Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testy maturalne 2011. WOS - poziom podstawowy

Redakcja
Rozwiąż przykładowy test maturalny z Wiedzy o Społeczeństwie - poziom podstawowy.
Wykres 1. Ewolucja poglądów Polaków na karę śmierci.
Wykres 1. Ewolucja poglądów Polaków na karę śmierci.

Wykres 1. Ewolucja poglądów Polaków na karę śmierci.

Zadanie 1. 1 p.
Pakt Północnoatlantycki powstał w roku:
a) 1950
b) 1949
c) 1953
Zadanie 2. 1 p.
Placówki dyplomatyczne państwa :
a) są częścią terytorium państwa, które reprezentują
b) są częścią terytorium państwa, na którym się znajdują
c) są strefą neutralną
Zadanie 3. 1 p.
Siedziba brytyjskiego premiera mieści się na:
a) Wall Street
b) Buckingham Street
c) Downing Street
Zadanie 4. 1 p.
Ostatni żołnierze rosyjscy opuścili Polskę w roku:
a) 1991
b) 1993
c) 1995
Zadanie 5. 1 p.
Pierwsze, w pełni wolne wybory parlamentarne w Polsce po 1989r. odbyły się w roku:
a) 1990
b) 1991
c) 1992
Zadanie 6. 1 p.
Budżet Rzeczypospolitej Polskiej określa:
a) Rozporządzenie Rady Ministrów
b) Ustawa
c) Rozporządzenie Prezydenta RP
W zadaniach 7 - 12 wpisz "P' dla stwierdzeń prawdziwych i "F" dla stwierdzeń fałszywych.

Zadanie 7. 3 p.
Proces legislacyjny:
Ustawa w RP wchodzi w życie w momencie podpisania jej przez Prezydenta RP.
Veto Prezydenta wobec ustawy Sejm może odrzucić większością kwalifikowaną 2/3 głosów.
Senat posiada inicjatywę ustawodawczą.

Zadanie 8.
Wybory w RP: 3 p.
Wybory do Sejmu i Senatu RP są przeprowadzane wg tych samych zasad.
Zasady wyborów określane są przez Ustawę o Ordynacji Wyborczej.
Bierne prawo wyborcze jest prawem do kandydowania.

Zadanie 9. 3 p.
Samorząd terytorialny:
Za utrzymanie szkół ponadgimnazjalnych odpowiada sejmik wojewódzki.
Za usunięcie odpadów niebezpiecznych odpowiada gmina.
Za budowę i utrzymanie sieci wodno-kanalizacyjnej odpowiada gmina.

Zadanie 10. 3 p.
Organizacje międzynarodowe:
Członkami Grupy Wyszehradzkiej są Polska, Czechy, Węgry i Słowacja.
Zadaniem Transparency International jest określanie skali korupcji w badanych krajach.
Rada Europy działa od 1989r.

Zadanie 11. 3 p.
ONZ:
Celem FAO jest walka z torturami na świecie.
Zadaniem WHO jest diagnozowanie i zapobieganie epidemiom.
Cele UNICEFU to wparcie dzieci z krajów Trzeciego Świata.

Zadanie12. 3 p.
Socjologia:
Możliwość przechodzenia z jednej klasy społecznej do innej to socjalizacja wtórna.
Grupa mała może liczyć 120 członków.
Więzi stanowione tworzą się w hierarchii pionowej.

Zadanie 13. 4 p.
Uzupełnij schemat skargi administracyjnej, wpisując odpowiednie terminy:

Zadanie 14. 6 p.
Na podstawie poniższej mapy i wiedzy pozaźródłowej odpowiedz na pytania:

Mapa 1. Pandemia świńskiej grypy na świecie (Wikipedia)

1-4 zgony
5-9 zgonów
10-49 zgonów
50-99 zgonów
100-499 zgonów
powyżej 500 zgonów

a) Wyjaśnij termin pandemia.
……………………………………………………………………………………..
b) Wskaż region świata najbardziej zagrożony pandemią grypy.
…………………………………………………………………………………….
c) Wymień 2 czynniki powodujące wzrost zagrożenia zachorowaniem.
……………………………………………………………………………………
d) Czy ubóstwo ma związek z zachorowalnością na grypę? Uzasadnij odpowiedź.
…………………………………………………………………………..
Zadanie 15. 5 p
Wpisz imiona i nazwiska osób, przedstawionych w opisach:
a) Pierwszy Prezydent Polski, wybrany w 1989r., w 1981r. stanął na czele WRON.
……………………………………………………………………………………..
b) Obecny Sekretarz Generalny ONZ, pochodzi z Korei Południowej.
………………………………………………………………………………………….
c) Jeden z "ojców" integracji europejskiej, twórca koncepcji "Europy Ojczyzn".
…………………………………………………………………………………………..
d) Jego słynne przemówienie w Fulton z 1946r., kiedy wypowiedział słowa o zapadnięciu "żelaznej kurtyny" jest uważane za początek "zimnej wojny".
……………………………………………………………………………………………..
e) Twórca planu budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego w II Rzeczypospolitej.
……………………………………………………………………………………………..
f) Prezydent RP, za którego Polska stała się członkiem NATO i Unii Europejskiej.
…………………………………………………………………………………………
Zadanie 16. 2 p.
Spośród wymienionych konstytucji polskich wskaż te, które zostały oktrojowane.
konstytucja kwietniowa (1935r.), konstytucja PRL (1952r.), konstytucja Królestwa Polskiego (1815 r.), konstytucja marcowa (1921r.), konstytucja Księstwa Warszawskiego (1807r.)
konstytucje oktrojowane: ……………………………………………………………..

Zadanie 17. 6 p.
Na podstawie fragmentu Konstytucji i wiedzy pozaźródłowej odpowiedz na pytania:
"Art. 189
Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa.
Art. 190
1.Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
3.Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak Trybunał Konstytucyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującego aktu normatywnego. Termin ten nie może przekroczyć 18 miesięcy, gdy chodzi o ustawę, a gdy chodzi o inny akt normatywny - dwunastu miesięcy. W przypadku orzeczeń , które wiążą się z nakładami finansowymi, nie przewidzianymi w ustawie budżetowej, Trybunał Konstytucyjny określa termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią Rady Ministrów.
5.Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zapadają większością głosów."
a) Kto dokonuje wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego?
……………………………………………………………………………………
b) Ile lat trwa kadencja sędziów Trybunału Konstytucyjnego?
………………………………………………………………………………
c) "Trybunał Konstytucyjny orzekł w dniu 05.11.2009r. , że Ustawa o NFZ jest niezgodna z Konstytucją i nakazał zmianę przepisów w tym zakresie, nie później niż do 12.09.2011r." Czy powyższe zdanie jest prawdziwe? Uzasadnij odpowiedź.
…………………………………………………………………………………………….
d) Do kogo przysługuje możliwość wniesienia odwołania od orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego?
…………………………………………………………………………………………
e) Ile dni ma Prezydent RP na podpisanie ustawy, w sprawie której Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie o zgodności z Konstytucją RP.
……………………………………………………………………………………….
Zadanie 18. 4 p.
W opisach przypadków łamania praw człowieka rozpoznaj i nazwij prawa, które zostały złamane:
1. " Li Dexian, 43-letni Protestant z Gangxhou (prowincja Guangdong), był bity i kopany w pachwinę przez policjantów, którzy dokonali nalotu na jego dom w Beixing podczas odbywającego się tam spotkania jego współwyznawców, w lutym 1995r. Bito go ponownie na posterunku policji dopóki nie zaczął wymiotować krwią oraz uderzoną go w twarz Biblią. Wypuszczono go po kilku godzinach. Nie mógł poruszać głowa, miał połamane żebra i rany na plecach i nogach. Nie podjęto żadnego dochodzenia w jego sprawie."
/ http://niniwa2.cba.pl/CHINY.HTM/

…………………………………………………………………………………………………
2. "Wei Jingsheg, człowiek, który odważył się otwarcie krytykować poczynania rządu, został aresztowany w kwietniu 1994r. Był przetrzymywany w wiezieniu przez 19 miesięcy bez postawienia zarzutów, co umożliwiła władzom klauzula prawna dopuszczająca przetrzymywanie w areszcie bez przedstawienia zarzutów przez czas nieograniczony w celu "kontroli poczynań". Aresztowano go za wyrażanie krytycznej opinii na temat polityki rządu i przestrzegania praw człowieka w Chinach oraz za kontakty z obcokrajowcami. Nie po raz pierwszy był on więźniem sumienia. Uprzednio pozbawiono go wolności na 14 miesięcy. Został zwolniony warunkowo we wrześniu 1993r."
/http://niniwa2.cba.pl/CHINY.HTM/

…………………………………………………………………………………………
3. "Cenzura Internetu w Chińskiej Republice Ludowej jest realizowana przez władze państwowe poprzez szereg praw i rozporządzeń administracyjnych. Organy państwowe, działające na mocy ponad sześćdziesięciu oddzielnych rozporządzeń, kontrolują ruch i dostępność treści w sieci poprzez współpracę z lokalnymi dostawcami usług internetowych, firmami i organizacjami pozarządowymi. Projekt ograniczania dostępu do Internetu nosi nazwę Projekt Złota Tarcza".
/http://pl.wikipedia.org/wiki/Cenzura_Internetu_w_Chi%C5%84skiej_Republice_Ludowej/
…………………………………………………………………………………………………
4. "Gruzińskie samoloty dzisiaj rano dokonały serii nalotów na pozycje sił południowoosetyjskich w tym separatystycznym regionie - wynika z relacji agencyjnych, napływających z Osetii Południowej. Według niepotwierdzonych źródeł, w mieście walki spowodowały śmierć co najmniej 15 osób cywilnych."
/http://fakty.interia.pl/raport/gruzja-osetia/news/wojna-w-gruzji-sa-zabici-i-wielu-rannych,1159179/
………………………………………………………………………………………………

5. "Wzrosła liczba pracowników, którym pracodawcy nie wypłacili wynagrodzenia. W trzech pierwszych kwartałach br. była ona prawie dwukrotnie wyższa niż w tym samym okresie 2008 r. Kwota niewypłaconych należności wzrosła o połowę i wynosi ponad 100 mln zł - powiedział Główny Inspektor Pracy, Tadeusz Jan Zając."
/http://finanse.wp.pl/kat,1355,title,Nie-wyplacili-pracownikom-ponad-100-mln-zl,wid,11578318,wiadomosc.html?ticaid=19d47&_ticrsn=3/

…………………………………………………………………………………………

6. "W niektórych rejonach świata problemem zdrowotnym są zatrucia związane z zanieczyszczeniem wody przez trucizny, np. metale ciężkie. Najpowszechniejszym problemem jest zanieczyszczenie arszenikiem (Argentyna, Chile, Indie, Meksyk). Naturalne sole arszeniku znajdują się w wodzie pitnej w bardzo małych stężeniach. Większe stężenia spowodowane są zanieczyszczeniami przemysłowymi (kopalnie, obróbka drewna). Spożywanie wody pitnej zawierającej arszenik w takim stężeniu powoduje różne konsekwencje zdrowotne: zmiany skórne, podwyższenie ciśnienia tętniczego, cukrzycę, bezpłodność, nowotwory nerek, choroby pęcherza."
/http://www.wodapitna.pl/pdf/choroby_wywolane_przez_kontakt_z_zanieczyszczana_woda.pdf/

…………………………………………………………………………………………

Zadanie 19. 8 p.
Z podanego tekstu wypisz 4 fakty i 4 opinie:
" [1] Mimo recesji polscy emigranci w Irlandii nie siedzą na walizkach. [2] Nowo przyjezdnych jest zdecydowanie mniej, ale ci, którzy się tu zadomowili, korzystają z nabytych praw socjalnych i wtapiają się w społeczeństwo niepostrzeżenie dla samych siebie. [3] Dane sugerują, iż recesja uderza dotkliwiej w imigrantów niż w miejscową siłę roboczą. [4] Według Centralnego Urzędu Statystycznego na początku lutego obcokrajowcy stanowili w Irlandii 18,6 proc. Zarejestrowanych bezrobotnych na ogólną liczbę 437 tys. osób. [5] Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 12,7 proc. [6] W październiku ubiegłego roku rząd w Dublinie wprowadził drastyczny plan cięć wydatków, świadczeń socjalnych i płac w sektorze publicznym. (…) [7] Według Anny Paś z organizacji Forum Polonia, wybory życiowe Polaków w Irlandii zależą od tego, w jakim celu przyjechali i na jak długo. (…) [8] Konsulat w Dublinie ocenia, że liczba Polaków w Republice Irlandii jest mniej więcej stała. [9] Obecnie szacuje ją na 180 - 200 tys. wobec 200 - 250 tys. przed recesją. [10] Oznaką stabilizowania się sytuacji życiowej Polaków jest to, że rodzi im się coraz więcej dzieci bądź też przyjeżdżają one do rodziców z Polski. [11] 70 proc. ogółu wydawanych przez konsulat paszportów to paszporty dla dzieci."
/http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/spoleczenstwo/polacy-w-irlandii-chca-przeczekac-recesje,55358,1/

Fakty: ……………………………………………………………………………..
Opinie: ……………………………………………………………………………

Zadanie 20. 6 p.
Na podstawie danych źródłowych i wiedzy pozaźródłowej odpowiedz na pytania.

Wykres 1. Ewolucja poglądów Polaków na karę śmierci.

/ oprac. własne na podstawie "Stosunek do kary śmierci. Komunikat z badań", CBOS, Warszawa 1999/

Tekst 1.
"Spośród wszystkich egzekucji odnotowanych w 2005, 94% miało miejsce w 4 państwach: Chinach, Iranie, Arabii Saudyjskiej i Stanach Zjednoczonych. W Europie zakaz kary śmierci jest silną wartością, zagwarantowaną w protokołach 6 i 13 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. W 2006 roku również Ankara podpisała się pod tym dokumentem pokazując swoją wolę jednoczenia się z Europą. Jedyne przeszkody: Białoruś, która nadal wydaje śmiertelne wyroki i kampania braci Kaczyńskich, chcących przywrócić karę śmierci w Polsce. Kraju, w którym została ona zniesiona w 1997 roku. Rządzona przez koalicję konserwatywną Warszawa walczy z ustawodawstwem wspólnoty uważając je za anachroniczne i zamierza wznowić debatę. Według sondażu TNS-Sofrès z 2005 roku kara śmierci popierana jest przez 58% Polaków. Według tej samej ankiety, 60% Europejczyków opowiada się przeciw, 38% jest za. Abolicjonizm jest bardziej wyraźny w południowej części Europy (80% Hiszpanów i 72% Włochów opowiada się przeciw karze śmierci), podczas gdy zdania Brytyjczyków są podzielone (48% za, 49% przeciw). (…) Co jakiś czas nasilają się głosy wołające o przywrócenie do polskiego systemu prawnego kary śmierci. Kary najbardziej radykalnej, a wymierzonej — nie dającej się odwrócić. Kary wątpliwej moralnie, etycznie. Kary według wielu jedynie sprawiedliwej za dokonanie szczególnie bestialskich zbrodni."
/KARA Śmierci http://www-pre.cafebabel.pl/article/19893/kara-mierci-za-i-przeciw.html/
a) Przedstaw dynamikę zmiany poglądów Polaków na wprowadzenie kary śmierci.
…………………………………………………………………………………
b) Przedstaw rozkład opinii Europejczyków na karę śmierci.
………………………………………………………………………………..
c) Wymień 2 powody, dla których Europejczycy z południa są za abolicjonizmem odnośnie kary śmierci.
………………………………………………………………………………….
Zadanie 21. 6 p.
Na podstawie tekstu źródłowego i wiedzy pozaźródłowej odpowiedz na pytania:

"Dramat rozegrał się 18 lutego w Ludwigshafen w Nadrenii-Palatynacie. Były uczeń Florian K. postanowił wyrównać rzekome krzywdy i uzbrojony w nóż, pistolet hukowy i ognie bengalskie zjawił się w swojej dawnej zawodówce, której progi opuścił sześć lat temu. W szkolnych warsztatach odnalazł nielubianego nauczyciela i go zaatakował. Ugodzony w serce 58-latek zmarł na miejscu. Morderca pobiegł do głównego budynku szkoły, odnalazł tam dyrektora i wycelował do niego z broni hukowej. Pedagogowi udało się uciec. Florian odpalił ognie bengalskie - policja przypuszcza, że wybuchy i dym miały wywabić z klas uczniów i nauczycieli. Wywołały alarm przeciwpożarowy - błyskawicznie pojawiła się straż pożarna i policja. Napastnik nie stawiał oporu przy aresztowaniu.
(…) Dr Jens Hoffmann, psycholog z uniwersytetu w Darmstadt, porównuje (…) młodych agresorów do bomb z opóźnionym zapłonem. Ich psychika to mieszanka wściekłości, kompleksów, buntu i depresji. W pewnym momencie decydują się podpalić lont, ale nie robią tego pod wpływem chwilowego impulsu. Atak na szkołę długo i drobiazgowo planują. Zamiaru nie ukrywają - zapowiadają go albo w rozmowie z rówieśnikami, albo dzielą się nim na internetowych forach, wylewając przy okazji żal na to, że są niedostrzegani i niedoceniani. - Z psychologicznego punktu widzenia są sfrustrowanymi narcyzami. Mają skłonność do przeceniania swoich możliwości, łatwo ich zranić, doznane urazy długo pielęgnują - wyjaśnia dr Hoffmann.
Kierowany przez niego zespół psychologów i kryminologów przeanalizował policyjne akta dotyczące ataków na szkoły w Niemczech i wypracował profil sprawców: większość z nich to młodzi chłopcy - przeżyli jakieś niepowodzenie, uznane subiektywnie za osobistą tragedię. Bastian z Emsdetten (był rzeczywiście ofiarą szkolnego mobbingu) napisał na forum, że zawiódł go najlepszy przyjaciel. Był dla niego idolem, a odebrał mu dziewczynę, choć wiedział, że Bastian ją kocha. 17-letni Tim zwierzył się na jednym z czatów, że ma dość bezsensownego życia. Niemal identyczne wyznanie złożył w sieci Florian, który za życiowe niepowodzenia (jest bezrobotny) obwiniał swoją szkołę. Współczesne pokolenie młodych Werterów siada do komputerów i podaje miejsce i termin rozprawy ze światem. Wiedzą, jak to zrobić - interesują się bronią i dążą do jej zdobycia. Nie chcą dłużej żyć, ale przed zejściem ze sceny pragną zabłysnąć, zaistnieć, wyrównać zaległe rachunki, napędza ich również potrzeba sławy i nieśmiertelności. Zakładają, że przeprowadzona z dużą bezwzględnością akcja pozwoli im znaleźć się w szeregu ludzi niebezpiecznych i budzących przerażenie. Chcą być twardzielami, z którymi trzeba się liczyć - nawet za cenę własnej śmierci.
Chętnie identyfikują się z bohaterami brutalnych gier komputerowych lub ze sprawcami wcześniejszych dramatycznych wydarzeń, które zdobyły medialny rozgłos. Tim przestudiował przed swoim atakiem przebieg zamachu z 11 września 2001 r. w Nowym Jorku, zebrał zdjęcia islamskich terrorystów, interesował się ich biografiami. Robert, zanim zaatakował swoich nauczycieli, przeszedł miesiące ćwiczeń w zabijaniu na niby - był fanatykiem gier komputerowych. Również u Floriana policja znalazła nie tylko arsenał broni, ale też płyty CD z zapisami wcześniejszych ataków na szkoły. Jednak amerykański psycholog Peter Langman twierdzi, że to nie dostęp do broni, mobbing, uzależnienie od gier komputerowych czy zaniedbania wychowawcze powodują, że młody człowiek umieszcza w Internecie listę śmierci nauczycieli lub szkolnych kolegów. W swojej książce "Amok w głowie. Dlaczego uczniowie zabijają" przedstawił wyniki prowadzonych przez ostatnie 20 lat badań. Przeanalizował nie tylko wszystkie przypadki ataków na szkoły w USA, ale wykorzystał niedostępne dotąd protokoły przesłuchań, wypracowania szkolne oraz pamiętniki zabójców. U każdego sprawcy zdiagnozował poważne zaburzenia psychiczne. Są oni albo straumatyzowanymi psychotykami, albo psychopatami. Rozprawa ze światem zakończona samobójstwem ma dla nich charakter wielkiego finału i jest ostatnim puzzlem w chorej układance, którą porządkują."
/Anna Tyszecka, Szkolne zabójstwa w Niemczech , Profil sprawcy ,http://www.polityka.pl/swiat/analizy/1503792,1,szkolne-zabojstwa-w-niemczech.read/

a) Wymień motywy, jakie kierują młodocianymi zabójcami.
………………………………………………………………………………………
b) Wskaż powody, wymienione przez psychologów, decydujące o zachowaniach agresywnych.
…………………………………………………………………………………………
c) Zaproponuj 2 rozwiązania, które zminimalizowałyby agresję młodych ludzi.
………………………………………………………………………………………….
Zadanie 22. 8 p.
Na podstawie tekstu źródłowego i wiedzy pozaźródłowej odpowiedz na pytania:
Tekst 1.
"Decyzja o prawyborach zapadła na posiedzeniu zarządu Platformy przez aklamację. Wątpliwości miał tylko szef śląskich struktur Tomasz Tomczykiewicz. Obawiał się eskalacji napięć, które mogą pojawić się między zwolennikami Komorowskiego i Sikorskiego. Dwaj skrzydłowi PO - liberał Palikot i konserwatysta Gowin - dostali zakaz rozgrywania prawyborów do wzmocnienia któregoś z partyjnych nurtów
Negatywna kampania jest zakazana. Mówi się nie konkurentach, ale o kontrkandydatach. Jednak ciężko jest konkurować tylko na uśmiechy i komplementy. I tak Marszałek Komorowski bez ogródek skrytykował Radosława Sikorskiego za to, że zamiast po jechać na szczyt do Cordoby zajął się prawyborczą kampanią. Szef MSZ nie pozostał dłużny i zarzucił marszałkowi, że odwołanie jego wystąpienia w Sejmie na temat polityki zagranicznej jest "nie fair".

Marszałek wyraz temu, jak ciężko jest być powściągliwym, dał we fraszce, którą wyrecytował tylko wielkopolskim działaczom, którzy przyszli na spotkanie z nimi w zeszłym tygodniu. Cytuje większą część, którą zdążyłam zanotować: "Nie zakląć, nie zadrwić, nie przylać choć chce się. Nie zranić broń Boże w wyborczym ekscesie. Nie ruszać spraw rządu, ministra pochwalić, komplementów siłą na ring go powalić. Smagnąć ciepłym słowem, nie igrać z ryzykiem i do tego wygrać z najgorszym wynikiem".
Krótka, bo zaledwie 45 minutowa debata kandydatów na kandydatów, która odbędzie się w najbliższa niedziele pokaże jedynie różnice w wizjach prezydentury Sikorskiego i Komorowskiego. Pokażą raczej ich różnice charakterów, a nie światopoglądów.
Na pewno zyski prawyborów, będą zdecydowanie przewyższać nad ewentualnymi kosztami. Rozłamu nie będzie, bo wszystko wskazuje na to, że w maratonie wyborczym, który już wystartował wygra Platforma Obywatelska. A zwycięzcy raczej trzymają się razem."
/http://dabrowska.blog.polityka.pl/?p=77/

a) Wyjaśnij termin "prawybory"
………………………………………………………………………………………….
b) Podaj po 2 argumenty "za" i "przeciw" organizowaniu prawyborów.

za przeciw

-

c) Wyjaśnij tezę autorki "Na pewno zyski prawyborów, będą zdecydowanie przewyższać nad ewentualnymi kosztami."
……………………………………………………………………………………………..

Zadanie 23. 2 p.
Na podstawie poniższego rysunku odpowiedz na pytanie:

Rysunek Andrzeja Mleczki

a) Jakie zjawisko piętnuje autor rysunku?
……………………………………………………………………………..
b) Jak nazywamy zasady dobrego wychowania?
………………………………………………………………………….
Zadanie 24. 2 p.
Na podstawie tabeli i własnej wiedzy odpowiedz na pytania:
Tabela 1. Stosunek Polaków do innych narodów:
Narodowości Jak by Pan (i) określił (a) swój stosunek do innych narodów? (%)
sympatia obojętność niechęć brak zdania
Francuzi 55 29 9 7
Włosi 54 31 8 7
Amerykanie 50 30 14 6
Węgrzy 47 31 15 7
Czesi 47 33 15 5
Szwedzi 44 32 14 10
Anglicy 44 32 18 6
Grecy 43 33 13 11
Słowacy 42 34 15 9
Austriacy 37 34 21 8
Litwini 36 32 24 8
Japończycy 33 30 22 15
Słoweńcy 32 32 21 15
Niemcy 32 28 36 4
Łotysze 26 29 27 18
Białorusini 26 27 40 7
Chorwaci 25 28 32 15
Bułgarzy 25 30 26 20
Żydzi 19 26 47 8
/Michał Strzeszewski, Stosunek Polaków do innych narodów, Warszawa 2001/
a) Wskaż 3 narody, które Polacy darzą największą sympatią.
………………………………………………………………………………………….
b) Wskaż 3 narody, których Polacy najbardziej nie lubią.
…………………………………………………………………………………………….
Zadanie 25. 15 p.
Napisz list do czasopisma zajmującego się problematyką wychowawczą, zwracając uwagę na problemy wychowawcze, jakie sprawiają młodzi ludzie i proponując 5 środków zaradczych. Wykorzystaj materiał źródłowy z zadania 21.

Testy maturalne 2011. Wiedza o Społeczeństwie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24