W Rzeszowie będą kontrole w śmietnikach

#Bartosz Gubernat
Archiwum
- Segregacja odpadów w blokach to fikcja. Czas to zmienić - zapowiadają urzędnicy.

- System działa już ósmy miesiąc, a mimo tego wielu mieszkańców ciągle nie wywiązuje się z zadeklarowanej, selektywnej zbiórki odpadów. Płacą za wywóz śmieci segregowanych, a wrzucają je do kontenerów pomieszane, w jednym worku. Tak dłużej być nie może - mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Kolejne spotkanie dotyczące problemów ze zbiórką odpadów w Rzeszowie odbyło się w czwartek. Zainicjowali je przedstawiciele rzeszowskich spółdzielni mieszkaniowych, którzy do działającego od początku lipca systemu ciągle mają wiele uwag. Wnioskowali przede wszystkim o wprowadzenie bezpłatnej, obwoźnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych. - Zaproponowaliśmy też, aby śmieciarki przyjeżdżały na osiedla po zgrabione przez nas liście, albo skoszoną trawę. My czuwalibyśmy nad stanem i poziomem zapełnienia koszy - mówi Adam Węgrzyn, prezes spółdzielni mieszkaniowej Projektant w Rzeszowie.

Podczas spotkania wiceprezydent Rzeszowa Roman Holzer obiecał spółdzielniom, że ich propozycja zostanie rozważona. Ale zdaniem urzędników większym kłopotem jest brak segregacji śmieci na osiedlach. - Selektywna zbiórka na osiedlach wielorodzinnych to fikcja. Sam widuję ludzi, którzy noszą odpady w reklamówkach i wrzucają je do nie do tych kubłów, gdzie powinni - mówi wiceprezydent Holzer.

- Urzędnicy mają o to pretensje do nas, ale przypomnieliśmy im, że kontrola mieszkańców to nie nasze zadanie. Właścicielem odpadów jest miasto i to ono powinno pilnować, czy mieszkańcy zbierają je zgodnie z deklaracjami - mówi prezes Węgrzyn.

Najdalej idący pomysł na rozwiązanie problemu zakłada wprowadzenie w blokach jednolitej, wyższej opłaty za odbiór śmieci. Wówczas mieszkańcy nie musieliby ich segregować. Ten pomysł nie podoba się jednak ani spółdzielniom, ani radnym, którzy o odpady będą pytać urzędników podczas przyszłotygodniowej sesji. - Nie można stosować zbiorowej odpowiedzialności. Wiele osób sumiennie segreguje śmieci i nie widzę powodu, aby podnosić im ceny dlatego, że ktoś tego nie robi - mówi Jolanta Kaźmierczak, szefowa klubu radnych Platformy Obywatelskiej.

Jak przekonuje Maciej Chłodnicki, takie rozwiązanie to jednak ostateczność.
- Zaczniemy od kontroli, których będzie dużo. Jeśli stwierdzimy, że ktoś deklarował selektywną zbiórkę, a mimo tego miesza odpady, podniesiemy mu opłatę - mówi Maciej Chłodnicki.

Zmiany cen urzędnicy planują natomiast dla zabudowy jednorodzinnej. - W tej chwili opłaty wynoszą tu tyle samo dla gospodarstw zamieszkiwanych przez jedną lub dwie osoby. Różnicy w cenie nie ma też między gospodarstwami trzy i czteroosobowymi. Chcemy wprowadzić bardziej sprawiedliwy system. Najmniej zapłaci osoba samotna, a rachunek będzie rósł w oparciu o każdego dodatkowego mieszkańca domu - mówi rzecznik Chłodnicki.

Taką zmianę w cenniku będą musieli jednak zaakceptować radni. Być może projekt uchwały trafi pod obrady już w przyszłym tygodniu.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
poroniła

Martwy płód to do jakiego kontenera się wyrzuca, do mokrego czy suchego? Bo mam problem.

T
Tom

Ciekawsza i tańsza kontrola byłaby w MPGK jak oni odbieraja posegregowane śmieci... mieszając je w tarnsporcie

k
klaus

No nareszcie coś pomyśleli z tymi opłatami ! Do tej pory osoby samotne mieszkające w domach jednorodzinnych były wrzucone do 1 stawki opłat (30 zł przy śmieciach segregowanych i 45 zł przy niesegregowanych) wraz z gospodarstwem gdzie zamieszkują 2 osoby. To było bardzo niesprawidliwe i dobrze że szukują się zmiany.

ś
śmieciarka

Tam gdzie są zsypy i przyjeżdżają śmieciarki, sortowanie jest fikcją, bo nawej jeśli mieszkańcy będą sortować i umieszczać śmieci w odpowiednich pojemnikach, śmieciarka w swojej komorze jest zgniata i większości przypadków robi się z tego jedna masa śmieci.

 

h
hjkh
W dniu 19.02.2014 o 14:03, kilka napisał:

tylko ze w blokach cena za wywoz jest kosmiczna i niech sobie zatrudnia osoby do kontroli przynajmniej zrobia miejsca pracy a nie podwyzszac kase :/

a poza tym najwiecej osob wyrzuca smieci doworzac autami. domeczki jednorodzinne ici ze wsi ktorzy dorobily sobie kluczyki

k
kilka

tylko ze w blokach cena za wywoz jest kosmiczna i niech sobie zatrudnia osoby do kontroli przynajmniej zrobia miejsca pracy a nie podwyzszac kase :/

q
qwertz
W dniu 19.02.2014 o 10:32, hijena napisał:

masz całkowitą rację.Ich segregacja polega na podrzucaniu śmieci do miejskich pergoli wieczorową porą

 


chyba Cie porąbało, po co miałbym podrzucać, jak wszystko mi z pod domu zabierają? musiałbym być kompletnym idiotą, aby wozić autem po nocy i podrzucać do śmietników, śmiecie za których odbiór i tak płacę, nieważne w jakiej ilości je mam, skończcie, ze zwalaniem winy na właścicieli domków, i wkońcu sami zacznijcie segregować na blokach,

 

n
nie głupi POLAK

i co mam(y) się bać?

h
hijena
W dniu 19.02.2014 o 10:01, qwertz napisał:

najwięcej oczywiście płaca właściciele domków jednorodzinnych i jako jedyni segregują (bo łatwo ich skontrolować) może by tak w końcu docenić tą prace i obniżyć ceny dla segregowanych śmieci....

masz całkowitą rację.Ich segregacja polega na podrzucaniu śmieci do miejskich pergoli wieczorową porą

p
pniok Rzeszowski
W dniu 19.02.2014 o 09:26, Zniesmaczony Roman napisał:

Podaj jeszcze nazwę ulicy i numery mieszkań tych co nie segregują !  DONOSICIELU ! Taki to właśnie mamy naród ! Patrz na siebie nie na innych !

Chamie naucz sie porzadku. U ciebie na gnoj wyrzucalo sie wszystko.

Ten czlowiek dobrze robi. Tak postepuje porzadny obywatel.

q
qwertz

najwięcej oczywiście płaca właściciele domków jednorodzinnych i jako jedyni segregują (bo łatwo ich skontrolować) może by tak w końcu docenić tą prace i obniżyć ceny dla segregowanych śmieci....

M
Manfred Stragonow

Kontrolę należy  zacząć od ustalenia trzeźwości tego  pismaka,który  nabazgrolił jakimś  niezwykłym  szyfrem" RzeszAłw : W Rzeszowie bAdA  kontrole w Lmietnikach"  Zastanawia  mnie ile  trzeba  wypić  aby  tak  napisać- Wiadro? cysternę? a  może   rzekę  wódki?Odnośnie  śmietników- proponuję aby zatrudnić  jakichś rzeczoznawców  którzy na  bieżąco  będą  sprawdzać, kontrolować  nakładać upomnienia  i  wysokie  mandaty  na ludzi olewających  przepisy ustalone  przez naszych przywódców państwowych. Tak  dalej  nie  może  być-  trzeba  niezwłocznie  zakończyć  te  napady  na  śmietniki, które  zdarzają  się  przeważnie w  niejasnych okolicznościach POwoli w dobrze wykształconym młodym Pokoleniu  symboliczny  patriotyzm  przywiązujący  wagę do środowiska  naturalnego oraz  zwyczajów wypracowanych  dla  dobra  kraju oraz  rozwagi w  segregacji nieczystości  nabierają  wielkiego  znaczenia.Wzrostowi  zaufania  władzy  do  społeczeństwa musi  iść  w parze dobro ogółu i jednakowe  respektowanie ustalonych  norm w temacie  śmieci!

l
lampka

To się nie uda. Lepiej wrócic do pomysłów z PRL - wprowadzić gminne skupy makulatury, plastikowych butelek, metali, itd i za to wydawać kupiony, talony lub pieniądze lub nawet ten papier toaletowy lub bilety MPK. Cokolwiek.... bo przeciętny Polak ze swoją skrzywioną mentalnością sam z siebie nic nie zrobi (chyba, że jak pies dostanie nagrodę). Dzięki temu mniej odpadków nieposegregowanych trafiałoby do kontenerów, co z kolei pozwoliłoby utrzymac ceny na rozsądnych poziomie.

Z
Zniesmaczony Roman
W dniu 18.02.2014 o 21:28, Gość napisał:

Zapraszam kontrolerów na osiedle Słoneczny Stok.

 

 

Podaj jeszcze nazwę ulicy i numery mieszkań tych co nie segregują !  DONOSICIELU ! Taki to właśnie mamy naród ! Patrz na siebie nie na innych !

Z
Zniesmaczony Roman

Szkoda tylko , że nie wspomniano jak wygląda sprawa kontenerów na osiedlach , dokładnie ich braku.

Co z tego że mieszkańcy posegregują odpady jak one i tak trafią do jednego kontenera bo reszta będzie zapełniona. U mnie na osiedlu dzień po wywózce śmieci, kontener na odpady suche jest zapełniony.Ludzie wrzucają więc do tego który jest pusty.Chyba lepsze to niż walnąć je w róg śmietnika?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3