Wnioski Poziom usług jest wysoki. W szczególności jest to widoczne w wyglądzie i wystroju środków transportowych, biur przyjęć, a także w samej oprawie ceremonii - czyli w wyglądzie salek pożegnań, kapliczek cmentarnych, karawanów i orszaków, ubioru pracowników zajmujących się czynnościami związanymi z pochówkiem - oto podsumowanie wyników kontroli.
Inspektorzy stwierdzili jednak niewielkie uchybienia formalne. Np. w dwóch zakładach ujawnili brak imienia i nazwiska właściciela w oznaczeniu placówki. Braki te zostały natychmiast usunięte.
Zakłady pogrzebowe nie mają jednolitej formy i zakresu świadczonych usług. W większych miejscowościach robią to kompleksowo: od zgłoszenia pogrzebu na podstawie karty zgonu po całkowitą obsługę pogrzebu i jego rozliczenie z ZUS. Natomiast w mniejszych miejscowościach usługa ogranicza się zwykle do zakupu trumny, przewozu zwłok i pochówku.
Badanie dokumentacji i ewidencji usług wykazało, że rozliczenia między zleceniodawcami i zakładami pogrzebowymi są rzetelne. Nie stwierdzono przypadku nieterminowego wykonania usługi lub odmowy jej przyjęcia. Zastrzeżeń kontrolerów nie wzbudził sposób przechowywania zwłok. Odpowiednie pomieszczenia są chłodne oraz zabezpieczone przed dostępem zwierząt i owadów.
Wszystkie kontrolowane zakłady pogrzebowe były prawidłowo oznakowane. Posiadały informacje o dniach i godzinach działalności, o całodobowych dyżurach wraz z numerami telefonów.
Na początku ub. roku głośno było o niewłaściwym przygotowaniu zwłok do pochówku przez firmę pogrzebową z Gorzowa. Sprawę załatwiono polubownie poprzez zadośćuczynienie pieniężne, a prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie zbezczeszczenia zwłok. Zakład pogrzebowy z innego miasta załatwia obecnie reklamację na jakość usług, złożoną w maju br.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?