moja gmina".

W przygranicznym terenie dwa rodzaje torów europejski i wschodni, o większym rozstawie szyn, to ważny atut. Pociągi towarowe ze wschodu mogłyby przyjeżdżać przez granicę prosto do strefy i tutaj byłyby przeładowywane.

  • Pierwszym inwestorem, a dzisiaj z powodu wysokich silosów zbożowych widocznych z krajowej drogi 77 i autostrady A4 najbardziej charakterystycznym, jest Wipasz z Olsztyna w województwie warmińsko-mazurskim. Firma działa w kilku miejscach w Polsce. W Zadąbrowiu zajmuje się skupem, czyszczeniem i suszeniem zbóż. Jej działalność jest na rękę wielu rolnikom, okolicznym i z odleglejszych miejscowości, którzy zwożą tutaj swoje zboże.
  • Kolejnym jest lokalny przedsiębiorca, odlewnia Kaw - Met, zajmująca się produkcją odlewów z metali, wytwarzaniem wkładów kominkowych, dzwonów. Zezwolenia otrzymali również Eurosystem Pro, producent cystern stalowych do transportu, płynów palet i opakowań z drewna oraz Hydromet, produkcja wyciągarek wysięgnikowych o udźwigu 100 ton.
  • Kilka miesięcy temu głośna stała się sprawa Fabryki Mebli Benix Kaczorowscy z Mroczenia w województwie wielkopolskim. Firma ma ambitne plany co do naszego regionu. Rozpoczęła inwestycje w Przemyślu, zatrudniając kilkadziesiąt osób. Jednak tym, co wzbudziło największe zainteresowanie była zapowiedź Benixu o uruchomieniu w Przemyślu nowej fabryki mebli, która docelowo ma zatrudniać ponad 600 osób. Mówiono także o inwestycji konkretnie w przemyskiej podstrefie ekonomicznej. Jednak później firma na lokalizację swojego biznesu wybrała strefę w Zadąbrowiu. Ponad 600 miejsc pracy w powiecie przemyskim byłoby ogromnym wsparciem. Tym bardziej że kiedyś w Przemyślu istniała fabryka mebli. Spora część załogi na pewno byłaby zainteresowana zatrudnieniem.

- Obecnie po wejściu firmy DPD w tym rejonie pracuje 200 - 250 osób. To głównie mieszkańcy gminy oraz powiatu przemyskiego - mówi wójt Słabicki.

Nieoficjalnie wiadomo o kolejnym dużym inwestorze, tym razem z branży logistycznej.

- Sprawa jest na etapie załatwiania dokumentacji i różnych spraw formalnych - mówi wójt gminy Orły.

Prawdopodobnie ta inwestycja nie spowoduje powiększenia strefy. Być może powstanie poza nią, ale w bliskim sąsiedztwie. Jednak zapewniłaby sporo miejsc pracy.

Rejon inwestycyjny przemyskiej podstrefy Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, choć zaczął działać znacznie później niż przemyska podstrefa, to jednak szybko ją wyprzedził. Przemyska podstrefa rozpoczęła działalność 10 lat szybciej niż rejon w Zadąbrowiu. Teoretycznie posiada podobne walory, znajduje się zaledwie ok. 15 km od Zadąbrowia, a dojazd zapewniony jest krajową drogą 77, a później wschodnią drogą obwodową. Bezpośrednio przylega do torów kolejowych, jest stąd bliżej niz z Orłów do polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce. Jednak oprócz przemyskiego producenta ocen, firmy Hensfort, do tej pory nie zainwestowała tu żadna inna firma. Dlaczego?

Jednym z hamulców są niedogodne tereny pod względem geologicznym, które w przypadku wielu inwestycji wymagają spory nakładów finansowych w przygotowanie. Być może sytuację poprawi wybudowanie polsko - ukraińskiego przejścia granicznego w Malhowicach. Ma powstać do końca 2025 roku. Wygodna droga ze strefy do niego jest już gotowa. Będzie znajdować się bliżej niż to w Medyce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie