Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie uczyli się w słonecznej Hiszpanii

oprac. ape
Fot. Tomasz Jakubasz
15-osobowa grupa uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” (Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój) wybrała się do Ceuty w Hiszpanii, by poszerzać swoje horyzonty.

Uczniowie strzyżowskiego liceum we współpracy z miejscową szkołą Instituto de Educación Secundaria Almina stworzyli inicjatywę „Przedsiębiorca w wymiarze europejskim – rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedsiębiorczości, wielojęzyczności, wielokulturowości i narzędzi TIK na poziomie ponadnarodowym”. Uczniowie mieli możliwość poznania sytuacji na rynku pracy w Ceucie, zdobycia wiedzy na temat form wsparcia ze strony Camara de Comercio (Izby Handlowej) dla młodych ludzi rozpoczynających działalność gospodarczą w tej instytucji oraz poznania mechanizmów organizowania usług turystycznych w Ceucie, natomiast zanim doszło do wyjazdu, na pozalekcyjnych zajęciach mieli możliwość zdobyć podstawy języka hiszpańskiego, poznać tajniki fotografii przydatne w działalności biura podróży oraz nauczyć się konstruować biznesplany.

W Hiszpanii młodzież przede wszystkim uczestniczyła w licznych zajęciach, które w IES Almina przygotowali dla nich zarówno hiszpańscy, jak i polscy nauczyciele. Były to między innymi zajęcia z matematyki oraz chemii.
- Poznaliśmy całkowicie inny schemat wykonywania działań niż w naszej szkole! Na lekcji matematyki szybko rozwiązywaliśmy równania kwadratowe oraz obliczaliśmy granicę ciągów, jak przystało na profile o rozszerzonej matematyce. Jednak nasi rówieśnicy z profilu o rozszerzonej chemii nie mogli narzekać. W sali chemicznej mogli zaobserwować, jak w produkcjach filmowych tworzy się sztuczną krew. - ocenia Paulina.

Uczniowie podkreślają też gościnność Hiszpanów.

- Eksperymenty w laboratorium były bardzo ciekawe, dostaliśmy również specjalne stroje, maski i okulary, dzięki czemu mogliśmy poczuć się jak prawdziwi chemicy. Robiliśmy również badania krwi, więc nie obyło się bez odrobiny strachu. Hiszpanie okazali się być bardzo koleżeńscy i gościnni – jako niespodziankę przygotowali dla nas poczęstunek. Mieliśmy okazję spróbować tradycyjnych regionalnych przekąsek, które były bardzo słodkie, ale smaczne. Nie obyło się również oczywiście bez wspólnych rozmów, śmiechu i śpiewu. - mówi Justyna.

Taki wyjazd, to również zwiedzanie. Uczestnicy wyjazdu mają za sobą wiele wycieczek, m.in. w muzeum Basílica Tardorromana – katakumbach z IV wieku. Wielkim przeżyciem były wycieczki na El Mirador, najwyżej położone miejsce w Ceucie, z którego roztacza się niezapomniany widok na Atlantyk, Morze Śródziemne i Maroko czy Monte Hacho. Uczniowie wybrali się też na całodniową wycieczkę do Grenady, która była połączona ze zwiedzaniem Alhambry – zapierającego dech w piersiach XIII-wiecznego pałacu, będącego świadectwem mauretańskich wpływów na południu Hiszpanii, a znanego chociażby z twórczości patrona szkoły w Strzyżowie (szkoła nosi imię Adama Mickiewicza).

Jak zaznaczają nauczyciele, taki wyjazd uczy innego spojrzenia na świat.

- Zmiana punku odniesienia w relacji człowiek – świat: podróże nie są trudne. Pochodzę z małej miejscowości, mogę (dam radę); ja, moje życie, moje doświadczenia są interesujące dla innych, wzrasta poczucie własnej wartości. - zwraca uwagę Regina Pelczar, nauczyciel podstaw przedsiębiorczości.

Podobnie wyjazd postrzega Beata Wójcik, nauczyciel języka angielskiego, szkolny koordynator projektu:

- Wyjazd umożliwił nam poznanie nowych miejsc, bardzo ciekawych z punktu widzenia geografii, kultury, religii. Takiej wiedzy i doświadczeń nie nabywa się z książek, map ani internetu. Osobiste przeżycie, emocje związane z wyjazdem, spotkania i rozmowy z ludźmi – to wszystko składa się na niezapomniane chwile.

Sami uczniowie są zachwyceni.

- Wyjazd był dla mnie wspaniałą przygodą i wartościowym doświadczeniem. Przeżyłem mnóstwo przygód, które na zawsze pozostaną w mojej pamięci. Poznałem kulturę, zwyczaje i zabytki Hiszpanii, dowiedziałem się, jaki styl życia prowadzą mieszkańcy Ceuty. Przekonałem się, jak wygląda nauka w hiszpańskiej szkole, w czym jest podobna do polskiej i jakie są między nimi różnice. Poza tym udoskonaliłem swój język angielski i poznałem kilka hiszpańskich określeń. Wyjazd uważam za bardzo udany. Podróże kształcą! - mówi Patryk.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?