W Rzeszowie nie będzie kolejki nadziemnej. Miasto stawia na buspasy

Bartosz Gubernat
Tak miała wyglądać kolejka naziemna w Rzeszowie.
Tak miała wyglądać kolejka naziemna w Rzeszowie. Archiwum
Zamiast jeżdżących nad ulicami wagoników w Rzeszowie powstaną oddzielne pasy ruchu dla autobusów. - To tańsze i korzystniejsze rozwiązanie - przekonują specjaliści, którzy przez kilka miesięcy badali ruch w mieście.

Kolejka za droga i zbyt ciasna

Kolejka za droga i zbyt ciasna

Przygotowując projekt zmian w systemie transportu specjaliści z Apii zrezygnowali z budowy nadziemnej kolejki. Pomysł, który w ubiegłym roku przywiózł ze Szwajcarii prezydent Tadeusz Ferenc okazał się zbyt drogi i nieefektywny. Zdaniem Hiszpanów wagoniki przewożące ośmiu pasażerów nie rozwiązałyby problemów komunikacyjnych Rzeszowa, dlatego nie ma sensu wydawać na linię kilkudziesięciu milionów złotych. Oznacza to, że wielomiesięczne prace nad znalezieniem dla kolejki najbardziej optymalnej trasy poszły na marne.

Wzorem największych polskich miast budowę tzw. buspasów Hiszpanie proponują przy głównych ulicach centrum miasta - Piłsudskiego, Lisa-Kuli i Cieplińskiego. W miejscach gdzie droga jest wystarczająco szeroka (np. trzy pasy ruchu przy ul. Cieplińskiego) na potrzeby komunikacji miejskiej zostanie wydzielony jeden pas. Na pozostałych ulicach najprawdopodobniej trzeba będzie wykonać dodatkowe.

Stawiają na autobusy

Jak wynika z raportu firmy Apia, rewolucja czeka także pozostałe elementy komunikacji zbiorowej.

- Proponujemy wprowadzenie systemu ITS. To rozwiązanie, dzięki któremu autobusy zdalnie współpracują z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach i są uprzywilejowane przy zmianie świateł. Dzięki temu szybciej przewożą pasażerów - mówi Artur Kucharski z warszawskiego oddziału Apii.

Zdaniem Hiszpanów korzystnym rozwiązaniem będzie także montaż w autobusach i na przystankach "inteligentnych" tablic elektronicznych, informujących, za ile minut pojazd dojedzie do zatoczki. Tak przygotowany system informacji pasażerskiej ma zachęcić rzeszowian do przesiadki z samochodów do komunikacji miejskiej. Podobnie jak zakup 170 nowych autobusów, które mają zagwarantować efektywne działanie MPK w Rzeszowie.
Zmiany na obwodnicy

Po analizie ruchu fachowcy uznali też, że przebudowy wymagają największe skrzyżowania, głównie te zlokalizowane wzdłuż obwodnicy.

- Chodzi o jezdnie w rejonie al. Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Krakowskiej, Armii Krajowej i Witosa. Trzeba przedłużyć, lub wydzielić na nich osobne pasy dla samochodów skręcających. W tej chwili zarówno prawo, jak i lewoskręty są za krótkie, albo służą także do jazdy prosto. Dlatego w wielu przypadkach na obwodnicy tworzą się korki - wyjaśnia A. Kucharski.

Raport na temat natężenia ruchu oraz propozycje zmian są już w ratuszu. Wraz z pozostałymi dokumentami przygotowanymi przez Apię, miasto przedłoży je Komisji Europejskiej, która po analizie pomysłów zadecyduje, czy przyznać miastu prawie 400 mln zł na wprowadzenie zmian.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 58

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stalin
A nie byłoby łatwiej zamówić Bin Ladena rozpieprzyć całe miasto i postawić wszystko od nowa ?
M
Mogda
Buspasy? W Polsce żyjemy więc będą to kolejne pasy dla sznurów puszek proste
k
k0k0z
Nic to tak czy siak nie zmieni. Mieszkam poza Rzeszowem, dojazd mnie ksoztuje 7 Zl w obie strony, jako ze jezdze z zona to wychodzi 14 zl liczac benzyne stac mnie na 3,5l benzyny za co przejade ok 50km, i jest to duzo wygodniejsze i paradoksalnie tansze niz komunikacja miejska bo dojade wszedzie i o kazdej porze (ostatni autobus do mnie jedzie o 23:00) Poki bilety beda drozec w tempie w jakim sie to dzieje teraz (50 gr w ciagu 3 lat) to nikt poziadajacy maly samochod nie przerzuci sie na komunikacje miejska. A jesli kogos stac na potwora co pali po 12 L an sete to i stac go zeby nim jezdzic i tez sie nie przerzuci.

Nie mowiac o tym ze kierowcy autobusow jezdza jak wariaci, sa chamscy a warunki panujace w autobusach i na przystankach nie odbiegaja daleko od standardu co bardziej rozwinientych krajow afrykanskich.
J
Jan Moszniak
super, bede smigal tym pasem wyprzedzajac frajerow w korkach
gracias mi espanyol amigos!! hasta la vista!viva el presidente!!
Ł
Łysy
Tramwaj dobry, ale za drogi

"W podobnych duchu wypowiada się Adam Sapeta, architekt z Rzeszowa. Jego zdaniem znacznie lepszym rozwiązaniem byłaby budowa systemu szybkiego tramwaju miejskiego. Zdaniem Marka Ustrobińskiego, wiceprezydenta Rzeszowa nie ma na to jednak szans".Panie wiceprezydencie dla innych miast jak Kielce,Olsztyn ta inwestycja nie jest za droga i planują budowe lini tramwajowych!!Czy Rzeszów ma pozostawać w tyle bo dla władz miasta to jest za droga inwestycja.Przeciesz pieniądze przeznaczone na budowe kolejki można by było przeznaczyć na budowe lini tramwajowych,które też można podziekić na etapy.Moim zdaniem było by to lepsze rozwiązanie dla Rzeszowa niż kolejka,która defakto miała by tylko nikłe walory turystyczne,a przeciesz chodzi wszystkim o usprawnienie komunikacji miejskie w stolicy podkarpacia.
Ł
Łysy
Jeśli w Olsztynie myślą o budowie lini tamwajowych,a w Elblągu inwestują w komunikacje tramwajową to dla czego nasze miasto ma pozostawać w tyle!!!
Ł
Łysy
W latach siedemdziesiątych kilkakrotnie mówiono o pomyśle wybudowania tramwaju, następnie linii trolejbusowych. Szkoda, że żaden z pomysłów nie został wcielony. Obecnie rzeszowski przewoźnik widzi swoją przyszłość tylko w postaci komunikacji autobusowej. Nie są zgłaszane żadne pomysły wprowadzenia innowacji na szeroką skalę. Jedynym plusem jest fakt przekształcania taboru na pojazdy bardziej ekologiczne, zasilane gazem ziemnym CNG. MPK w Rzeszowie jako pierwsze przedsiębiorstwo w kraju, zakupiło nowe, niskopodłogowe autobusy gazowe.

Od blisko dwóch lat niepokojącym elementem w komunikacji miejskiej jest ograniczanie liczny kursów poszczególnych autobusów. Dotyczy to przede wszystkim linii o największym obciążeniu. Przykładowo w latach osiemdziesiątych XX wieku linia 0A i 0B kusrsowała z częstotliwością co 5 - 7 min. W dniu dzisiejszym autobusy na tej linii kursują co 12 - 15 min. Jest to niekorzystne zjawisko w popularyzacji komunikacji publicznej, gdyż zbyt długie oczekiwanie na autobus zniechęca potencjalnych pasażerów. Rzadkość kursowania autobusów powoduje także nadmierny tłok w pojazdach. Taki sposób ograniczania liczby kursów, nie sprzyja pasażerom. Należy mieć nadzieję, że są to jedynie chwilowe zmiany.

Plusem rzeszowskiej komunikacji są dwie linie nocne (100, 101) oraz dwie linie całodobowe (2,3).

Rzeszów, który ponownie gwałtownie się rozwija powinien mieć także poważne i realne plany na przyszłość jeżeli chodzi o komunikację miejską.

Przyszłością jest na pewno wymiana taboru na nowoczesny, na autobusy niskopodłogowe zasilane gazem ziemnym. Według analiz, najlepszym rozwiązaniem byłoby zaopatrzenie przewoźnika w następujące autobusy:

8 szt. - 9 metrowych;

100 szt. - 12 metrowych

38 szt. - 15 metrowych

68 szt. - 18 metrowych

O nowościach na rynku autobusowym, możemy się dowiedzieć dzięki producentom, którzy bardzo często dostarczają swoje produkty na testy do Rzeszowa.

Drugim ważnym elementem w strategii rozwoju miasta mogłaby być wizja utworzenia w mieście linii tramwajowych. Należy podpatrzeć u sąsiadów, a dokładnie w Kielcach, w mieście którym planowana jest budowa linii tramwajowej z wykorzystaniem środków unijnych. W Rzeszowie można byłoby połączyć kilka dzielnic z centrum miasta za pomocą tzw. szybkiego tramwaju. Wiele osób zarzuci mi teraz, że Rzeszów jest za małym i za ciasnym miastem, aby mógł zmieścić tramwaje. Nic podobnego. Wręcz przeciwnie. W centrum miasta, tory tramwajowe przebiegałyby pod ziemią, tak jak jest to w wielu miastach Europy, a obecnie taki wariant tramwaju istnieje w Krakowie. W okolicach Dworca PKP i PKS, można wówczas byłoby zrobić prawdziwe Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne.

Planując przebieg linii tramwajowej należy wziąć pod uwagę połączenie centrum miasta z największymi osiedlami, a także umożliwić przepływ ludności między wielkimi centrami handlowymi. Oto propozycja linii tramwajowych:

linia 50 (po linii obecnego 0) - Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne (RCK) - tunel - Nowy Most (przedłużenie Rejtana) - Rejtana - Powstańców Warszawy - Dąbrowskiego - Reformacka - Hoffmanowej - Mochnackiego - Cieplińskiego - Piłsudskiego - tunel - RCK

linia 52 Dąbrowskiego DK - Reformacka - Hoffmanowej - Mochnackiego - Cieplińskiego - Piłsudskiego - tunel - RCK - tunel - Kochanowskiego - Lubelska - Port Lotniczy Jasionka

linia 53 Baranówka III - Ofiar Katynia - Wyzwolenia - Lubelska - Kochanowskiego -tunel - RCK - tunel - Nowy Most - Rejtana - Niepodległości - Litewska - Lwowska - Cienista

linia 54 Matuszczaka - Dąbrowskiego - Reformacka - Hoffmanowej - Mochnackiego - Cieplińskiego - Piłsudskiego - tunel - RCK - unel - Nowy Most - Rejtana - Niepodległości - Litewska - Lwowska - CH AUCHAN Krasne

linia 55 Staromieście Ogrody - Lubelska - Kochanowskiego -tunel - RCK - tunel - Nowy Most - Rejtana - Sikorskiego - Łukasiewicza Zalesie

linia 56 Strzyżowska - Krakowska - Piłsudskiego - tunel - RCK - tunel - Nowy Most - Rejtana - Niepodległości - Litewska - Lwowska - CH AUCHAN Krasne

linia 58 (po linii obecnej 18) - Baranówka IV - Obrońców Poczty Gdańskiej - Wyzwolenia - Lubelska - Kochanowskiego -tunel - RCK - tunel - Cieplińskiego - Mochnackiego - Hoffmanowej - Reformacja - Dąbrowskiego - Powstańców Warszawy - Sikorskiego - Łukasiewicza Zalesie
P
PG4
To skandal aby za tak wielkie piniądze pseudofirma od badania natężenia ruchu stwierdziła iż jedynym rozwiazaniem w Rzeszowie komunikacji miejsckiej są buspasy. Jak maja one przebiegać na ulicach: Piłsudzkiego, Dąbrowskiego, Lisa-Kuli. To może zamknąć te ulice i przeznaczyć tylko dla autobusów. A za podpowiedź iż należy przebudować kilka skrzyżowań to też trZeba było aż tyle zapłacić? A może tę kwotę wydaliby ze swoich kieszeni tzw. miejscy urzędnicy a może radni-bezradni.
Myślę że rozwiazanie komunikacji miejskiej w scisłym centrum Rzeszowa w obszarze objetym ulicami: Piłsudzkiego, Rejtana, obwodnica, Dąbrowskiego, Lisa-Kuli, Cieplińskiego powinien zakładać: przede wszystkim usuniecie autobusów, zastąpienie ich innym środkiem lokomocji - np.szybki tramwaj. Autobusy zaś powinny dowozić pasażerów z przedmieść Rzeszowa do przystanków wyżej wspomnianej alternatywnej komunikacji obsługującej ścisłe centrum.
G
Gość
W dniu 09.07.2010 o 18:16, ktosik napisał:

Ciekawe czy zakupią autobusy przegubowe , bo jak ulice będą szersze to powinny takie autobusy zmieścić się na rzeszowskich drogach ,a jak ma jeździć więcej osób komunikacją miejską to zwykłe autobusy nie dadzą rady Ich wszystkich pomieścić , w większych miastach oprócz autobusów są tramwaje ale jeśli ich tu nie będzie to przynajmniej większe autobusy by się przydały .



Tramwaje będą też budowane w Olsztynie, stolicy Warmii i Mazur. A to nie jest większe miasto. W komunikację tramwajową inwestuje też Elbląg i Grudziądz. Podobno transport szynowy jest popierany przez Unię Europejską.

Czy Rzeszów nie dorósł już do pewnych rozwiązań ?
a
all
W dniu 09.07.2010 o 15:15, January napisał:

Jak Bernadyni oddzają placv co wyłudzili za 1 zł. mówiąc że to ich kiedyś było przed laty. NIech wezmą wszystko co ich było aż do szpitala MSW jak mi babcia mówiła. NIech zabiorą plac biskupa oraz ulicę Jałowego. Barnardynom zawsze mało jak mówią w myśl reguły św. Franciszka, że oni nic nie mają i są biedni. A to jest kpina jest to najbogatszy zakon franciszkańskiw polsce obecnie



Jeszcze ci szczena opadnie jak Bernardyni oddadza podziemny parking pod tymi ogrodami. Bedzie to jedyny taki obiekt w centrum miasta, wybudowany bez pieniackich samozachwytów ratusza, a przy kpinach i obelgach śwaitłych mieszkańców
G
Ginter
SĄDZĘ ŻĘ W TYM TEMACIE, GŁÓWNIE CHODZI O PORUSZANIE SIĘ W CENTRUM RZESZOWA. DLA KIEROWCÓW I PASAŻERÓW TO JEST KOSZMAR!!!. CZĘŚC ULIC JEST NIEZLE ZROBIONA, CZĘŚC JEST WĄSKA I NIE DA SIĘ PRZEBUDOWAC. WIĘC GDZIE MAJĄ POWSTAC TE BUSPASY???. CHYBA ŻE BUSPAS, KOREK, BUSP..... ITD!!!. NO A REMONT NOWO WYREMONTOWANEJ JEZDNI MA SENS??? DLATEGO UWAŻAM ,ŻE KIEROWCY JAK I PASAŻEROWIE , POWINNI MIEC STWORZONE ODPOWIEDNIE WARUNKI DO PORUSZANIA SIĘ PO MIEŚCIE!!!. DLA KIERUJĄCYCH: PARKINGI WIELOPOZIOMOWE,WIADUKTY ,TUNELE,...ITD. DLA PASAŻERÓW( m. in. TURYSTÓW, STUDENTÓW, UCZNIÓW...) NOWSZE I PUNKTUALNIEJSZE AUTOBUSY, PRZEJŚCIA PODZIEMNE( NAPEWNO USPRAWNIŁY BY RUCH POJAZDÓW!!!) ,I KOLEJKA NADZIEMNA!!! KTÓRĄ BEZKOLIZYJNIE OKRĄŻYMY CENTRUM. INNE MIASTA POZA MPK MAJĄ TROLEJBUSY,TRAMWAJE ,A MY??? DLACZEGO O NASZYM MIEŚCIE DECYDUJĄ "HISZPANIE Z WA RSZAWY!!!???".(za taką kasę to Nasi by cacko zaprojektowali!!!) TRZEBA REALIZOWAC DOBRE POMYSŁY A NIE: ZAPYTANIE, SONDAŻ,KLAPA,... !!!.ŻYCIE NAM UCIEKA DO PRZODU, A MY CORAZ BARDZIEJ Z TYŁU!!! PANOWIE RAJCY!!! NIE MARNUJCIE PIENIĘDZY NA KŁADKI SCHODOWE!!! TO NIE TA EPOKA!!! CO Z LUDZMI STARSZYMI??? A ZIMĄ???CHYBA ŻE OSŁONIĘTE A SCHODY I WJAZDY RUCHOME!!!.
s
st. satyr
W dniu 09.07.2010 o 23:50, Ginter napisał:

KOLEJKA NADZIEMNA TO JEST BARDZO DOBRE ROZWIĄZANIE KOMUNIKACYJNE DLA MIESZKAŃCÓW RZESZOWA. JEST TO ŚRODEK BEZKOLIZYJNEGO I PUNKTUALNEGO PORUSZANIA SIĘ PO MIEŚCIE. TEGO NAM BRAKUJE. PREZYDENT FERENC POWINIEN TO DOBRZE PRZEANALIZOWAC!!!TO JEGO PRIORYTET!!! JAK MOŻNA POSZERZYC UL. LISA-KULI,PIŁSUDZKIEGO,I INNE?. TO JEST NIEMOŻLIWE.RZESZÓW JEST ZA "CIASNY".SĄDZĘ ŻE WARTO ZREALIZOWAC TEN PROJEKT KOLEJKI!!! NO A JAKA ATRAKCJA!!!NO I RZESZÓW ZYSKA COŚ CO GO POZYTYWNIE ODZNACZY OD INNYCH MIAST!!! MYŚLĘ ŻE LUBLIN CZY WROCŁAW KOLEJKI NIE ODPUSZCZĄ!!!


Ginter, Ginter. jeszcze do Ciebie nie dotarło, że magistraccy wymyślają bezsensowne pomysły po to, aby naiwniakom sprawić frajdę. I także dlatego, aby publika nie zapomniała o naszym namiestniku, Tak przy okazji, jakieś dziwne nauki pobierałeś, gdyż umysł Twój zatracił resztki samodzielnego myślenia.
j
ja
Niech zgadnę wszyscy opowiadający się za tym żeby "zmusić" kierowców do przesiadki na autobusy mieszkają w centrum ?
mają do pracy 5 może 10 minut drogi i mądrzy bo im auta przeszkadzają ??
Nie dajmy się oszukać wg artykułu np na ulicy Cieplińskiego miałby być zabrany jeden pas ruchu co w efekcie spowoduje początkowo większe korki ale kierowcy będą wtedy omijać Cieplińskiego i tak będą korkować się mniejsze uliczki.
Trzeba rozwiązać problem komunikacyjny ale nie w taki sposób.
Osobom które są takimi zwolennikami utrudnień dla kierowców proponuje aby na wakacje też jeździli autobusami przecież to zdrowsze dla środowiska!
Proponuję im także wyzbycie się wszelkiego sprzętu elektronicznego bo mniejszy pobór prądu też jest zdrowy dla środowiska.
a
ad
Ktory z kierowcow przesiadzie sie na kolejke??? Ktory??? Przeciez kolejka nie bedzie podwozila wszystkich do pracy pod same bramy i wejscia!!! Trzeba bedzie dochodzic na nogach!! Wybudowanie kolejki w Rze nie zmniejszy w ogole ruchu na ulicach! Nie ma szans!
a
ad
Nasze miasto Rzeszow mozna przejsc w 30 min na nogach , to nie jest Nowy Jork zeby kolejki budowac! Obwodnice trzeba wybudowac i juz bedzie mniejszy ruch na ulicach, bez korkow itd! Trzeba tylko pomyslec. OBWODNICA!!!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie