Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testy maturalne 2011. Język polski - poziom rozszerzony - odpowiedzi

Redakcja

Temat 1: Analizując fragmenty "Dżumy" Alberta Camusa oraz odwołując się do całości utworu przedstaw, jakich wyborów dokonali bohaterowie i w jaki sposób rozumieli wolność.

I ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie można uzyskać 25 p)

1. Usytuowanie fragmentów w całości utworu. (0 - 2 p)
a) miasto zamknięte, dżuma zbiera liczne ofiary
b) leczenie, propozycja utworzenia oddziałów sanitarnych
c) plan Ramberta opuszczenia miasta - dzień przed ucieczką
d) śmierć o. Paneloux
Przedstawienie bohaterów: ( 0 - 8 p)
2. Rieux
a) lekarz
b) 35 lat
c) miał żonę w sanatorium
d) ateista
e) narrator
3. Rambert
a) dziennikarz
b) miał ukochaną w Paryżu
c) ateista
d) nie był obywatelem Oranu
4. Tarrou
a) syn prokuratora
b) 2. narrator
c) organizator formacji sanitarnych
d) przyjaciel dr. Rieux
e) ateista
f) przybył do Oranu
5. Paneloux
a) ksiądz, jezuita, kaznodzieja
b) niezachwiany w wierze
c) pracował w formacjach sanitarnych
6. Wybory (decyzje) bohaterów: ( 0 - 8 p)
a) zostać w mieście, leczyć
b) opuścić miasto
c) utrata wiary (w Boga, wartości)
d) trwanie przy wybranych wartościach
e) praca w oddziałach sanitarnych
f) wybór miłości
g) utożsamienie się z mieszkańcami
h) zrezygnowanie z miłości, szczęścia
i) praca z poświęceniem (ponad siły)
j) egoizm
7. Rozumienie wolności: (0 - 4 p)
a) wypełnianie misji, powołania
b) pozostanie - wstyd, że się samemu jest szczęśliwym
c) walka ze śmiercią
d) narażanie siebie
e) "wszystko przyjąć"
f) prawo wyboru
g) szacunek dla wyborów innych

8. Wnioski: (1 - 2 - 3 p)
- pełne podsumowanie: podobieństwa i różnice w postawach bohaterów, czym kierowali się dokonując wyborów i jakie były ich skutki, pojmowanie wolności przez bohaterów wynikało z ich życiowych doświadczeń i światopoglądu, odwołanie się do egzystencjalizmu 3p
- częściowe podsumowanie: podobieństwa i różnice w postawach bohaterów, czym kierowali się dokonując wyborów i jakie były ich skutki, rozumienie wolności przez bohaterów wynikało z ich doświadczeń i światopoglądu 2p
- próba podsumowania: stwierdzenie, że bohaterowie dokonywali różnych wyborów i odmiennie rozumieli wolność 1p

Temat 2:Zanalizuj podane fragmenty "Makbeta" W. Szekspira i - korzystając z wiedzy
o bohaterze na podstawie całości dramatu - scharakteryzuj Makbeta. Przedstaw, jaki wpływ na poczucie bezsensu własnego życia oraz absurdu świata ma zachowanie bohatera, niezgodne z normami moralnymi.

I ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie można uzyskać 25 p)

1. Przedstawienie postaci Makbeta: (0 - 2 p)
a) początkowo szlachetny rycerz
b) wasal i krewny króla
c) tan Glamis, następnie tan Kawdoru
d) mąż Lady Makbet
e) król Szkocji

2. Charakterystyka bohatera: (0 - 6 p)
a) wierność królowi i odwaga w walce z Norwegami
b) ambicja
c) uległość wobec argumentów żony
d) wątpliwości, wahania przed popełnieniem pierwszej zbrodni
e) okrucieństwo i bezwzględność w dążeniu do celu
f) zabójca króla
g) duma, próżność
h) obłuda, fałsz
i) tyran dla podwładnych

3. Postępowanie niezgodne z normami moralnymi: (0 - 6 p)
a) żądza władzy
b) ufność w przepowiednie czarownic
c) wpływ Lady Makbet
d) wybór drogi do tronu przez zabójstwa
e) złamanie zasady gościnności i lojalności wobec króla - pierwsze morderstwo
f) zabicie strażników
g) zabicie Banka
h) krwawe rządy Makbeta
i) zabicie rodziny Makdufa

4. Poczucie bezsensu własnego życia: (0 - 2p)
a) refleksja na temat życia (teatr - życie, aktor - człowiek)
b) utrata sensu życia (nie widzi uroków świata)
c) oddalenie się od żony
d) przekonanie, że wiara w przepowiednie go zwiodła i doprowadziła do klęski
e) życie w strachu

5. Konsekwencje postępowania: (0 - 6 p)
a) zmiany w psychice bohatera
b) utrata wrażliwości
c) śmierć Lady Makbet
d) reakcja na śmierć żony (obojętność)
e) wyobcowanie, poczucie osamotnienia
f) okrucieństwo wobec służby
g) decyzja o obronie zamku, walce
h) gotowość na śmierć
i) klęska Makbeta

6. Wnioski: (3-2-1 p)
Pełny wniosek: zauważenie przemiany Makbeta pod wpływem ambicji; jego wybór drogi
do tronu; osamotnienie, zobojętnienie, utrata uczuć, okrucieństwo jako konsekwencje postępowania niezgodnego z normami moralnymi. 3p
Częściowy wniosek: zauważenie objawów i konsekwencji postępowania Makbeta niezgodnego z normami moralnymi. 2p
Próba podsumowania: stwierdzenie, że postępowanie Makbeta ma wpływ na poczucie absurdu świata i bezsensu życia. 1p

II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu
 podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym, 5
 uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części, 3
 wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
 jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka, 5
 zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka, 3
 na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

IV. JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
 język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja, 12
 język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia
i fleksja, 9
 język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne
składnia, słownictwo i frazeologia, 6
 język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych,
frazeologicznych i fleksyjnych, 3
 język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów
składniowych, słownikowych i frazeologicznych. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
 bezbłędna ortografia;
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy) ; 3
 poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia);
na ogół poprawna interpunkcja; 2
 poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);
interpunkcja niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów). 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0 - 4

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24