Ten robot ma pomóc w poruszaniu się niewidomym. Skonstruowali go uczniowie z Jarosławia

Kamil Jaworski
Kamil Jaworski
Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu tworzą jeżdżącego robota. Dla niewidomych.
Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu tworzą jeżdżącego robota. Dla niewidomych. Archiwum
Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu tworzą jeżdżącego robota. Jego zadaniem będzie pomoc osobom starszym albo niewidomym, w poruszaniu się po zamkniętych pomieszczeniach.

Główna konstrukcja robota znajduje się w obudowie wykonanej z pleksiglasu. Jest on wyposażony w dwa silniki zamontowane na dwóch kołach napędowych z wewnętrzną przekładnią oraz wbudowanymi czujnikami.

Dodatkowo, dzięki czujnikom, robot wykrywa, czy osoba prowadzona trzyma się uchwytu. Jeśli tak nie jest, urządzenie wysyła sygnał ostrzegawczy. Uczniowie dodają, że pierwsze próby zakończyły się sukcesem. Po zasłonięciu oczu, można było bezkolizyjnie poruszać się po różnych pomieszczeniach.

- Obecnie projekt jest w fazie badań i programowania. Udało się zaprogramować i z sukcesem uruchomić skaner laserowy LIDAR, dzięki czemu urządzenie rysuje mapę pomieszczenia i wykrywa znajdujące się w nim obiekty, zarówno statyczne jak i będące w ruchu, traktując je jako przeszkody do pokonania

– mówi Mateusz Skupień, uczeń klasy II w zawodzie technik informatyk.

Urządzenie skanuje pomieszczenie, potrafi wykryć przeszkody i dzięki temu osoba trzymająca się robota, może bezpiecznie przez nie przejść.

- Nasz projekt jest o tyle innowacyjny, że daje szansę na poruszanie się w ciągle nowych miejscach i stale zmieniających się środowiskach. Skanery i czujniki w jakie wyposażony jest robot, pozwalają na ciągłą weryfikację danego pomieszczenia i wykrywanie potencjalnych przeszkód

– dodaje Łukasz Pytlowany, uczeń klasy II w zawodzie technik elektronik.

W robocie znajduje się skomplikowany układ sterujący. - Skaner laserowy LIDAR ma wiele zastosowań. Jednym z nich jest wykrywanie przeszkód, znajdujących się na potencjalnej drodze robota. Kolejnym zadaniem jest wykrywanie ścian podczas tworzenia mapy miejsca, w którym robot będzie pracował - wyjaśnia Mateusz Żuk, uczeń II klasy w zawodzie technik elektronik.

- Do budowy wykorzystano też koła mocowane do silników oraz jedno koło, które zapewnia stabilne podparcie całego robota oraz umożliwia wykonywanie manewrów

- opowiada Mateusz Żuk.

Uczniowie pracują pod opieką nauczycieli przedmiotów zawodowych: Wiesława Zięby, Krzysztofa Żołyniaka oraz Mariusza Skupienia. Dyrektor ZSTiO Adam Tomaszewski podkreśla, że szkoła zawsze stara się stawiać na rozwój umiejętności praktycznych uczniów i kłaść nacisk na rozwój najnowszych technologii.

- Angażuje uczniów z różnych kierunków kształcenia do tworzenia innowacyjnych, nowatorskich projektów, które następnie z sukcesami biorą udział w wielu konkursach i olimpiadach ogólnopolskich. Zawsze wspieramy taką aktywność uczniów, tym bardziej, że rokrocznie wielu z nich uzyskuje tytuł laureatów i finalistów olimpiad zdobywając indeksy na renomowane uczelnie wyższe

– mówi Adam Tomaszewski.

Uczniowie planują kolejne testy robota. - Jeżeli te próby się powiodą, w dalszym rozwoju projektu będziemy się starać o opatentowanie naszego wynalazku – wyjaśniają.


ZOBACZ TAKŻE: Polak buduje niezwykłe roboty… ze śmieci. Inspiruje się filmami sci-fi

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie