Do rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad wpłynęło od firm wykonawczych 11 propozycji, dotyczących koncepcji budowy obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc.
GDKiA będzie najbardziej korzystne wybierać według kryteriów:
- cena (60 punktów na 100),
- doświadczenie głównego projektanta (25 pkt.),
- doświadczenie geologa (15 pkt.).
Warunki przetargowy wymuszają również na oferentach wykonanie pełnego rozpoznania geologicznego terenu. Łączna długość nowych dróg będzie mierzyć 25 km. Wszystkie te miejscowości leżą w pasie drogi krajowej nr 73 z Pilzna do Jasła.
- Na obwodnicy Pilzna (2,6 km) przewidziano budowę jednego mostu i jednego wiaduktu, oświetlenie drogowe i urządzenia ochrony środowiska. Najniższą cenowo ofertę złożyła pracownia inżynierska KLOTOIDA, proponując wykonanie za 1 496 743,95 zł. Nieznacznie droższa byłą oferta SAFAGE, ale IVIA zgodziła się wykonać koncepcję za ponad 2 mln zł, propozycja Multiconsult Polska sięgnęła sumy niemal 4 mln zł.
- Koncepcja budowy obwodnic Brzostku i Kołaczyc (łącznie 13,4 km) wymaga postawienia dodatkowo ośmiu mostów i wiaduktu, trasa również wyposażona będzie w oświetlenie. Tu cenowo wygrywa firma Egis Poland (6 158 610 zł). Spośród siedmiu propozycja najwyżej cenią się Mosty Katowice (11 811 813 zł).
- Jasielska obwodnica (9,1 km) na ponad 6 kilometrach wieść będzie po nowym śladzie, zaś 2,5 km powstanie przez rozbudowanie odcinka drogi nr 73. Na tym odcinku powstaną ronda, jeden most, dwa wiadukty i oczywiście oświetlenie. W wyścigu o uzyskanie kontraktu i tu prowadzi firma Egis Poland, która zgodziła się opracować koncepcję budowy za kwotę 5 232 420 zł. Na sześć propozycji firm najdroższa należy do Multiconsult Polska - 9 900 270 zł.
- Podstawowym celem budowy obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości – tłumaczy rzeszowski oddział GDKiA.
- Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo jazdy dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK73 prowadzi bowiem ruch pojazdów zarówno z kierunku autostrady A4 i drogi krajowej nr 94, ale także tych włączających się do drogi krajowej nr 73, która przejmuje ruch z południowej części regionu.
Rządowy program przewiduje, że na terenie Podkarpacia ma powstać osiem ze stu zaplanowanych obwodnic miast, które mają powstać do 2030 r. Poza trzema wymienionymi swoje nowe trasy zyskają Kolbuszowa, Miejsce Piastowe, Przemyśl, Nowa Dęba i Sanok. Dla czterech z nich GDKiA już podpisało z wykonawcami umowy na opracowanie dokumentacji budowy.
Kiedy zostaną wyłonieni zwycięzcy przetargu na koncepcję obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc?
- Na razie nie sposób tego przewidzieć, jesteśmy tuż po otwarciu kopert z ofertami i właśnie trwa drobiazgowa analiza i ocena szczegółów nadesłanych nam propozycji. – zastrzega Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDKiA.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?