W Oleszycach powstał testowy odcinek drogi z dodatkiem siarkowym. Ma być znacznie wytrzymalsza od tradycyjnej [ZDJĘCIA, WIDEO]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal

Wideo

Zobacz galerię (26 zdjęć)
Mniej kolein, lepsza przyczepność i większa odporność na mróz. Tak wygląda droga z dodatkiem komponentu na bazie siarki. Testowy, 134-metrowy odcinek powstał w Oleszycach, a wybudowała go grupa PBI. To technologia innowacyjna w skali światowej.

Testowy, 134-metrowy odcinek drogi, z dodatkiem modyfikatora Sulstar DA2 (komponentu na bazie siarki) wykonała firma PBI w Oleszycach. Powstał na ul. Nasiennej, przy dojeździe do bazy PBI. Będzie w znacznym stopniu eksploatowany, będzie po nim jeździł ciężki sprzęt, wykorzystywany do budowy dróg.

Droga z dodatkiem komponentu na bazie siarki Sulstar DA2 ma znacząco poprawić właściwości drogi. Ma ona być trwalsza od dróg wykonywanych w tradycyjnej technologii, mieć lepszą przyczepność, mniej kolein, być bardziej odporna na mróz. Przy tym, co ciekawe, ma być tańsza w budowie. Dla kierowców taka droga oznacza większy komfort jazdy.

- Budownictwo infrastrukturalne XXI wieku wymaga od wykonawców nowej jakości i ciągłego wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Polacy chcą jeździć po coraz lepszych drogach, podróżować bezpieczniej i bardziej komfortowo

– mówi Bartłomiej Kotwica, prezes spółek infrastrukturalnych Grupy PBI.

- W Grupie PBI nie boimy się takich wyzwań. W naszych laboratoriach technologicznych na bieżąco śledzimy światowe trendy tak, żeby na bieżąco udoskonalać produkowane mieszanki mineralno-asfaltowe. To nie tylko wymóg rynku, ale i potrzeba rozwoju, trwale wpisana w DNA naszej grupy - mówi.

I dodaje:

- Nie bez znaczenia jest też kwestia kosztów. Zastąpienie części asfaltu polimerami siarkowymi pozwala obniżyć cenę budowanego odcinka drogi. Dzięki temu będziemy mogli proponować zlecającym korzystniejsze warunki cenowe, przy jednoczesnym podniesieniu właściwości jezdnych.

Próbny odcinek zostanie poddany intensywnym testom. Codziennie przejedzie przez niego kilkadziesiąt samochodów ciężarowych, w tym najcięższe pojazdy samowyładowcze o ładowności 26 ton, które na co dzień dostarczają do bazy w Oleszycach kruszywa, czy odbierają masy mineralno-asfaltowe. Droga będzie także intensywnie użytkowana przez pracujące w bazie PBI ciężkie pojazdy specjalistyczne i samochody osobowe.

Jeżeli potwierdzą się zakładane w laboratoriach parametry, czyli m.in. większa odporność na trwałe deformacje oraz mniejsza głębokość powstających kolein, Grupa PBI rozważy wykorzystywanie komponentów siarkowych Sulstar DA2 w budowanych w przyszłości drogach.

- Możliwość mieszania asfaltu z siarką poznano już w XIX wieku, jednak pierwsze prace badawcze dotyczące dodawania tego surowca do asfaltów w celu poprawienia ich właściwości, były przeprowadzone w latach 30-tych XX wieku w USA. Wykonany w Oleszycach odcinek próbny jest innowacyjny na skalę światową, ponieważ z asfaltu siarkowego wykonaliśmy wszystkie trzy warstwy bitumiczne: podbudowy zasadniczej z mieszanki mineralno-asfaltowej AC 22P, warstwę wiążącą z mieszanki AC 16W oraz ścieralną z mieszanki AC 11S. Wszystkie te komponenty zmodyfikowaliśmy polimerem siarkowym Sulstar DA2 w ilości ok. 25 proc. całkowitej zawartości lepiszcza. Zmiany w składzie i strukturze chemicznej asfaltu, spowodowane reakcją jego składników z siarką, prowadzą do zmiany budowy koloidalnej, co przekłada się na zmianę właściwości lepiszcza i mechanicznych właściwości mieszanki. Zastosowanie asfaltów modyfikowanych siarką w konstrukcji nawierzchni powoduje znaczne zwiększenie trwałości zmęczeniowej, co przełoży się na jej dużo dłuższą eksploatację, nawet przy dużym obciążeniu ruchem – wyjaśnia Wiktor Borysowicz, główny technolog Grupy PBI.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie