Triaż jest systemem zarządzania ryzykiem medycznym towarzyszącym pracy oddziałów ratunkowych, służącym bezpiecznemu podziałowi i przepływowi pacjentów w sytuacji przepełnienia oddziału. System jest tak zorganizowany, aby zapewnić pacjentowi niezbędną pomoc w odpowiednim czasie. System, który wprowadzony został rozporządzeniem Ministra Zdrowia, powinien działać w każdym polskim szpitalu od 1 lipca 2021 r.
Najpierw rejestracja, potem triażysta na SOR w Jaśle
Pacjenci, którzy trafiają na SOR Szpitala Specjalistycznego w Jaśle, muszą pobrać bilet z jednego z dwóch znajdujących się przy wejściu biletomatów. Jeden jest przeznaczony dla pacjentów, drugi dla ratowników pracujących w karetkach pogotowia ratunkowego.
- Pacjent, który ma bilet, czeka na rejestrację. Gdy już trafi do systemu, zostaje przekierowany to triażystów – tę role pełnią ratownicy medyczni, pielęgniarki, którzy przeprowadzają wstępny wywiad i na jego podstawie przypisują do odpowiedniej grupy oznaczonej kolorem
– wyjaśnia lek. med. Dariusz Kowalski, zastępca dyrektora ds. lecznictwa w Szpitalu Specjalistycznym w Jaśle.
Pacjenci przypisywani są do pięciu grup, tzw. TOPSOR, oznaczonych kolorami,: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym i niebieskim, do których jest przypisany maksymalny czas, w jakim powinien nastąpić kontakt z lekarzem diagnozującym. Takimi kolorami będą oznaczeni również w dokumentacji medycznej.
Co oznaczają kolory i jaki czas oczekiwania obowiązuje?
- czerwony – pomoc natychmiastowa
- pomarańczowy – pomoc bardzo pilna, czas oczekiwania do 10 minut
- żółty – pomoc pilna, czas oczekiwania do 60 minut
- zielony – pomoc odroczona, czas oczekiwania do 120 minut
- niebieski – pomoc wyczekująca, czas trwania do 240 minut.
Na każdym etapie, począwszy od pobrania biletu a skończywszy na przyjęciu przez lekarza, pacjent otrzymuje informacje na specjalnej elektronicznej tablicy, która mieści się w holu. Jego numer wywoływany jest przez system głosowy. Pacjent w każdej chwili może podejść do biletomatu, zeskanować swój bilet i dowiedzieć się, ile czasu będzie oczekiwał na przyjęcie przez triażystę, a potem lekarza.
Triażysta mierzy ciśnienie, tętno, temperaturę
- Triażysta, oprócz przeprowadzenia wstępnego wywiadu, mierzy pacjentowi ciśnienie, temperaturę, tętno, wykonuje EKG. Dopiero wtedy zostaje przypisany odpowiedni kolor i pacjent oczekuje na wezwanie przez lekarza
– wyjaśnia dyr. Kowalski.
Oczywiście inaczej procedura wygląda z pacjentami przywożonymi prze karetki. W tym wypadku omijana jest rejestracja, pacjent od razu trafia do triażysty.
Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, czyli TOPSOR, działa w jasielskiej lecznicy od 3 tygodni.
- Wszyscy uczymy się tego systemu, zarówno lekarze, pielęgniarki, ratownicy, jak i pacjenci. Już teraz widać, że usprawnia on pracę oddziału ratunkowego w naszym szpitalu. Segregacja pacjentów, a co za tym idzie odpowiedni czas oczekiwania na przyjęcie przez lekarza, pozwoli skrócić kolejki na SOR i wyeliminować tych pacjentów, którzy nie muszą być natychmiast przyjęci i mogą spokojnie udać się do lekarza rodzinnego
– wyjaśnia dyr. Kowalski.
ZOBACZ TAKŻE: Resort zdrowia: Wariant delta odpowiada już za 60 procent notowanych w Polsce zakażeń
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?