Jak poinformował na swojej stronie podkarpacki Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków z siedzibą w Przemyślu interesującą dekorację ścienną odsłonięto w sali dawnej restauracji przebudowywanego budynku dworca PKP. Zachowana mozaika przedstawia kompozycję abstrakcyjną, organiczną z elementami informel (informel z jęz. francuskiego – sztuka bezkształtna, bez formy. Termin określający rodzaj malarstwa współczesnego, które powstało w latach 50-tych XX wieku – PAP).
- Wykorzystano w niej kamienie, materiał ogólnie dostępny, uważany za małowartościowy i przypadkowy. Całość tworzy relief, w którym malarstwo ścienne przeplata się z fragmentami zaprawy z zatopionymi w niej kamieniami - opisała mozaikę Elżbieta Wiącek-Lach, konserwator zabytków pełniąca nadzór konserwatorski nad inwestycją.
Dekoracja została wykonana z wielobarwnych kamieni, tzw. otoczaków, nasączonych olejami po to, aby zachowały w ścianie swój naturalny połysk i kolor mokrego kamienia.
Wiącek-Lach dodała, że fragmenty polichromowane zostały wykonane w technice olejnej, przy użyciu naturalnych pigmentów ziemnych, takich jak: ochra, ugier i umbra. „Powierzchnię obiektu zabezpieczono warstwą werniksu damarowego, który po latach drastycznie pociemniał i spowodował zmianę pierwotnej kolorystyki” – wyjawiła konserwator.
- Ponowna ekspozycja mozaiki jest zgodna z założeniami przebudowy dworca PKP, która ma na celu przywrócenie obiektowi modernistycznego charakteru. Mozaika stanowi najcenniejszy, zachowany w całości, element dekoracyjny wnętrza dworca z tego okresu - stwierdziła Wiącek-Lach.
Zaznaczyła, że nie jest znany ani autor projektu ani jego wykonawca, jednak ze względu na jego charakterystyczne cechy, takie jak zastosowane materiały oraz łączenie mozaiki z malarstwem ściennym, należy przypuszczać, że twórcami kompozycji byli Hanna i Gabriel Rechowiczowie.
- Tworzyli oni w dobie modernizmu, a ich monumentalne mozaiki oraz polichromie dekorowały reprezentacyjne budynki użyteczności publicznej z tego okresu, takie jak "Dom Chłopa" oraz Supersam w Warszawie - przekazała Wiącek-Lach.
Wskazała też, że przykładem twórczości tych artystów była do niedawna mozaika i polichromia w sali koncertowej oraz na elewacji zewnętrznej Miejskiego Domu Kultury w Łańcucie.
Źródło:
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?