Zaprezentowali oni właśnie prototyp innowacyjnego przenośnika taśmowego przeznaczonego do transportu kruszyw, materiałów sypkich i biomasy.
Nowoczesne rozwiązania w nim zastosowane są unikalne w Polsce i rzadko spotykane jeszcze w Europie.
Przenośnik na miarę XXI wieku - Systemy transportu stosowane obecnie w większości polskich zakładów są rozwiązaniami opartymi o przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne. Duża część z nich była skonstruowana wiele lat temu, a i te instalowane obecnie nie wykazują dużego postępu w swej dziedzinie - wyjaśnia Marek Kiełb, szef Centrum Badawczo-Rozwojowego Transsystem.
Powodem takiej sytuacji jest przede wszystkim powielanie rozwiązań technicznych obniżające koszty projektowania oraz brak środków na poszukiwanie i testowanie nowych rozwiązań. Efektem tego jest konieczność ponoszenia znacznych kosztów eksploatacji przestarzałych urządzeń, związanych z ich przestojami i częstym serwisowaniem. Stworzony przez nas przenośnik jest odpowiedzią na te problemy.
Ostrzeże przed awarią W skonstruowanym przez Transsystem przenośniku, zastosowano innowacyjny mechanizm ostrzegający o zbliżającej się awarii na długo przed jej wystąpieniem. Jest to możliwe dzięki specjalnemu systemowi czujników magnetycznych przez cały czas kontrolujących stan stalowych linek umiejscowionych wewnątrz taśmy, na której odbywa się transport.
- Jakiekolwiek pęknięcia lub przerwania linek, wskazujące na mechaniczne uszkodzenia taśmy, są natychmiast wykrywane przez czujniki. Informacja o takim zdarzeniu jest przetwarzana i przekazywana do komputera. Osoby obsługujące przenośnik na bieżąco otrzymują informacje, w których miejscach pojawiają się uszkodzenia i jak są one poważne. Dzięki temu, obsługa może przewidywać i planować naprawy ze znacznym wyprzedzeniem, unikając bardzo kosztownych przestojów awaryjnych oraz bardziej rozległych uszkodzeń. Możliwe jest też pozycjonowanie uszkodzonych fragmentów, tak aby podczas serwisowania nie był konieczny przegląd całej długości taśmy tłumaczy Rafał Tendaj, rzecznik prasowy w Transsystemie.
Oszczędza energię Teraz, to co najważniejsze. Nowy przenośnik charakteryzuje się również zmniejszoną energochłonnością. Uzyskano ją dzięki wprowadzeniu nowoczesnego napędu pozwalającego na obniżenie wymaganej mocy o 20 proc.
W przyszłości przewidywane jest testowanie kolejnych elementów przenośnika pod kątem uzyskania dalszych oszczędności energii.
Załoga Transsytemu ma nadzieję, że te rewelacyjne przenośniki znajdą szybko zastosowanie w polskich i zagranicznych elektrowniach, kopalniach węgla czy kopalniach kruszyw, przez co powinny znacząco obniżyć się koszty transportu wewnętrznego w tych zakładach. Nam natomiast pozostaje mieć nadzieję, że znaczące obniżki kosztów w tych zakładach przemysłowych przełoży się na obniżenie ceny prądu, węgla czy kruszyw.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tomaszewska i Sikora spacerują z wózkiem. Wydało się, co ich łączy! [ZDJĘCIA]
- Urbańska obnaża się przed młodzieżą w sieci. Nie jesteście na to gotowi [ZDJĘCIA]
- Była naszą olimpijską królową. Dziś Otylię Jędrzejczak trudno rozpoznać [ZDJĘCIA]
- Tamara Arciuch pokazała syna. Znacie go z telewizji, choć bardzo się zmienił [FOTO]