Studenci Politechniki Rzeszowskiej: Nasz bolid w 4 sekundy rozpędza się do 100 km/h

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Studenci Politechniki Rzeszowskiej z koła Racing Team skonstruowali bolid i zabierają go na prestiżowe zawody Formuła Student. Pokażą się m.in. na Hungaroring - torze Formuły 1 położonym niedaleko Budapesztu na Węgrzech. To już trzecia tego typu konstrukcja zespołu, a w planach mają kolejne, jeszcze bardziej ulepszone, m.in. pierwszy na Podkarpaciu elektryczny samochód wyścigowy.

Konstrukcje klasy Formuła Student to jednomiejscowe pojazdy przypominające bolidy Formuły 1. Zespół Racing Team, czyli Studenckie Koło Naukowe istniejące na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej od 2013 r. skonstruowało już 3 takie maszyny. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie PMT- 03, nad którym prace trwały 334 dni, ma moc 85 KM, a prędkość 100 km/h - w około 4 sekundy. Samochód waży 215 kg, a więc w porównaniu z poprzednią konstrukcją całkowitą masę pojazdu zredukowano o 20 kg.

Studenci Politechniki Rzeszowskiej testowali swój bolid na O...

W środę studenci testowali go na placu Ośrodka Kształcenia Lotniczego PRz. - Sprawdzamy bolid przed czekającymi nas wkrótce kolejnymi zawodami, najbardziej prestiżowymi dla studentów naszych kierunków - mówi Wojciech Branewski, student III roku zarządzania i inżynierii produkcji na PRz.

- Aktualnie szkolimy kierowców, by pojechali jak najlepiej. Ponadto prowadzimy też testy układu chłodniczego i olejowego, aby zapobiec przegrzewaniu się – precyzuje dodając, że jest dumny z ich „dzieciątka” widząc jak zgrabnie, zwinnie, precyzyjnie i szybko porusza się między przeszkodami.

A w prace, by tak się stało, zaangażowanych było aż 45 osób. Pojazd powstawał od podstaw. - Inspirowaliśmy się tym, co tworzą najlepsze na świecie zespoły Formuły Student. Bazowaliśmy także na poprzednich konstrukcjach i oczywiście naszej pomysłowości – przyznają studenci.

Grupa zastosowała takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid i włókno węglowe. Konstrukcja nośna jest oparta na rurach ze stali chromowo - molibdenowej o zwiększonej wytrzymałości. Użyli też nowych opon, pracowali nad poprawieniem zawieszenia. Jak słyszymy, nowy samochód posiada wiele zaawansowanych modułów pomiarowych i przesyłu danych, dzięki czemu team może odczytywać parametry w czasie rzeczywistym z każdego miejsca z dostępem do internetu za pomocą autorskich aplikacji. Aby projekt udało się zrealizować potrzebne było wsparcie nie tylko uczelni, ale 50 partnerów, m.in. BorgWarner, Rofa Polska, Omni3d, Reskart.

Na początku lipca grupa była w Holandii, na pierwszych w tym sezonie zawodach Formuły Student. Jak słyszymy, był to niezwykle ważny moment powrotu na tor po pandemicznej przerwie. Ciężka praca przyniosła efekty i potwierdziła możliwości nowej konstrukcji. Zespół zajął 6. miejsca w Business Presentation i wyścigu głównym Endurance oraz 9. w klasyfikacji generalnej. W zawodach w klasie spalinowej brało udział 27 teamów z Europy. Kolejnymi zawodami, na które wybierają się pasjonaci z politechniki to FS Czech Republic (jadą już w poniedziałek), FS East na Węgrzech (za 2 tygodnie), a później plany obejmują Chorwację i Włochy.

Co się liczy w takim konkursie? Konrad Ner, student III roku mechaniki i budowy maszyn i Wojciech Branewski tłumaczą, że rozgrywki obejmują konkurencje statyczne, kiedy prezentują bolid przed sędziami - światowej sławy inżynierami. Bronią pomysłów, zastosowanych rozwiązań prezentując cały projekt od strony technicznej, finansowej, przedsiębiorczej. Druga to dynamiczna sprawdzająca co bolid potrafi na torze. Konkurencja jest ogromna, ale studenci z PRz liczą na jak najwyższe lokaty. Marzenia? - Stworzenie pierwszego na Podkarpaciu elektrycznego samochodu wyścigowego, a także wybudowanie bolidu autonomicznego, czyli poruszającego się bez kierowcy.

Ich zaangażowanie w konstrukcje to ogromny plus w CV. Przyszli pracodawcy to cenią.

Od początku swojej działalności zespół zbudował trzy autorskie konstrukcje bolidów wyścigowych. Wystartowały on dotychczas w ośmiu europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii, oraz w amerykańskiej edycji zawodów online. Obecnie zespół składa się z 8 sekcji technicznych: aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, kompozyty, napęd, silnik, informatyka, zawieszenie oraz jednej sekcji nietechnicznej – marketing.

Studenci Politechniki Rzeszowskiej testowali swój bolid na O...

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Super,

ale proszę niezapominać że pewien Polak zbudował motocykl który miał 3 sekundy do 100 km/h, i około 6 sekund do 200 km/h.

Niestety pomimo wielu wysiłków nie udało się go wprowadzić do seryjnej produkcji. Oto cała historia https://www.youtube.com/watch?v=jdE2GC1YBAw
Dodaj ogłoszenie