Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia. Kolejne odcinki ekspresówki S19 w drodze. GDDKiA poinformowała o nowych przetargach [ZDJĘCIA]

Konrad Karaś
Konrad Karaś
Arkadiusz Rogowski
Arkadiusz Rogowski
Na piątkowej konferencji prasowej w GDDKiA obecni byli m.in. wiceminister infrastruktury Rafał Weber i europoseł Tomasz Poręba
Na piątkowej konferencji prasowej w GDDKiA obecni byli m.in. wiceminister infrastruktury Rafał Weber i europoseł Tomasz Poręba Krzysztof Kapica
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim: Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz. To łącznie około 12 kilometrów, z których prawie cztery poprowadzone zostanie w tunelach.

Ogłoszenia o przetargach ukażą się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA. W treści opublikowanych ogłoszeń znajdą się szczegółowe informacje dotyczące zakresu zamówień, a także warunków i kryteriów udziału w przetargach.

- To kolejny ważny krok, można rzec - kamień milowy, jeżeli chodzi o budowę tej strategicznej trasy - mówił na konferencji prasowej w Rzeszowie Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

Mapa S19
Mapa S19 GDDKiA

S19 Jawornik - Lutcza

Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Rozpiętość tego obiektu to 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3000 m pod górą Kamieniec.

Będzie to odcinek dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.

W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik kat. I w kierunku Barwinka, które zostanie przystosowane do rozbudowy do kat. II. Ponadto droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.

- Ponieważ trasa S19 przebiegać będzie po terenie, zarówno zróżnicowanym wysokościowo jak i charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną, konieczne będzie zabezpieczenie stwierdzonych osuwisk oraz terenów predysponowanych osuwiskowo - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.

Prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy.

S19 Lutcza - Domaradz

Ten fragment szlaku Via Carpatia będzie miał długość 6,4 km. Ogłoszony przetarg jest ponownym. W pierwszym, unieważnionym 15 czerwca, wszystkie oferty przekroczyły kosztorys GDDKiA.

Trasa z Lutczy do Domaradza również będzie przebiegać po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną, tzw. flisz karpacki. Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim. 

- Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m - dodaje Joanna Rarus.

W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik - Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.

W przypadku tej trasy, prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy.

Budowa S19 na południu będzie współfinansowana z Unii

Przypomnijmy, że 327 mln euro, czyli około 1,4 mld zł, będzie wynosić unijne dofinansowanie do budowy odcinków S19 Miejsce Piastowe - Dukla - Barwinek.

Realizowana przy granicy ze Słowacją inwestycja uzyskała wsparcie w ramach pierwszego konkursu z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) z perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027. To program, którego celem jest dofinansowanie największych projektów w trzech obszarach: sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.

- W ten sposób kolejny raz potwierdzone zostało znaczenie szlaku Via Carpatia dla rozwoju europejskiej sieci transportowej. Naszym priorytetem pozostają również połączenia kolejowe na osi północ-południe - komentuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

327 mln euro z CEF stanowić ma 66 proc. wartości budowy odcinka S19 Miejsce Piastowe - Barwinek.

- To jest coś, o co zabiegaliśmy - zdobyć dodatkowe pieniądze na odcinki transgraniczne - mówi Nowinom europoseł Tomasz Poręba, autor raportu w sprawie infrastruktury komunikacyjnej Europy Środkowo-Wschodniej.

Był to pierwszy w historii Unii Europejskiej dokument, w którym cała trasa Via Carpatia została uznana za strategiczny szlak drogowy wspólnoty. Raport Poręby został przegłosowany zdecydowaną większością głosów w Parlamencie Europejskim jesienią 2016 roku.

- Komisja Europejska do tych wskazań Parlamentu się przychyliła. Mamy dużą radość, bo Via Carpatia na pewno powstanie - cieszy się podkarpacki europoseł.

Kilka tygodni temu otwarte zostały ostatnie fragmenty S19 między Rzeszowem a Lublinem. Na Podkarpaciu trwa też budowa odcinka Rzeszów-Południe - Babica.

- Wykonawca kontynuuje roboty ziemne - informuje Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie. - Wykonano odhumusowanie, warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym, wzmocniono podstawy nasypu przy pomocy półmateraca geosyntetycznego oraz wykonywano nasypy. W Lutoryżu kontynuowano wykonanie i stabilizację nasypu pod MOP Lutoryż i rozpoczęto wykopy pod drogę łączącą MOP-y. Ponadto Wykonawca kontynuował wykonanie nasypu pod łącznice.

Prace trwają też przy estakadach w Racławówce i Babicy i przy wiaduktach w Mogielnicy i Lutoryżu. Wykonawca przygotowuje się do drążenia 2-kilometrowego tunelu. - Chodzi o wykonanie kotew gruntowych zabezpieczających osuwisko OS3 w rejonie portalu południowego oraz prace przygotowawcze do wykonania platformy pod ściany szczelinowe - tłumaczy rzecznik.

Z kolei na odcinkach: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla (łącznie 42 km) przetargi są już rozstrzygnięte i trwa projektowanie drogi.

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. 

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:  

  • 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),     
  • 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),    
  • 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24