Do II edycji konkursu, którego organizatorem są Polskie Linie Lotnicze LOT, zostali zaproszeni absolwenci studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych ze wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych. Konkurs obejmował prace tematycznie związane z lotnictwem pasażerskim oraz cargo.
Prezes PLL LOT Katarzyna Lewandowska podkreśliła, że konkurs pozwala spółce zdobywać najlepszych pracowników i budować nowe kadry: - Oferujemy im szanse ciekawego rozwoju, gdyż rozwój w lotnictwie, rozwój technologii wymaga od nas postępu i tego, żeby te osoby były przygotowane w sposób nowoczesny.
Zdaniem członka zarządu ds. handlowych PLL LOT Michała Fijoła współpraca LOT-u ze środowiskiem akademickim jest bardzo ważna również dlatego, aby najlepsi studenci wchodzący na rynek pracy wiedzieli, że branża lotnicza nie tylko związana jest z samolotami, pilotami i załogami, ale że w przedsiębiorstwie lotniczym kumuluje się wiedza o gospodarce, ekonomii, zarządzaniu czy marketingu.
Prof. PRz Andrzej Majka zaznaczył, że obecnie jest wiele możliwości współpracy uczelni wyższych, zwłaszcza technicznych z partnerami biznesowymi.
- Politechnika Rzeszowska od wielu lat współpracuje z PLL LOT, głównie dlatego, że na specjalności pilotaż kształcimy przyszłych pilotów. Polski przewoźnik jest bardzo zadowolony z poziomu kształcenia, wiedzy naszych absolwentów i ich umiejętności praktycznych wypracowanych w naszym Ośrodku Kształcenia Lotniczego.
Pierwsze miejsce w kategorii praca magisterska
Zwycięska praca magisterska autorstwa mgr inż. Aleksandry Pasich pt. „Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency” („Koncepcja podejścia precyzyjnego po łuku w oparciu o GLS oraz jej wpływ na efektywność lotu i przestrzeni powietrznej”), opracowana w języku angielskim, skupiała się na tematyce procedur precyzyjnego podejścia do lądowania, które od wielu lat znacznie przyczyniają się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych w tej fazie lotu, w szczególności warunkach ograniczonej widzialności. Została zaprojektowana nowa trajektoria lotu w procedurze precyzyjnego podejścia do lądowania oparta na wykorzystującym satelitarną technologię GBAS Landing Systemie.
- Głównym celem mojej pracy było sprawdzenie wykonalności takiej procedury na Lotnisku Chopina w zastępstwie za tradycyjne podejście ILS oraz zbadanie jej wpływu na efektywność lotu i przestrzeni powietrznej. Ustaliłam sześć kluczowych wskaźników efektywności, do których zaliczamy dystans, czas procedury, zużycie paliwa, poziom emisji dwutlenku węgla, ślad hałasowy oraz przepustowość pasa. Przeprowadzone obliczenia oraz symulacje w czasie rzeczywistym, a także analiza porównawcza z obecnie istniejącą procedurą, wskazują na pozytywny wpływ nowo zaprojektowanej procedury na efektywność lotu, co w przyszłości może się przyczynić do zmian mających ogromny wpływ na środowisko oraz przepustowość przestrzeni powietrznej. Ponadto taka trajektoria podejścia oraz możliwości systemu GBAS mogą w przyszłości pozwolić na implementację podejścia precyzyjnego na lotniskach trudnych operacyjnie, tj. otoczonych wysokimi górami bądź usytuowanych w bliskim sąsiedztwie przestrzeni powietrznych dwóch dużych międzynarodowych portów lotniczych, co w istotny sposób może przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa – mówi zwyciężczyni.
Mgr inż. Aleksandra Pasich powtórzyła sukces z I edycji konkursu organizowanego przez LOT, kiedy to zajęła pierwsze miejsce w kategorii prac inżynierskich. Laureatka jeszcze w tym roku zasiądzie za sterami samolotu pasażerskiego jako pierwszy oficer, a w przyszłości zamierza kontynuować badania i rozwijać zainteresowania.
Pierwsze miejsce w kategorii praca inżynierska
W kategorii prac inżynierskich najlepszy okazał się inż. Dawid Wirtek z pracą „Analiza możliwości poprawy charakterystyk operacyjnych samolotu w fazie podejścia do lądowania”. Autor skupił się na wykorzystaniu technologii satelitarnej jako tej technologii, która może poprawić efektywność pewnych czynników samolotu na podejściu do lądowania: takich jak czas wykonania operacji podejścia do lądowania, czy oddziaływanie hałasowe na środowisko wokół danego lotniska. Rozważone zostały możliwości wprowadzenia nowej procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
- Po przeprowadzeniu rozważań teoretycznych oraz wielu prób symulacyjnych wykazałem, że korzyści płynące z implementacji takiego rozwiązania mogą poprawić fazę podejścia do lądowania w takich aspektach jak np. skrócenie czasu wykonania procedury do lądowania o około 1 minutę czy zmniejszenie oddziaływania hałasowego na otoczenie wokół lotniska – w przypadku tego czynnika po wprowadzeniu procedury ze zwiększonym kątem podejścia do lądowania liczba osób odczuwająca znaczny hałas od samolotu zmniejszy się o ok. 45 tys. osób - mówi laureat.
Praca zwróciła uwagę na ważny aspekt wpływu samolotu na środowisko oraz wykazała znaczne korzyści ekonomiczne związane z wprowadzeniem jej w życie.
Trzecie miejsce w kategorii praca inżynierska
Praca inżynierska „Model rozwiązań technicznych w związku z zagrożeniem epidemicznym w lotnictwie cywilnym” autorstwa inż. Jakuba Zbocha stanowi interdyscyplinarne opracowanie na temat nowoczesnych technologii i procedur dla lotnictwa, które minimalizują ryzyko infekcji w trakcie podróży samolotem oraz w terminalach lotniczych.
- Moja praca obejmuje również nowatorskie rozwiązania niewykorzystywane dotychczas w lotnictwie, których sens użycia w czasie pandemii/zagrożenia epidemicznego jest uzasadniony. Część praktyczna stanowi innowacyjny projekt stacjonarnego oświetlenia ultrafioletowego do dezynfekcji w kabinie pasażerskiej Embraera 190. Jest to odpowiedź na bieżące i ważne wyzwania inżynieryjne, społeczne oraz ekonomiczne – podkreśla Jakub Zboch.
Zwraca uwagę na aktualność swojej pracy, argumentując to opiniami ekspertów, którzy twierdzą, że kolejne pandemie mogą mieć miejsce nawet w niedalekiej przyszłości. Ponadto przykładowy wirus SARS-CoV-2 może mutować, a przykładowo opisana w pracy pandemia COVID-19 może nie mieć jeszcze swojego końca, dlatego branża lotnicza powinna być przygotowana na możliwy kolejny kryzys i lockdown.
Kapituła Konkursu
Kapituła konkursu składała się z przedstawicieli uczelni wyższych: Akademii Leona Koźmińskiego, Politechniki Białostockiej, Politechniki Poznańskiej, Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej, Uczelni Łazarskiego, Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Wojskowej Akademii Technicznej oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Wysoki poziom nadesłanych prac konkursowych, ocenianych anonimowo przez 18 profesorów, ekspertów z różnych dziedzin, potwierdziła przewodnicząca Kapituły Konkursu prof. Elżbieta Szymańska: - Zwycięska, bardzo interesująca i bardzo specjalistyczna praca „Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency” Aleksandry Pasich spełniła najwyższe standardy pod względem merytoryki i jakości przeprowadzonych badań - chwaliła.
Eksperci oceniali poziom prac konkursowych m.in. pod kątem oryginalności, stopnia trudności podejmowanej tematyki zagadnień ekologii, innowacji i digitalizacji biznesu lotniczego, a także poprawności zastosowanych metod badawczych. Ważna była również aktualność podejmowanej problematyki, w tym uwzględnienie bieżącej sytuacji w branży lotniczej oraz możliwość zastosowania wyników pracy w praktyce biznesowej.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?