reklama

Tematy z polskiego

pjahnZaktualizowano 

Małgorzata Byszuk, I LO w Rzeszowie

TADEUSZ POŹNIAK

(fot. BARTOSZ GUBERNAT)- Do tej pory sprawdzała się zasada konstruowania tematów wg schematu: motyw - problem - bohater. Zadaniem polonisty jest nie tylko przekazać młodym ludziom wiedzę o literaturze, ale przede wszystkim nauczyć myśleć samodzielnie, formułować sądy, wyciągać wnioski. Jeżeli młodzi ludzie posiądą te umiejętności - poradzą sobie z każdym tematem.
Moje propozycje:
1. "Człowiek (...) jest trochę zagubiony w moralnym labiryncie współczesnego świata (Wiesław Myśliwski). Rozważ, jakie uniwersalne wartości powinny tworzyć kodeks etyczny człowieka naszej epoki (odwołaj się do tekstów literackich i własnych doświadczeń).
2. Szaleni i rozważni - dwa sposoby kreowania bohatera w literaturze na przestrzeni dziejów. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
3. Jakie są - twoim zdaniem - źródła popularności motywów alternatywnych światów w kulturze (np. tajemniczych wysp, baśniowych krain, mitycznych miejsc, utopii...). Rozwiń temat odwołując się do różnych tekstów literackich.

Agnieszka Tabasz, Zespół Szkół Spożywczych w Rzeszowie

NORBERT ZIĘTAL

(fot. TADEUSZ POŹNIAK )- Przestroga dla maturzystów:
nie piszcie na ilość.
Kontrolujcie, czy piszecie zgodnie z tematem.
Najpierw spokojnie się zastanówcie, który temat wydaje się najbardziej zrozumiały.
Wybierzcie kilka utworów z różnych epok, które najpełniej oddają problem.
Można przytoczyć myśli, powiedzenia znanych ludzi pasujące do tematu.

1. Przedstaw funkcjonowanie motywu rozstania, pożegnania.

2. Jakie utwory o charakterze uniwersalnym z kanonu literatury polskiej mógłbyś zaproponować Europejczykowi?

3. Zaprezentuj wybrane dzieła literackie i filmowe ukazujące problem piłatyzmu - niedoskonałości natury ludzkiej.

Barbara Skubisz, polonistka II Liceum Ogólnokształcącego w Przemyślu

JACEK CZARNIECKI

(fot. NORBERT ZIĘTAL)W pierwszym na pewno trzeba będzie omówić któryś z motywów literackich. Może nim być ruina, lot, tonący okręt, przebaczenie i wiele innych. Drugie pytanie będzie się odwoływać do oceny bohatera. Trzecie sprawdzi doświadczenia czytelnicze ucznia. Czwarte to analiza wiersza. Najlepiej dokładnie przestudiować pytania z olimpiad z języka polskiego z poprzednich lat. Często powtarzają się one na egzaminie maturalnym lub są podobne.

1. "A to Polska właśnie...", przedstaw wizerunek kraju i narodu ukształtowany na podstawie literatury z wybranych epok.
2. Socrates twierdził, że "tylko szlachetne czyny są trwałe", odwołując się do wybranych tekstów literackich zaprezentuj bohaterów, których życie mogłoby posłużyć za ilustrację tej sentencji.
3. "Tylko to dzieło czegoś jest warte, z którego człowiek może się poprawić i mądrości nauczyć". Słowa Adama Mickiewicza uczyń mottem rozważań o wpływie poznanych dzieł literackich na twoje życie.

Zdzisława Wandasiewicz, polonistka Zespołu Szkół Drogowo - Geodezyjnych, Ogólnokształcących i Inżynierii Środowiska w Jarosławiu

Ewa Gorczyca

(fot. JACEK CZARNIECKI)Raczej nie będzie pytań rocznicowych. Nie ma pewniaków, które uczniowie z zapałem szukają m.in. na stronach internetowych. Według jarosławskiej polonistki, pytania będą przekrojowe. Maturzysta powinien najpierw dokładnie przeczytać ich treść.

1. Między heroizmem a strachem. Przedstaw bohaterów literackich, którzy zmierzyli się ze światem, z własnymi słabościami i kompleksami.
2. Człowiek w poszukiwaniu wartości i sensu życia. Zaprezentuj utwory, które mogą być inspiracją dla współczesnego czytelnika, poszukującego swego miejsca w świecie.
3. "Teraz Polska...", które spośród znanych ci dzieł literackich pisarzy polskich umieściłbyś w kanonie lektur światowych. Uzasadnij swój wybór.

Ewa Gorczyca-Kwilosz, polonistka w Liceum Muzycznym w Krośnie

Tomasz Jefimow

(fot. Ewa Gorczyca)Z mojej analizy tematów z ostatnich lat wynika, że tzw. żelazne tematy związane z wydarzeniem danego roku (np. Nobel dla Szymborskiej, Rok Reymontowski) nie pojawiały się na egzaminie. Mogę się założyć, że tak samo będzie z tegorocznym "pewniakiem" - motywem nawiązującym do naszego wejścia do Unii Europejskiej. Jedyne kryterium, to fakt, że jakiś temat nie pojawiał się w naszym regionie od kilku lat.

1. Biesiady, wesele, bale i "długie nocne rodaków rozmowy..." Zinterpretuj motyw zabawy w wybranych utworach literatury polskiej i obcej.
2. Tragizm człowieka uwikłanego w swój czas historyczny - rozważania na podstawie dzieł literackich.
3. O których utworach literackich i innych tekstach kultury (malarstwo, muzyka, film, itp.) możesz powiedzieć, że bronią przed jałowością życia. Uzasadnij swój wybór.

Zofia Kiełtyka, polonistka w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6 w Krośnie.

Jerzy Mielniczuk

(fot. Tomasz Jefimow)Ostatnio tematy nie były one związane z obchodzoną w danym roku jakąś ważną rocznicą. Może w tym roku będzie inaczej. Zazwyczaj tematy formułowane były w sposób ogólny, szeroki. Wymagały od maturzystów dobrej orientacji w literaturze i sztuce, dojrzałości poglądów.

1. Spośród wielu poznanych utworów polskiej literatury wybierz i zaprezentuj te, które umieściłbyś w europejskim spisie lektur szkolnych. Uzasadnij swój wybór.
2. Dążenia, marzenia, tęsknoty bohaterów literackich i twoje w zderzeniu z rzeczywistością. Rozważ problem na podstawie wybranych postaci literackich i własnych refleksji.
3. Ocalenie tożsamości narodowej i jej symboli w naszej historii, literaturze i sztuce. Przedstaw zagadnienie odwołując się do wybranych utworów literackich, filmu, sztuki teatralnej.

Renata Butryn, nauczycielka języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Stalowej Woli.

(fot. Jerzy Mielniczuk)- Dużo się u nas mówi o roli kobiety, a jej miejsce w konserwatywnej Polsce jest jednoznacznie określone.
Spostrzeżenia i wnioski młodych ludzi mogą być bardzo ciekawe.

Drugi temat dałby odpowiedź na podstawowe pytanie, dlaczego młodzież sięga po literaturę.

Trzeci temat jest bardzo aktualny. Problem obcości coraz mocniej zaznacza się w świecie i jest obecny nawet w małych środowiskach.

1. Portret psychologiczny kobiety w oparciu o wybrane dzieła z literatury polskiej.

2. Które dzieła literackie przynoszą odpowiedzi na twoje ważne pytania?

3. Motyw obcości i samotności w literaturze polskiej i obcej.

Małgorzata Gagatko-Kubicz, nauczycielka j. polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym w Sanoku:

Andrzej Kozicki

- Nie mam w zwyczaju prorokować, tym bardziej, że to się nigdy nie sprawdza. Chociaż od dwóch lat chodził mi po głowie temat: "Jak zmieniał się obraz Polski i Polaków na przestrzeni dziejów". Okazało się, że ten temat był na maturze próbnej.

1."Groteska i jej funkcjonowanie w literaturze" - ze względu na setną rocznicę urodzin Witolda Gombrowicza.
2."Jakie teksty literackie zaproponowałbyś młodemu Europejczykowi" lub "Jakie teksty literackie budują Twój światopogląd" - z powodu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
3."W jaki sposób zmieniało się pojęcie patriotyzmu na przestrzeni dziejów" - temat stanowiący rozrachunek z przeszłością ze względu na wejście w nowe milenium.

Andrzej Pfeiffer, dyrektor II LO im M.Kopernika w Sandomierzu

[obrazek9] (fot. Andrzej Kozicki)Myślę, że będzie Gombrowicz - w tym roku obchodzimy Rok Gombrowiczowski. Drugi temat to zapewne analiza utworu literackiego - od lat żelazny temat.
Trzeci - Europa Ojczyzn - żyjemy w czasach wzmożonego, wzajemnego oddziaływania na siebie się różnych kultur (to efekt między innymi europejskiej integracji), a jednocześnie apeli o poszanowanie odmienności kulturowych poszczególnych nacji.

Greta Czarnik, III LO w Rzeszowie

- Intuicja podpowiada wiele możliwości, jednak doświadczenie uczy, że bywa niestety zawodna. Im większe oczekiwanie i ukierunkowanie młodzieży, tym boleśniejsze rozczarowanie. Dlatego nie chcę typować konkretnych tematów. Być może, choć to byłoby banalne, będzie temat dotykający integracji z Unią. Zawsze w centrum uwagi pozostaje człowiek w relacji z otaczającym go światem. Stąd pojawiają się tematy dotyczące pytań egzystencjalnych. Zawsze powinny być bliskie obserwacjom i doświadczeniom młodego człowieka.

RADY DLA MATURZYSTÓW

- Nie wpadaj w panikę i nie wertuj od nowa książek w ostatniej chwili
- Dzień przed egzaminem zrelaksuj się, odpocznij, np. idź na spacer
- Nie wydzwaniaj od kolegi do kolegi w poszukiwaniu "pewniaków" maturalnych
- Dzień wcześniej przygotuj sobie strój i przybory do pisania
- Nie zażywaj leków uspokajających, bo mogą zadziałać otępiająco, nasennie
- Zjedz śniadanie, bo z burczącym z głodu brzuchem trudno skupić się na pisaniu
- Wypij soczek z witaminami lub herbatę
- Wyjdź na egzamin tak, żeby "korki" nie przeszkodziły ci w dotarciu na czas

RADY DLA RODZICÓW

- Starajcie się nie okazywać swojego wielkiego zdenerwowania, bo z pewnością udzieli się to dzieciom
- Nie pozwólcie, aby dzień przed egzaminem dziecko do rana ślęczało nad zeszytami
- Tuż przed maturą na nic zda się lamentowanie "mogłeś się więcej uczyć", "dlaczego tego nie powtórzyłeś", "trzeba było przeczytać lekturę a nie opracowania"

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3