Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testy maturalne 2011. Historia - poziom rozszerzony - odpowiedzi

Redakcja

Zadanie 1.
753 p.n.e. - 509 p.n.e, Romulus ; patrycjat, Oktawian [August]; 284 n.e. - 476 n.e. - dominat - 2 punkty za 6 poprawnych odpowiedzi, 1 punkt za 4 poprawne odpowiedzi
Zadanie 2.
1) Drabina feudalna, feudalizm - 1 punkt za poprawną odpowiedź
Zadanie 3.
1) Henryk Brodaty, Henryk Pobożny, Henryk IV Probus, Przemysł II [ dowolnych trzech władców w porządku chronologicznym] - 1 punkt
2) Państwo Polskie miało "zrosnąć" się w sposób cudowny, podobnie jak ciało św. Stanisława. - 1 punkt
3) 1138-1320 - 1 punkt
Zadanie 4.
a) Anglia, b) Czechy, c) Francja, d) Bułgaria - 2 punkty za 4 wskazania, 1 punkt za 3 wskazania
Zadanie 5.
1)e; 2)j; 3)i; 4)h; 5)f; 6)c; 7)b; 8)g; 9)d - 4 punkty za 9 przyporządkowań, 3 punkty za 7 przyporządkowań, 2 punkty za 5 przyporządkowań, 1 punkt za 3 przyporządkowania
Zadanie 6.
3)A; 5)B po 1 punkcie za właściwe wskazanie
Zadanie 7.
Powstanie kościuszkowskie: 2,4,
Powstanie listopadowe: 1,
Powstanie styczniowe: 3, 5,6,7
2 punkty za wszystkie poprawne przyporządkowania, 1 punkt za 5 właściwych przyporządkowań
Zadanie 8.
2)3)5)1)4) - 1 punkt za właściwe zaszeregowanie
Zadanie 9.
Teheran - 1,3,
Jałta - 2,5,
Poczdam - 4,6
2 punkty za wszystkie poprawne przyporządkowania, 1 punkt za 4 właściwe przyporządkowania
Zadanie 10.
a)i d); b)ic) - 1 punkt za właściwe przyporządkowanie obu
Zadanie 11.
1) 1031 - najazd ruski , najazd niemiecki; 1038 - najazd czeski [księcia Brzetysława] - 1 punkt za 3 wskazania
2) Niechęć do Bolesława Chrobrego wynikała z pokonania Niemiec w trzech wojnach w l. 1002-1018 oraz w wyniku przyjęcia korony królewskiej, która stawiała go na równi z innymi władcami europejskimi - ( dopuszczalna każda merytoryczna odpowiedź) - 1 punkt
3) Kazimierz Odnowiciel - 1 punkt
Zadanie 12.
1) Przywilej kruszwicki [falsyfikat z 1230r.] - 1 punkt
2) Zajęcie: 1308 - na wezwanie Władysława Łokietka przeciw Brandenburgii; Utrata - 1466 po zawarciu II pokoju toruńskiego [ po zakończeniu wojny 13-letniej] - 1 punkt
Zadanie 13.
1) W kierunku południowo-wschodnim - 1 punkt
2) dopuszczalna każda merytoryczna odpowiedź 1 punkt za stanowisko i 2 argumenty
Zadanie 14.
1) Różnice: teksty 1 i 2 oceniają rokosz zdecydowanie negatywnie, zaś tekst 3 - w sposób umiarkowany
Podobieństwa: wszyscy autorzy przyznają, że rokoszanie siali więcej zamętu niż korzyści w państwie - 1 punkt za wskazanie 1 różnicy i 1 podobieństwa;
Zadanie 15.
1) Np. : Zbytnie obciążenie podatkowe, próby uczynienia z Kozaków chłopstwa - 1 punkt za 2 powody
2) Spis Kozaków , po raz pierwszy dokonany za panowania Zygmunta Augusta po 1569r., służących jako wojsko zaciężne w obronie kresów południowo-wschodnich Rzeczypospolitej Obojga Narodów. (dopuszczalna każda merytoryczna odpowiedź) - 1 punkt
Zadanie 16.
Temat 1. Walka powstańcza czy praca organiczna w XIX w.? Oceń skuteczność podejmowanych działań na obu wskazanych płaszczyznach w trzech zaborach w latach 1815 - 1865.

Kryteria szczegółowe dla poszczególnych poziomów Punkty
Zdający poprawnie umieścił temat w czasie i przestrzeni. Wymienił powstania polskie w XIX w. , ale nie umieścił ich porządku chronologicznym , zdefiniował pojęcie pracy organicznej i podał przykładowe działania podejmowane przez organiczników. Nie dokonał oceny ani analizy problemu. 1-5
Zdający ukazał problem odzyskania niepodległości na 2 płaszczyznach - powstańczej i organicznikowskiej, umieścił większość faktów poprawnie w czasie (możliwe są drobne błędy chronologiczne), spróbował dokonać oceny jednej z płaszczyzn. Wykazał się znajomością terminologii właściwej dla tematu. 6-10
Zdający poprawnie wyselekcjonował fakty, dokonał uporządkowania treści i strukturyzacji pracy, uwzględnił złożoność problemu i dokonał ocen wewnątrz narracji. 11-15
Zdający w pełni ukazał dylematy patriotów XIX-wiecznych, ukazał różne aspekty i możliwości wynikające z działalności na obu płaszczyznach, sformułował wnioski, odwołał się do literatury przedmiotu. Dokonał samodzielnej oceny problemu wraz z uzasadnieniem. Odniósł się do oceny historiografii. 16-20

Temat 2. Polskie powstania narodowe w XIX w. - słuszne działanie w sprawie narodowej, ale czy słuszne środki? Dokonaj analizy przyczyn klęsk wszystkich polskich powstań narodowych, uwzględniając tło europejskie.
Kryteria szczegółowe dla poszczególnych poziomów Punkty
Zdający poprawnie umieścił temat w czasie i przestrzeni. Wymienił powstania polskie w XIX w. , ale nie umieścił ich porządku chronologicznym, wymienił kilka przyczyn klęski powstań, ale ich nie uszeregował wg określonego porządku. Nie dokonał oceny ani analizy problemu. Nie uwzględnił tła europejskiego. 1-6
Zdający przedstawił przyczyny klęski powstań narodowych, bez określonego porządku, zachowując jednak podział chronologiczny i stosując właściwą terminologię. Popełnił mało znaczące błędy chronologiczne. Zarysował tło europejskie. 7-10
Zdający wyselekcjonował fakty i przyjął strukturyzację pracy w określonym porządku , dzieląc przyczyny wg przyjętego przez siebie modelu. Odniósł polskie powstania i przyczyny ich klęski do sytuacji w Europie - dokonując ocen wewnątrz narracji. 11-15
Zdający ukazał w pełni w różnych płaszczyznach przyczyny klęsk powstańczych w XIXw. uwzględniając każdorazowo tło europejskie , sformułował wnioski, odwołał się do literatury przedmiotu. Dokonał samodzielnej oceny problemu wraz z uzasadnieniem. Odniósł się do oceny historiografii 16-20

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24