W Podkarpackiem najrzadziej w Polsce jeździmy pociągami. Rocznie średnio zaledwie 1,7 razy [INFOGRAFIKI, WIDEO]

Norbert Ziętal

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Zaledwie 1,7 razy w 2017 roku przejechał pociągami statystyczny mieszkaniec Podkarpackiego. To najmniej w kraju, średnia ogólnopolska wynosi 8 przejazdów.

Średnia w Polsce wynosi 8 przejazdów. Najwięcej podróżują mieszkańcy województwa pomorskiego, w 2017 r. średnio aż 24 razy. Nie jesteśmy za to na szarym końcu, jeśli chodzi o łączną ilość pasażerów korzystających z kolei.

W 2017 r. w Podkarpackiem pociągami przejechało 4 mln osób. To więcej niż w Lubuskiem, Świętokrzyskim i Podlaskim. W Mazowieckim koleje przewiozły 102 mln osób, a w Pomorskim 56 mln. Łącznie w ub. roku koleje przewiozły w Polsce 300 mln pasażerów.

Co sprawia, że ruch pasażerski jest różny w regionach, nawet przeliczając na liczbę mieszkańców?

- Gęsta sieć linii kolejowych to nie jedyny czynnik wspomagający rozwój przewozów pasażerskich. Najważniejsza jest dobrze skonstruowana oferta dostosowana do potrzeb mieszkańców i gości regionu. Głównymi jej składnikami jest przede wszystkim dopasowany rozkład jazdy oraz nowoczesny tabor i satysfakcjonujący poziom obsługi ­- ocenia Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Pierwszy raz od wielu lat kolej w 2017 r. przewiozła ponad 300 mln pasażerów. Dane uzyskane przez Urząd Transportu Kolejowego od przewoźników pozwoliły zbadać, jak kształtowała się liczba pasażerów w podziale na regiony. Na potrzeby analiz porównawczych UTK zdefiniował wskaźnik wykorzystania kolei czyli liczbę przejazdów (odprawionych pasażerów) przypadającą na jednego mieszkańca województwa. W stosunku do ubiegłego roku wzrósł on o 0,3 z 7,6 do 7,9 przejazdów na mieszkańca kraju.

Ruch kolejowy w województwach Polski, w infografikach:

Liczba pasażerów w województwach (w mln)
Infogram

POPULARNE NA NOWINY24:

Wymarzone kierunki z Jasionki [TOP 10 INTERNAUTÓW]

Tłumy na Święcie Paniagi w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

Czy zostałbyś dopuszczony do Pierwszej Komunii? [QUIZ]

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
stefan
W dniu 13.05.2018 o 12:36, pies napisał:

Nie będzie żadnej kolei aglomeracyjnej. W Warszawie poznali się na tych bredniach i nie przyznali unijnego dofinansowania. Przyznano kasę na tabor dla całego województwa, ale już na samą infrastrukturę tej kolejki nie. Rzeszów jest za małym ośrodkiem by takie coś się utrzymało. Ta kolej aglomeracyjna to taki sam pomysł jak kolejka nadziemna w Rzeszowie. 

 

Czyli najpierw trzeba rozwinąć Rzeszów do odpowiedniej wielkości.

p
pies
W dniu 12.05.2018 o 15:23, gosc napisał:

Niedlugo bedzie kolej aglomeracyjna nowoczesne szynobusy co pol godziny we wszystkie strony od Rzeszowa to sie uklad zmieni bedzie mozna zrezygnowac z dziadowskich ,niebezpiecznych busow na rzecz bezpiecznego,ekologicznego,bezkorkowego transportu i cos sie w koncu zmieni

 

Nie będzie żadnej kolei aglomeracyjnej. W Warszawie poznali się na tych bredniach i nie przyznali unijnego dofinansowania. Przyznano kasę na tabor dla całego województwa, ale już na samą infrastrukturę tej kolejki nie. Rzeszów jest za małym ośrodkiem by takie coś się utrzymało. Ta kolej aglomeracyjna to taki sam pomysł jak kolejka nadziemna w Rzeszowie. 

G
Gość

Dokładnie.

Proszę o poprawę tytułu pisze się w Podkarpackim a nie Podkarpackiem.

Ale na maturze zapewne było "pokoloruj drwala".  :lol:

 

G
Gość

Proszę o poprawę tytułu pisze się w Podkarpackim a nie Podkarpackiem.

R
Robert

Mieszkam w Monachium i tu widać w zakresie transportu inny pogląd niż "Rzeszowski". Kolej, autobusy, tramwaje, metro na jednym bilecie. Wszystko współgra, z pociągu przesiadasz się w autobus  czy coś innego i jedziesz dalej. A u nas każda wiocha ma swoją prywatną komunikację. Na wszystko kup osobny bilet. I w jednym czasie jedzie 5 autobusów, a potem chwilę nic. Transport rzeszowski zniszczony przez wzajemne waśnie pomiędzy prezydentem i wójtami i burmistrzami sąsiednich gmin. Nikt nie myśli jakby właśnie kolej wykorzystać, aby skomunikować Rzeszów z sąsiednimi miejscowościami - bo "puszczenie pociągu rano i po trzeciej to nie jest komunikacja".

G
Gość

Zeby jeździć trzeba mieć co najmniej  skomunikowane połączenia lub bezpośrednie połączenia .

Czym np. z Leżajska ,Nowej Sarzyny, Niska dojechać do Krakowa,Wrocławia ,Poznania,Łodzi,Gdańska .By dojechać np. do Kielc trzeba pędzić samochodem,bo ani autobusu ani pociagu . A Bieszczady !!!???

S
SM

Mają na to wpływ także ogromne dysproporcje jakie występują w ofercie kolei dla różnych miast województwa. Dobrze ilustruje to porównanie oferty dla Łańcuta, Przeworska, Jarosławia z ofertą dla np. Krosna czy Tarnobrzega.

M
MJP

Nie zgodzę się z tym, że mamy najgorszą ofertę w kraju jeśli chodzi o połączenia dalekobieżne. Z Rzeszowa czy Przemyśla da się dojechać bezpośrednim pociągiem do większości miast wojewódzkich w Polsce. Dodatkowo większość ww. pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych wagonów. Jeśli u nas jest tak fatalnie, to co można powiedzieć np. o Gorzowie Wielkopolskim czy obecnej ofercie w Lublinie?

g
gosc

Niedlugo bedzie kolej aglomeracyjna nowoczesne szynobusy co pol godziny we wszystkie strony od Rzeszowa to sie uklad zmieni bedzie mozna zrezygnowac z dziadowskich ,niebezpiecznych busow na rzecz bezpiecznego,ekologicznego,bezkorkowego transportu i cos sie w koncu zmieni

l
lolka

Bo nie ma gdzie jeździć. Pracy jak na lekarstwo. A kto ją ma to myśli że już panisko i musi do pracy jeździć samochodem, nawet gdyby się to nie opłacało.

@lan

Niestety pociagi regionalne ciagle sie spozniaja i nie sa dostosowane odjazy pociagow do pracy ludzi - rano jest ok - jak jade do pracy do Sedziszowa ale jak mam druga zmiane to kicha bo ostatni pociag jest o 21!!! A prace koncze o 22! Wiec po co mam jezdzic pociagiem jak nie ma pociagu?

s
stefan

A czego się spodziewaliście?

 

Wynik Podkarpacia jest najgorszy w kraju, bo oferta dla pasażera jest tu najgorsza w kraju. I dotyczy to zarówno przewozów dalekobieżnych, jak i regionalnych.

 

Teraz warto podpytać organizatorów przewozów (ministerstwo właściwe do spraw transportu oraz urząd marszałkowski województwa), czy zamierzają coś z tym zrobić. Podejrzewam, że nie zamierzają.

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3