Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy w centrum Przemyśla. Obok zostanie połowa starego

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy w Przemyślu. Ze starej konstrukcji pozostanie niższe przęsło, które będzie kładką pieszo - rowerową.
Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy w Przemyślu. Ze starej konstrukcji pozostanie niższe przęsło, które będzie kładką pieszo - rowerową. Archiwum UM Przemyśl
Spółka PLK PKP podjęła już decyzję w sprawie wyglądu nowego mostu kolejowego w Przemyślu. Pozostanie starsza część obecnej kratownicy.

- Nowy most będzie pylonowy, podobny do tego, który znajduje się w ciągu drogi obwodowej w Przemyślu. Most będzie się wspierał na linach - podczas objazdu linii kolejowej 102 pod Przemyślem poinformował dziennikarzy Mieczysław Borowiec, dyr. Polskich Linii Kolejowych PKP, oddz. w Rzeszowie.

Nowy most ma być bardzo nowoczesny.

- Będzie zastosowana tzw. jazda bezpodsypkowa. Nie będzie tłucznia ani mostownic. Będą szyny zatopione w specjalne masie - opisuje dyr. Borowiec.

Rozwiązanie jest zbliżone do koncepcji nr 1, którą jakiś czas temu zaproponowało PLK PKP. Na kładkę będzie wykorzystana połowa obecnej kratownicy. Chodzi o tę niższą, wybudowaną jeszcze w czasach zaborów austriackich. Wyższa kratownica, wykonana przez Sowietów, zostanie zdementowana i najprawdopodobniej trafi na złom.

- Chcieliśmy uniknąć sytuacji, że nasz nowy most zasłaniać będzie zabytkową kratownicę. Stąd taka konstrukcja. Pylon nowego mostu nie będzie wyższy od pozostającej kratownicy - twierdzi dyr. Borowiec.

Obecnie PLK PKP przygotowuje dokumenty niezbędne do tego, aby jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na wykonanie projektu. Kolejarze zakładają, że prace projektowe potrwają ok. dwóch lat. Budowa może ruszyć w 2019 r.

Na czas jej trwania nie będzie żadnych utrudnień w ruchu pociągów do Przemyśla. Będą jeździły po starym moście. Nowy będzie budowany po innym śladzie. W sierpniu PLK PKP przedstawiły dwie koncepcje przebudowy mostu. Władze miejskie ogłosiły konsultacje internetowe, pojawił się też projekt społeczników z grupy „Uratujmy most kolejowy w Przemyślu”, który zakładał budowę nowej kratownicy i zachowanie części starej.

Ostatecznie władze miejskie zaproponowały wersję z nowym mostem i zachowaniem jednego przęsła starego.

Obecny most kolejowy w Przemyślu, najdalej za kilka lat przestanie pełnić swoją funkcję.

Przemyski High Line byłby sporą atrakcją turystyczną [ZDJĘCIA]

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24