Okazuje się, że transport publiczny w Rzeszowie można usprawnić w oparciu o nie istniejące w stolicy Podkarpacia środki transportu
To nowoczesne tramwaje i metrobusy znane w świecie, a system transportu oparty na nich sprawdza się w wielu miastach obu Ameryk, Azji, Europy i Australii.
Tramwaje pojawiły się już w XIX wieku i z powodzeniem jeżdżą w wielu polskich miastach. Są ciche, wygodne, ekonomiczne i ekologiczne. Ostatnio właśnie tramwaje zafundował sobie Olsztyn przy znaczącym udziale unijnych dotacji.
Metrobusy są znacznie młodsze. Pojawiły się brazylijskim mieście Kurytyba, w latach 70. XX wieku jako całkiem nowy rodzaj transportu publicznego. Nazywany jest systemem BRT (Bus Rapid Transit). Tworzą go wielkopojemne i wieloprzegubowe autobusy, kursujące po oddzielnych pasach ruchu i mają pierwszeństwo sygnalizacji świetlnej. Podróże metrobusami są szybsze niż zwykłymi autobusami. Budowa systemu jest tańsza i trwa krócej niż metra i szybkiego tramwaju. Do wprowadzenia metrobusów przymierza się kilka miast polskich.
Poruszanie się po Rzeszowie w godzinach szczytu jest męczące
Tysiące samochodów emituje spaliny w korkach i tkwią w nich również autobusy MPK i przy okazji notują opóźnienia. Poruszanie się wtedy samochodem osobowym staje się uciążliwe i również czasochłonne.
- Komunikację zbiorową w Rzeszowie mogą usprawnić właśnie dwie linie tramwajowe i cztery metrobusowe. Koncepcja ta zakłada tylko niewielkie korekty ruchu kołowego bez wyburzania budynków - zapewniali studenci architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury PRz, którzy przedstawiali niektóre szczegółowe rozwiązania projektowe przygotowane pod opieką dra inż. arch. Rafała Mazura.
Autorzy propozycji przygotowali publikację nt. proponowanych zmian "Lepiej jest wrócić do koła"
- Zapraszam do współpracy. Te projekty i koncepcje są bardzo merytoryczne i będziemy z nich korzystać - powiedział Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa po zaprezentowaniu koncepcji nowego systemu komunikacji publicznej przez studentów PRz.
Andrzej Dec, przewodniczący Rady Miasta Rzeszowa był mniej zachwycony niż prezydent miasta koncepcjami usprawnienia komunikacji w Rzeszowie.
- Owszem, propozycje są ciekawe, bardzo ciekawe, tylko koszty… zbudowania linii metrobusowych i tramwajowych mogą być barierą najtrudniejszą do pokonania - uznał Andrzej Dec.
Warto przypomnieć, że o tramwajach i budowie linii tramwajowych myślano w Rzeszowie w latach 80. ub. wieku. Temat wracał przy wyborach na prezydenta Rzeszowa, mówił o nich np. poseł PiS Andrzej Szlachta. Pomysł budowy linii tramwajowych wrócił ostatnio za sprawą Krzysztofa Kaszuby podczas wyborów prezydenckich w 2018 r. Co ciekawe część przebiegu linii proponowanej przez K. Kaszubę pokrywa się z propozycjami studentów PRz.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kochało się w nim pół Polski. Nie uwierzysz, jak teraz wygląda Makowiecki!
- Miszczak zrobił z Romanowskiej gwiazdę. Osoba z planu mówi, jaka jest naprawdę
- Za komunię u Magdy Gessler zapłacisz krocie! Cena za talerzyk jest powalająca
- Wielkanoc u Derpienski. Tak powinny wyglądać święta każdej SZANUJĄCEJ SIĘ kobiety