Podstawowe dane techniczne AOS-71:
Powierzchnia nośna - 15,8 m2
Maksymalna masa w locie - 550 kg
Masa własna - 350 kg
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Prędkość minimalna - 68 km/h
Opadanie minimalne - 0,8 m/s
Napęd - silnik synchroniczny trójfazowy Sineton A37K015
Moc nominalna - 30 kW
Politechnika Rzeszowska wraz z Warszawską od dwóch lat pracuje nad nowym, dwumiejscowym motoszybowcem, wykonanym z ultra lekkich, lotniczych konstrukcji kompozytowych. Maszyna przeszła dziś próby statyczne w podwyższonej temperaturze.
- Taką próbę wykonuje się po to, by zobaczyć, jak zachowywałaby się konstrukcja motoszybowca, gdyby była w naturalnych warunkach w powietrzu - tłumaczy prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, prorektor ds. rozwoju PRz. - Polskie przepisy wymagają próby "na zimno",. Niemieckie zalecają próby w podwyższonej temperaturze. Zdecydowaliśmy się także na ten drugi wariant, czyli ma testy w warunkach zbliżonych do ładnej, słonecznej pogody.
Motoszybowiec długi na 7,7 m, o rozpiętości skrzydeł 16,4 m i wysokości prawie 2,5 m, umieszczony został w specjalnej klatce termicznej z mieszadłami powietrza wewnątrz. Dwa nagrzewacze elektryczne podniosły temperaturę do 54 st. C. Test trwał ok. 4 godzin. Dwa dni wcześniej przeszedł test: zimno - ciepło na przemian.
Stworzenie i testowanie motoszybowca jest możliwe dzięki pieniądzom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt to koszt ok. 10,5 mln zł. Bierze w nim udział ok. 20 studentów - zapaleńców z przyszłej kadry inżynierskiej.
- W październiku planujemy oficjalny oblot motoszybowca na lotnisku w Jasionce. Mamy już dwóch chętnych kandydatów - pilotów oblatywaczy. Z Warszawy i Mielca - zdradza prof. Orkisz.
Rektor tłumaczy też, skąd nazwa AOS - 71.
- AOS to Akademicki Ośrodek Szybowcowy. 7 - to siódma konstrukcja Politechniki Warszawskiej, a 1 - pierwsza nasza z Rzeszowa - mówi.
Program AOS-71 jest kontynuacją programu ULS - Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce, prowadzonego od 1978 r. przez Zespół Naukowo - Badawczy Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW. Przez ponad 20 lat trwania programu ULS udało się zaprojektować 8 konstrukcji, z których 6 konstrukcji zostało zbudowanych, m. in. Szybowiec PW-5 "Smyk" i PW-6.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Fitkau-Perepeczko nie nosi stanika. Pokazała z bliska, jak wygląda jej dekolt!
- Tak wygląda Bohun z "Ogniem i Mieczem". 60-latek nie przypomina siebie sprzed lat
- Wystrojona Cichopek dystansuje się od Kurzajewskiego na imprezie. Kryzys w niebie?
- Nieznana przeszłość Anity Werner. Zdjęcia dziennikarki w negliżu