Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie uczyli się w słonecznej Hiszpanii

oprac. ape
15-osobowa grupa uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” (Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój) wybrała się do Ceuty w Hiszpanii, by poszerzać swoje horyzonty.

Uczniowie strzyżowskiego liceum we współpracy z miejscową szkołą Instituto de Educación Secundaria Almina stworzyli inicjatywę „Przedsiębiorca w wymiarze europejskim – rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedsiębiorczości, wielojęzyczności, wielokulturowości i narzędzi TIK na poziomie ponadnarodowym”. Uczniowie mieli możliwość poznania sytuacji na rynku pracy w Ceucie, zdobycia wiedzy na temat form wsparcia ze strony Camara de Comercio (Izby Handlowej) dla młodych ludzi rozpoczynających działalność gospodarczą w tej instytucji oraz poznania mechanizmów organizowania usług turystycznych w Ceucie, natomiast zanim doszło do wyjazdu, na pozalekcyjnych zajęciach mieli możliwość zdobyć podstawy języka hiszpańskiego, poznać tajniki fotografii przydatne w działalności biura podróży oraz nauczyć się konstruować biznesplany.

W Hiszpanii młodzież przede wszystkim uczestniczyła w licznych zajęciach, które w IES Almina przygotowali dla nich zarówno hiszpańscy, jak i polscy nauczyciele. Były to między innymi zajęcia z matematyki oraz chemii.
- Poznaliśmy całkowicie inny schemat wykonywania działań niż w naszej szkole! Na lekcji matematyki szybko rozwiązywaliśmy równania kwadratowe oraz obliczaliśmy granicę ciągów, jak przystało na profile o rozszerzonej matematyce. Jednak nasi rówieśnicy z profilu o rozszerzonej chemii nie mogli narzekać. W sali chemicznej mogli zaobserwować, jak w produkcjach filmowych tworzy się sztuczną krew. - ocenia Paulina.

Uczniowie podkreślają też gościnność Hiszpanów.

- Eksperymenty w laboratorium były bardzo ciekawe, dostaliśmy również specjalne stroje, maski i okulary, dzięki czemu mogliśmy poczuć się jak prawdziwi chemicy. Robiliśmy również badania krwi, więc nie obyło się bez odrobiny strachu. Hiszpanie okazali się być bardzo koleżeńscy i gościnni – jako niespodziankę przygotowali dla nas poczęstunek. Mieliśmy okazję spróbować tradycyjnych regionalnych przekąsek, które były bardzo słodkie, ale smaczne. Nie obyło się również oczywiście bez wspólnych rozmów, śmiechu i śpiewu. - mówi Justyna.

Taki wyjazd, to również zwiedzanie. Uczestnicy wyjazdu mają za sobą wiele wycieczek, m.in. w muzeum Basílica Tardorromana – katakumbach z IV wieku. Wielkim przeżyciem były wycieczki na El Mirador, najwyżej położone miejsce w Ceucie, z którego roztacza się niezapomniany widok na Atlantyk, Morze Śródziemne i Maroko czy Monte Hacho. Uczniowie wybrali się też na całodniową wycieczkę do Grenady, która była połączona ze zwiedzaniem Alhambry – zapierającego dech w piersiach XIII-wiecznego pałacu, będącego świadectwem mauretańskich wpływów na południu Hiszpanii, a znanego chociażby z twórczości patrona szkoły w Strzyżowie (szkoła nosi imię Adama Mickiewicza).

Jak zaznaczają nauczyciele, taki wyjazd uczy innego spojrzenia na świat.

- Zmiana punku odniesienia w relacji człowiek – świat: podróże nie są trudne. Pochodzę z małej miejscowości, mogę (dam radę); ja, moje życie, moje doświadczenia są interesujące dla innych, wzrasta poczucie własnej wartości. - zwraca uwagę Regina Pelczar, nauczyciel podstaw przedsiębiorczości.

Podobnie wyjazd postrzega Beata Wójcik, nauczyciel języka angielskiego, szkolny koordynator projektu:

- Wyjazd umożliwił nam poznanie nowych miejsc, bardzo ciekawych z punktu widzenia geografii, kultury, religii. Takiej wiedzy i doświadczeń nie nabywa się z książek, map ani internetu. Osobiste przeżycie, emocje związane z wyjazdem, spotkania i rozmowy z ludźmi – to wszystko składa się na niezapomniane chwile.


Sami uczniowie są zachwyceni.

- Wyjazd był dla mnie wspaniałą przygodą i wartościowym doświadczeniem. Przeżyłem mnóstwo przygód, które na zawsze pozostaną w mojej pamięci. Poznałem kulturę, zwyczaje i zabytki Hiszpanii, dowiedziałem się, jaki styl życia prowadzą mieszkańcy Ceuty. Przekonałem się, jak wygląda nauka w hiszpańskiej szkole, w czym jest podobna do polskiej i jakie są między nimi różnice. Poza tym udoskonaliłem swój język angielski i poznałem kilka hiszpańskich określeń. Wyjazd uważam za bardzo udany. Podróże kształcą! - mówi Patryk.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3