Ultralekki Topaz z Krosna spodobał się w USA. Zdobył nagrodę na wystawie lotniczej na Florydzie [ZDJĘCIA, WIDEO]

Ewa Gorczyca
Ultralekki Topaz Sport powstał w krośnieńskiej firmie Ekolot. To samolot, który spala tyle samo paliwa, co samochód.
Ultralekki Topaz Sport powstał w krośnieńskiej firmie Ekolot. To samolot, który spala tyle samo paliwa, co samochód. Ekolot
Udostępnij:
Ultralekki Topaz Sport powstał w krośnieńskiej firmie Ekolot. To samolot, który spala tyle samo paliwa, co samochód. Najnowsza wersja dwumiejscowego Topaza została doceniona przez komisję sędziowską imprezy Sun and Fun na Florydzie, która gromadzi pasjonatów lotnictwa z całych Stanów Zjednoczonych.

Na wystawie prezentowane są różne samoloty - od konstrukcji amatorskich po profesjonalne. Można je nie tylko oglądać, ale także przetestować w locie. - Pojawiają się liczący się producenci z całego świata - mówi Henryk Słowik, dyrektor Ekolotu.

Unowocześniony Topaz pokonał sporą drogę, zanim mógł być zaprezentowany podczas Sun and Fun. Najpierw samochodem, potem statkiem, potem pociągiem. Ostatni etap pokonał drogą powietrzną: z Chicago (gdzie firma ma dealera na rynek amerykański) do Lakeland.

- Zajęło to trzy dni, bo po drodze łapały go raz deszcz, raz grad, a raz nawet śnieg - opowiada Henryk Słowik.

Samolot z Krosna znalazł się na najwyższym podium w kategorii "najlepszy komercyjny, lekki samolot sportowy". Dwa lata wcześniej inna wersja Topaza także została nagrodzona na tej samej imprezie.
- W tym roku doceniono naszą firmę za rozwój, za postęp, jaki dokonaliśmy w krótkim czasie. Tego u innych producentów nie zauważono, więc tym bardziej mamy powód do satysfakcji - zaznacza dyrektor Ekolotu.

Krośnieńska firma od blisko 20 lat zajmuje się produkcją samolotów ultralekkich. Na krajowym rynku pozostał jako jedyny seryjny wytwórca tego typy maszyn. Najmniejsza to jednomiejscowy Elf, dwumiejscowe są Topaz i Junior. Wszystkie to grzbietopłatowce, ale firma ma w planach przygotowanie kolejnej konstrukcji - dolnopłatowca.

- Nagrody cieszą, ale cieszy przede wszystkim zaufanie klientów i opinie tych, którzy latają naszymi samolotami - zaznacza Słowik.

Niedawno duży reportaż o Ekolocie ukazał się w Australii. Jeden z tamtejszych ekspertów latał Topazem. Nie dowierzał, że taki samolot mógł być zrobiony w małej firmie w Krośnie.

- Stwierdził, że musieliśmy chyba jeździć na konsultacje do Ferrari - śmieje się Henryk Słowik. I wyjaśnia, że w dizajnie Topaza rzeczywiście "czuć młodą krew" ale nie włoską, tylko rodzimą. - Duży udział w tym, jak wygląda najnowsza wersja Topaza miał mój zięć, Konrad Wilusz, pilot, który pasjonuje się motoryzacją. To jego pomysł i jego projekt.

W Topazie, który tak spodobał się Amerykanom, zastosowano nowe rozwiązania, które doceniają klienci: większe drzwi, nowoczesną, ergonomiczną tablicę przyrządów, wygodne fotele.

To konstrukcja, w której zamontowano najnowszy silnik firmy Rotax, na wtrysku paliwa.

- Jest dużo bardziej oszczędny, oceniamy, że zużycie paliwa jest o ok. 20 procent mniejsze, eliminuje też niebezpieczeństwo oblodzenia, jakie występuje w przypadku gaźników - mówi Henryk Słowik.

Do modeli europejskich montowane są śmigła przestawiane w locie.

- Działają jak biegi w samochodzie, dają dużo większy komfort latania - tłumaczy szef Ekolotu.

Rocznie w krośnieńskiej firmie powstaje ok. 20 samolotów Topaz. Ich produkcja opiera się na pracy ręcznej.

Po wakacjach zakład (obecnie funkcjonujący w wynajętych pomieszczeniach) czeka przeprowadzka: do nowej hali, zbudowanej dzięki unijnej dotacji. Będzie można zwiększyć, prawie trzykrotnie, produkcję i zatrudnienie. - To będzie nowoczesna fabryka, którą będziemy mogli pochwalić się w Europie - mówi Słowik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bmbm

60 tysi w eurokołchożnianej walucie wersja podstawowa. Zbiorniki w skrzydłach , duży zasięg, fajne samoloty. 

G
Gość

A ile samochodów toto kosztuje

M
Mira

Pięknie, powodzenia.

Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie