Uczniowie z Leżajska zwyciężyli w hackathonie IPN

PAP/Wojciech Huk
Laureaci HistHack
Laureaci HistHack fot. IPN/Mikołaj Bujak
Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku (Podkarpackie) zdobył pierwszą nagrodę w hackathonie Histhack. Celem wydarzenia organizowanego przez IPN było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej osadzonej w realiach historii Polski z lat 1917–1990.

Jak poinformowała w sobotę Katarzyna Gajda-Bator z rzeszowskiego oddziału IPN, wyniki zawodów zostały ogłoszone w czasie zakończonego w piątek w Warszawie Kongresu Pamięci Narodowej.

- Pod hasłem "Zakoduj historię przyszłości" szesnaście drużyn dzielnie walczyło i zaprezentowało swoje programistyczne umiejętności hackathonie Histhack. Był to pierwszy maraton programowania, który zorganizował Instytut Pamięci Narodowej – zaznaczyła Gajda-Bator.

W zawodach pierwsze miejsce wywalczyli uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku za "holistyczne podejście do rozwiązania, stworzenie grywalnej wersji produktu pt. Taśmy Historii”.

Jak podkreśliła przedstawicielka rzeszowskiego IPN, celem konkursu była popularyzacja misji edukacyjnej IPN i znalezienie nowych narzędzi do opowiadania najnowszej historii Polski.

Hackathon, składający się z dwóch etapów, został skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem każdej drużyny było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej osadzonej w realiach historii Polski 1917–1990. Inspiracją mógł być pierwszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – „Gra Szyfrów”, która w 2022 r. została włączona do programu nauczania jako treści rekomendowane.

Organizator konkursu poinformował, że przesłane w pierwszym etapie scenariusze były przez uczniów szczegółowo dopracowane, zawierały wiele faktów historycznych, wyróżniały się walorami edukacyjnymi i oryginalnością na przedstawienie minionych wydarzeń. W konsekwencji wybór zwycięzcy - jak podano - nie był łatwym zadaniem, ponieważ wszystkie prace były na bardzo wysokim poziomie. Ostatecznie spośród nich wyłoniono 16 najlepszych drużyn, po jednej z każdego województwa.

Jak podała Gajda-Bator, podczas drugiego etapu młodzi programiści musieli wykazać się zarówno talentem informatycznym, jak i umiejętnością pracy w grupie.

- Uczestnicy nie tylko pracowali, ale mieli również okazję do wysłuchania relacji świadków historii – Anny Kołakowskiej i Stanisława Fudakowskiego, których represjonowano w stanie wojennym. Ponadto rywalizujące grupy zmierzyły się w krótkim quizie historycznym dotyczącym najnowszej historii Polski - dodała.

Zwycięska drużyna otrzymała Gogle Oculus Quest II dla każdego z uczestników zespołu i trzy zestawy gogli dla szkoły.

Źródło:

Strefa Biznesu: Nowe zagrożenie cybernetyczne! Tak działają hakerzy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie