Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testy motoszybowca na Politechnice Rzeszowskiej

Beata Terczyńska
Krzysztof Kapica
Jak zachowa się konstrukcja motoszybowca z napędem elektrycznym AOS - 71 w temperaturze podwyższonej do 54 st. C? Sprawdzali dziś na Politechnice Rzeszowskiej.
Testy nowoczesnego motoszybowca w RzeszowiePróby statyczne w podwyzszonej temperaturze (54 C) motoszybowca z napedem elektrycznym AOS-71, wykonanego z  ultra lekkich, lotniczych konstrukcji kompozytowych na Politechnice Rzeszowskiej.

Testy nowoczesnego motoszybowca w Rzeszowie

Podstawowe dane techniczne AOS-71:
Powierzchnia nośna - 15,8 m2
Maksymalna masa w locie - 550 kg
Masa własna - 350 kg
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Prędkość minimalna - 68 km/h
Opadanie minimalne - 0,8 m/s
Napęd - silnik synchroniczny trójfazowy Sineton A37K015
Moc nominalna - 30 kW

Politechnika Rzeszowska wraz z Warszawską od dwóch lat pracuje nad nowym, dwumiejscowym motoszybowcem, wykonanym z ultra lekkich, lotniczych konstrukcji kompozytowych. Maszyna przeszła dziś próby statyczne w podwyższonej temperaturze.

- Taką próbę wykonuje się po to, by zobaczyć, jak zachowywałaby się konstrukcja motoszybowca, gdyby była w naturalnych warunkach w powietrzu - tłumaczy prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, prorektor ds. rozwoju PRz. - Polskie przepisy wymagają próby "na zimno",. Niemieckie zalecają próby w podwyższonej temperaturze. Zdecydowaliśmy się także na ten drugi wariant, czyli ma testy w warunkach zbliżonych do ładnej, słonecznej pogody.

Motoszybowiec długi na 7,7 m, o rozpiętości skrzydeł 16,4 m i wysokości prawie 2,5 m, umieszczony został w specjalnej klatce termicznej z mieszadłami powietrza wewnątrz. Dwa nagrzewacze elektryczne podniosły temperaturę do 54 st. C. Test trwał ok. 4 godzin. Dwa dni wcześniej przeszedł test: zimno - ciepło na przemian.

Stworzenie i testowanie motoszybowca jest możliwe dzięki pieniądzom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt to koszt ok. 10,5 mln zł. Bierze w nim udział ok. 20 studentów - zapaleńców z przyszłej kadry inżynierskiej.

- W październiku planujemy oficjalny oblot motoszybowca na lotnisku w Jasionce. Mamy już dwóch chętnych kandydatów - pilotów oblatywaczy. Z Warszawy i Mielca - zdradza prof. Orkisz.

Rektor tłumaczy też, skąd nazwa AOS - 71.

- AOS to Akademicki Ośrodek Szybowcowy. 7 - to siódma konstrukcja Politechniki Warszawskiej, a 1 - pierwsza nasza z Rzeszowa - mówi.

Program AOS-71 jest kontynuacją programu ULS - Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce, prowadzonego od 1978 r. przez Zespół Naukowo - Badawczy Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW. Przez ponad 20 lat trwania programu ULS udało się zaprojektować 8 konstrukcji, z których 6 konstrukcji zostało zbudowanych, m. in. Szybowiec PW-5 "Smyk" i PW-6.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24