Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia na Podkarpaciu rusza na południe. 4 kwietnia początek budowy ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica

Beata Terczyńska/GDDKiA
4 kwietnia rozpoczęła się jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. To ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km.

- To szczególny dzień. Jesteśmy świadkami historycznego wydarzenia. Rozpoczynamy budowę trasy Via Carpatia na południe od Rzeszowa. Inwestycji, w którą jeszcze nie tak dawno nikt nie wierzył - podczas poniedziałkowej inauguracji budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Budowa tej trasy jest niewątpliwie wielkim wyzwaniem inżynieryjnym, jednym z najbardziej skomplikowanych technicznie. To zadanie trudne, kosztowne, ale niezwykle potrzebne, zarówno dla mieszkańców, jak i firm z tego regionu - podkreślał.

Minister Adamczyk przypomniał, że S19 jest częścią ogromnej inwestycji Via Carpatia.

- Powstaje dzięki decyzji podjętej przed laty przez śp. prof. Lecha Kaczyńskiego, Prezydenta RP.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpoczyna prace budowlane. Po zakończeniu budowy, do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA:

Uroczyste wbicie łopaty pod budowę odcinka drogi eksprsowej ...

Zakres prac

Wybudowany zostanie ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Powstanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów) i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.

Via Carpatia na Podkarpaciu rusza na południe. 4 kwietnia początek budowy ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica
GDDKiA

Wyzwanie inżynieryjne - tunel o długości ponad 2 km

Wiesław Sowa, zastępca dyrektora ds. inwestycji rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przypomniał, że z sukcesem udało się zakończyć drogę ekspresową S19 w kierunku północnym, czyli na Lublin.

- Dzisiaj mamy znakomitą część odcinków oddanych do użytkowania. W niedługim czasie oddamy ostatni. Kierowcy będą mogli bezpiecznie i sprawnie poruszać się na trasie do stolicy kraju. Teraz zaczynamy realizację w kierunku południowym, czyli do granicy południowej państwa, do Barwinka. Mamy 8 odcinków realizacyjnych, z czego 4 są już zakontraktowane, 3 są na etapie projektu budowlanego, 1 rozpoczynamy. Natomiast pozostałe 3 są na etapie postępowania przetargowego i został nam ostatni odcinek, który w niedługim czasie również zostanie ogłoszony do projektu budowlanego i realizacji.

Wyzwanie: ponad 2-kilometrowy tunel

Odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk. Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m3 betonu co łącznie daje 123 200 m3 betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu.

- Chcemy maszynę TBM sprowadzić do kraju w drugiej połowie tego roku i ustawić do tego, aby mogła rozpocząć wiercenia. To trudne wyzwanie - podkreślał dyrektor Sowa z GDDKiA.

- Ten kontrakt to dla nas bardzo ważny projekt. To najbardziej zaawansowane zadanie, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - przyznał Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes Mostostal Warszawa. - Skala tej budowy będzie nieporównywalna z większością projektowanych obecnie w Polsce. - To zadanie wyróżnia jednak nie tylko jego skala, lecz także zaawansowanie technologiczne. Tunnel Boring Machine to jedna z największych tego typu maszyn na świecie.

Realizowane i planowane do wykonania roboty

W początkowej fazie robót wykonawca przeprowadził geodezyjne wyznaczenie trasy. Ponadto dokonano saperskiego sprawdzenia terenu, przeprowadzono wycinkę drzew i krzewów. Wykonawca rozpoczął także odhumusowanie terenu, budowę platform roboczych pod roboty palowe na obiektach inżynierskich, a także likwidację kolizji energetycznych, telekomunikacyjnych oraz wodno-kanalizacyjnych. Rozpoczęto także budowę fundamentów pod linię 400 kV i 110 kV.

W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kontynuował prace we wszystkich branżach. Realizowane będą poszczególne warstwy konstrukcyjne drogi, rozpocznie się budowa obiektów inżynierskich. Wykonywane będą także prace polegające na zabezpieczeniu osuwisk znajdujących się w strefach portalowych tunelu i zabezpieczeniu samych portali. W drugiej połowie roku planowane jest rozpoczęcie transportu do kraju maszyny drążącej tunel (TBM) tak, aby na początku 2023 roku mógł rozpocząć się etap drążenia tunelu.

Budowa S19 w liczbach

W ramach prowadzonych robót zaplanowano:

  • usunięcie ok. 290 tys. m3 humusu,
  • wybudowanie ok. 1,8 mln m3 wykopu,
  • wybudowanie ponad 1 mln m3 nasypu,
  • wykorzystanie na potrzeby budowy obiektów inżynierskich ok. 10,8 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 53 tys. m3 betonu.

Komfort i bezpieczeństwo

- Ta droga zdecydowanie poprawi komfort jazdy i warunki życia mieszkańców. Dzięki S19 zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy z centrum miejscowości, powodujący wypadki, hałas, spaliny - zwracał uwagę Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. - Skróci czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna i zwiększy bezpieczeństwo.

Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duża liczba pojazdów przejeżdżających przez te miejscowości powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. To także element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

- Via Carpatia jest dla mieszkańców podkarpackiego, lubelskiego, podlaskiego szansą na niwelację różnic komunikacyjnych i dysproporcji gospodarczej - podczas uroczystości mówił także wiceminister Rafał Weber. - Podkarpacie wchodzi do najwyższej klasy rozgrywkowej, jeżeli chodzi o dostępność komunikacyjną, transportową.

Wojewoda Ewa Leniart podkreślała:

- Realizacja drogi S19 następuje w takim tempie, o jakim marzyliśmy. Cieszę się ogromnie. Mieszkańcy regionu wreszcie będą mieli szansę na to, aby szybko i sprawnie z południa docierać do stolicy województwa, bo tu najczęściej przyjeżdżają za pracą i do tej pory zawsze stara krajowa „19” była sporym utrudnieniem w godzinach szczytu.

- Składam gorące podziękowania za decyzje, które podjął rząd Prawa i Sprawiedliwości. Dzięki temu możemy się rozwijać. Dzięki temu może rozwijać się całe województwo, południowa część, a także i Bieszczady - mówił wicemarszałek Piotr Pilch. - Obserwujemy wielki napływ turystów, a ta droga będzie jedną z kluczowych. Nie tylko turyści, ale również mieszkańcy i przedsiębiorcy będą mogli dogodnie i szybko udać się w stronę Bieszczad.

Wymień opony na całoroczne

Materiały promocyjne partnera

- To rzeczywiście było marzenie świętej pamięci pana prezydenta, profesora Lecha Kaczyńskiego - przyznał poseł Piotr Babinetz. - Bardzo ważny moment dla nas. Południe Podkarpacia też będzie dobrze skomunikowane z całym województwem i z całą Polską. Cieszymy się, że są tak dobrzy wykonawcy. Myślę, że z całą pewnością podołają tym trudnym wyzwaniom inżynieryjnym.

Minister Adamczyk zapewniał, że robią wszystko, aby tempo prac na budowach nie zmalało, aby nie doszło do żadnych trudnych, drastycznych sytuacji, których konsekwencją byłoby przerywanie realizacji inwestycji.

Wiceminister Weber dodał jeszcze:

- Kolejną ważną rzeczą, którą dzisiaj też chcemy państwu przekazać jest to, że kolejne odcinki Via Carpatia na południe od Rzeszowa wchodzą w fazę realizacyjną. Jutro w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukaże się ogłoszenie przetargowe na odcinek Iskrzynia - Domaradz. Kolejny odcinek wchodzi więc w postępowanie przetargowe. Zachęcamy polskie firmy wykonawcze do tego, aby składać oferty.

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:

  • 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
  • 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
  • 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).

Brak pomysłu na wakacje? Kup kampera i wyrusz w podróż życia...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24