Uporaj się z bólem pleców

Oprac. Ewa Kurzyńska
Materac, na którym śpimy nie powinien być zbyt miękki.
Materac, na którym śpimy nie powinien być zbyt miękki. catalin82 / sxc.hu
Problem z wyprostowaniem się, przeszywający ból, bezsenność. To tylko niektóre skutki zaniedbania kręgosłupa. Jak wynika z badań, aż 80 proc. społeczeństwa cierpi lub cierpiało na ból pleców.

Jeśli się nie ruszamy, źle śpimy czy kiepsko odżywiamy to nasz kręgosłup nie pozostanie nam dłużny. Ból pleców jest wymieniany, zaraz po nadciśnieniu, jako druga z najczęstszych dolegliwości w Polsce (według Narodowego Testu Zdrowia Polaków przeprowadzonego przez Warszawski Uniwersytet Medyczny
i MedOnet.pl). Ale stosując kilka prostych zasad możemy skutecznie zapobiec problemom i cieszyć się sprawnością przez długie lata.

Kręgosłup wspierany jest przez mięśnie brzucha i przykręgosłupowe. Jeśli nie mamy ze sportem zbyt wiele wspólnego, są one coraz słabsze i nie podtrzymują odpowiednio kręgów. Wtedy właśnie pojawia się ból.

Najlepszym lekarstwem dla naszego kręgosłupa jest pływanie, jazda na rowerze i bieganie. To pierwsze najczęściej polecają lekarze i fizjoterapeuci, głównie dlatego, że odciąża nogi.

- Podczas pływania wszystkie mięśnie muszą ze sobą współpracować, a to najlepiej je rozwija. Jazda na rowerze i bieganie będą przynosiły podobny efekt, ale trzeba pamiętać o wybraniu właściwego sprzętu - tłumaczy fizjoterapeuta Sebastian Łokaj.

Ważne też, aby na co dzień w miarę możliwości zamiast kolejnej wycieczki samochodem np. do najbliższego sklepu, wybrać się na spacer. Nawet w domu czy w pracy możemy wykonywać proste ćwiczenia, jak choćby prostowanie pleców czy rozciąganie się. Jeśli ruch będzie systematyczny - ale nie forsowny - to uchroni nas przed nadwagą i dolegliwościami.

Kręgosłup potrzebuje regeneracji, dlatego po ciężkim dniu warto zapewnić mu właściwy odpoczynek. Zła pozycja podczas snu może powodować ucisk na kręgi - porównywalny z przedmiotem o masie 75 kg. Dlatego najlepiej jest spać na boku z ugiętymi nogami. Warto też wybrać odpowiedni materac, który będzie podpierał szyję i plecy.

- Dobry materac nie powinien być ani zbyt miękki, ani zbyt twardy. Najlepsze są modele wypełnione materiałem termoelastycznym, które dopasowują się do kształtu ciała i neutralizują nacisk - tłumaczy Jacek Poznański, ekspert z firmy Tempur Polska. P

roblemem może być też duża i miękka poduszka. Jej luźne wypełnienie nie stanowi odpowiedniej podpory dla odcinka szyjnego kręgosłupa, dlatego często budzimy się
z bolącym lub odrętwiałym karkiem.

- Poduszkę należy dobrać do pozycji snu, budowy ciała i stanu zdrowia. Dla osób chcących zadbać o kręgosłup szyjny zwykle najlepsze są poduszki o ergonomicznym, profilowanym kształcie. Zapobiegają one napięciu mięśni i stabilizują kark, dzięki czemu chronią nas przed bólem - dodaje ekspert.

Odpowiednia dieta pomoże zapobiec nadwadze i otyłości, które poprzez zwiększenie nacisku na kręgi powodują ból kręgosłupa. Rezygnacja z dużej ilości słodyczy i tłustych produktów to podstawa. Warto jednak wzbogacić swoje posiłki choćby o twaróg czy kefir, które zawierają wapń i białko. Elementy te są budulcami kręgów, a więc mają ogromny wpływ na ich funkcjonowanie.

- Równie dobrym źródłem wapnia są rośliny strączkowe czy sezam, który zawiera 10 razy więcej wapnia niż krowie mleko - zauważa dietetyk Aleksandra Mąka. - Istotne jest także to, aby ograniczyć kofeinę i alkohol, gdyż ograniczają one przyswajanie wapnia.

Zbilansowana dieta, bogata w witaminy jest równie istotnym elementem dbania o nasz kręgosłup jak ruch i odpoczynek. Najważniejsze jest to, aby pamiętać, że żadne z tych czynników
w odosobnieniu nie dadzą oczekiwanych efektów. Jeśli jednak zaczniemy dbać o kręgosłup kompleksowo, uchronimy się przed bólem. I będziemy cieszyć się sprawnością przez lata.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jeff182

Ja też się z tym bólem męczę już wiele lat.

B
Bartek

Społeczeństwo w ogóle nie dba o swój kręgosłup. W szkołach edukacja jest na poziomie zerowym. Wiele lat cierpiałem na ból kręgosłupa, gdybym się nie zdecydował ustawić dyski u kręgarza nie wiem co by ze mną teraz było. Teraz dbam o siebie, uważam przy dzwiganiu ciezkich rzeczy, duzo sie ruszam i suplementuje swoj organizm. Kregoslup to podstawa czlowieka!

 

Dodaj ogłoszenie