reklama

W Rzeszowie od dziś startuje malowanie buspasów

#Bartosz GubernatZaktualizowano 
Archiwum
Jutro na al. Sikorskiego drogowcy zaczną malowanie pierwszych w Rzeszowie, testowych buspasów. Będą gotowe do piątku.

Buspasy zostaną przeznaczone tylko dla autobusów, taksówek oraz policji, karetek pogotowia i straży pożarnej.

Wydzielenie osobnych pasów dla pojazdów komunikacji miejskiej to pomysł hiszpańskiej firmy APIA XXI, która na zlecenie urzędu miasta opracowuje projekt zmian w układzie komunikacyjnym Rzeszowa i okolic. Hiszpanie chcą tak poprawić warunki jazdy komunikacją miejską, aby przekonać rzeszowian do przesiadki z samochodów do autobusów. Drogowcy wykonają w sumie ponad 10 kilometrów pasów. Pojawią się wzdłuż ulic, które mają minimum po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Malowanie pierwszego buspasa rozpocznie się dzisiaj. Drogowcy wykonają go na al. Sikorskiego. Dlaczego akurat tu?

- Bo to szeroka ulica. Nawet, jeśli zabierzemy po jednym pasie z każdej strony, auta będą mogły nadal jeździć dwoma. A na razie chcemy, żeby kierowcy oswoili się z tym rozwiązaniem - tłumaczy Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Nowy buspas powstanie po obu stronach al. Sikorskiego. Zajmie skrajne, prawe pasy ruchu. Jadąc od al. Powstańców Warszawy w kierunku Tyczyna, zacznie się już przy skrzyżowaniu, na wysokości ogródków działkowych. Stąd poprowadzi aż do skrzyżowania z ul. Łukasiewicza. W kierunku miasta drogowcy rozmalują go na drodze między ul. Łukasiewicza, a przejściem dla pieszych na wysokości firmy Essa.

- Będzie oznaczony żółtymi liniami na drodze, oraz znakami drogowymi. Kierowcom nie wolno po nim jeździć. Jest przeznaczony tylko dla autobusów, taksówek, policji, straży pożarnej i karetek pogotowia - tłumaczy Adam Gajewski, dyr Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

Ponieważ buspasy to w Rzeszowie nowość, przez pierwsze dni policjanci nie chcą karać mandatami kierowców, którzy będą po nich jeździć.

- O taryfie ulgowej na dłuższą metę nie ma jednak mowy. Mandat za jazdę takim pasem to 100 zł i jeden punkt karny - mówi nadkom. Zdzisław Sudoł, naczelnik wydziału ruchu drogowego KWP w Rzeszowie.

Miasto zapowiada, że oba pasy będą stale monitorowane, a nagrania posłużą m.in. policji do karania kierowców - cwaniaków, którzy będą omijać żółtym pasem pozostałe pojazdy. Kolejne pasy dla komunikacji miejskiej pojawią się w Rzeszowie najwcześniej we wrześniu, kiedy APIA XXI przekaże miastu gotowy projekt organizacji ruchu.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 51

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Ż
Życzliwy
No jak to? Przecież jest uczciwie. Jeden pas dla samochodów, jeden dla autobusów. Mniej więcej po równo. W przeciętnym samochodzie 1,3 osoby, w autobusie - 46 osób. Wystarczy, że taki autobus przejedzie raz na 10 minut i już w miarę zrównoważy się ilość przetransportowanych osób po każdym z pasów.

To może zmniejszyć/zlikwidować chodniki? Ile osób w ciągu godziny przejdzie chodnikiem? A ile w tym samym czasie by nim mogło przejechać w samochodach? Prosta matematyka.

Sikorskiego zapchane, buspasy puste. Śmieszne to jest, szczególnie wieczorami i w weekendy.
J
Jack
W Rzeszowie ulice nie są przystosowane do buspasów.Efekty już widać,rano na Sikorskiego (w stronę miasta) korek dwa razy większy niż przed namalowaniem buspasów.Prawy pas wolny a autobus pojawia się raz na 15 minut ataki,który skręca w prawo,raz na godzinę.Hiszpanie się cieszą,że znaleźli frajerów.

No jak to? Przecież jest uczciwie. Jeden pas dla samochodów, jeden dla autobusów. Mniej więcej po równo. W przeciętnym samochodzie 1,3 osoby, w autobusie - 46 osób. Wystarczy, że taki autobus przejedzie raz na 10 minut i już w miarę zrównoważy się ilość przetransportowanych osób po każdym z pasów.
j
jasio p
Hiszpanie się cieszą,że znaleźli frajerów.

hhhe - Hiszpanie ... jacy Hiszpanie !!!???
Ratusz specjalnie nagłaśniał informację że raport robi "zagramaniczna" firma, po to tylko by chyba sobie dodać prestiżu !
firma ma tyle wspólnego z Hiszpanią co pomarańcze w sklepie ...

główna siedziba firmy jest w tam, ale prace wykonywało kilka firm polskich !
J
Janusz

W Rzeszowie ulice nie są przystosowane do buspasów.Efekty już widać,rano na Sikorskiego (w stronę miasta) korek dwa razy większy niż przed namalowaniem buspasów.Prawy pas wolny a autobus pojawia się raz na 15 minut ataki,który skręca w prawo,raz na godzinę.Hiszpanie się cieszą,że znaleźli frajerów.

r
rechotnik
Podoba mi się ten pomysł. Nareszcie koleś pksem czy mpekiem nie bedzie zamulał lewym całą sikorskiego, i dojedzie po ludzi czekających na przystanku "bardziej o czasie". Jestem jak najbardziej za takim pomysłem.
Pomarańcze z Hiszpanii też są dobre to może i takie rozwiązanie nie będzie wcale gorsze, zanim zaczniecie krytykować, uwzględnijcie wszystkie za i przeciw takim rozwiązaniom.

To moze by tak Ferenc posadzil troche tych drzew pomaranczowych z Hiszpani jak sa takie dobre ?
W Rzeszowie tez urosna !!
G
Grzegorz

Podoba mi się ten pomysł. Nareszcie koleś pksem czy mpekiem nie bedzie zamulał lewym całą sikorskiego, i dojedzie po ludzi czekających na przystanku "bardziej o czasie". Jestem jak najbardziej za takim pomysłem.
Pomarańcze z Hiszpanii też są dobre to może i takie rozwiązanie nie będzie wcale gorsze, zanim zaczniecie krytykować, uwzględnijcie wszystkie za i przeciw takim rozwiązaniom.

G
Gość

To nie miał skąd ten stary komunistyczny dziad wynająć firmy tylko z Hiszpani? Autobusów MPK co raz mniej więc po kiego h.ja i za ile to?
Bajki o przesiadaniu się na komunikacjeę miejska można opowiadać tym starym babom i dziadom co w południe nimi jadą bo bilety za darmo mają robiąc sztuczny tłok w nie licznych autobusach a człowiek co chce dojechać np. na drugąą zmianę do pracy musi ten cyrk i kłótnie Altzheimerów obserwować.

l
lena1546

To się nazywa BUS LANE! W całej Europie są specjalne bus lanes, więc dlaczego nie w Rzeszowie? Poza tym korki i tak będą,ponieważ często w aucie jest tylko osoba kierująca bez pasażerów. I takich aut np. czeka 20 na światłach, a za nimi jest autobus, który jest spóźniony przez tych właśnie inteligentnych! Teraz nie będą na tym cierpieli użytkownicy komunikacji miejskiej.

g
gosc

Czy prezio i jego przydupasy parkuja na podpromiu czy to opcja wylacznie dla plebsu?Nie ma sie co martwic pomkniemy podniebna kolejka nad tymi autobusami. Wyborcow prezia pewnie duma rozpiera ze swojej decyzji.Moze tak jeszcze przymusowe przystanki w galeriach jednego slusznego inwestora.

G
Ginter

MIAŁ BYC WIELKI PLAN PRZEBUDOWY ULIC RZESZOWA!. SAME BADANIA POCHŁONĘŁY MILIONY. POTĘŻNE UNIJNE PIENIĄDZE MIAŁY BYC "WPOMPOWANE" W TĘ INWESTYCJĘ(wagi, tablice, bus-pasy itd).I JAK ZWYKLE G...!. ALE IDĄ WYBORY I TRZEBA COŚ LUDKOM POKAZAC!. TO NAMALUJEMY IM BUS-PASY I BĘDĄ SIĘ CIESZYC!. NO W KOŃCU RUSZAMY DO PRZODU, DO EUROPY!. NO CÓŻ, TAKIE DZIADOSTWO "rządzi" RZESZOWEM I PODKARPACIEM!. RZESZÓW I REGION "WALI SIĘ" NA DNO. TYCH DOROBKIEWICZÓW INTERESUJE KORYTO, A NIE DOBROBYT MIESZKAŃCÓW I REGIONU!. JUŻ NIE MOŻNA TYCH KŁAMSTW I BZDUR SŁUCHAC!.

s
stary

To jest tak głupie, że aż zatyka.

1. Co to da i komu?
Chyba tylko to, że na końcu tych pożal się Boże buspasów autobusy będą czekać jak na zmiłowanie na wpuszczenie na... "normalną jezdnie", już bez buspasów. 12-to czy 18- metrowy autobus przecinający "na szybkiego" przez całą szerokość jezdnię przed skrzyżowaniem z Łukasiewicza (bo większość linii skręca z Sikorskiego w tę ulicę to nowe, mega-zagrożenie dla ruchu). Analogiczna sytuacja w drugą stronę przed rondem, bo większość linii skręca w lewo i muszą ustawić się na lewym pasie. Dotąd mogły to zrobić bezkolizyjnie i znacznie wcześniej.

2. Jakie korzyści w komunikacji miejskiej będą z tych 500metrów buspasów na Sikorskiego. Jeden autobus na 15 minut w szczycie, potem o połowę rzadziej, przystanki gdzie i jakie było takie zostaną, ilość pasażerów też. Czas przejazdu - patrz pkt. 1 się wydłuży, a nie skróci.

3. Do Panów policjantów mam pytanie - z którego pasa na Sikorskiego trzeba teraz będzie skręcić w prawo w Nowowiejską? Ze środkowego, czy można będzie zjechać bez obawy o mandat parę metrów wcześniej na prawy pas.
Jeśli nie, to ludzie będą jeździć objazdem, żeby przy skręcaniu w tą ulicę nie strzelił w nas z martwej strefy rozpędzony autobus?

4. Czy wy w tym mieście wiecie co robicie?

Jedno jest rozwiązanie, tyle że moim zdaniem na tej ulicy zupełnie niepotrzebne: światła z oddzielnym sygnałem dla autobusów na skrzyżowaniu z Łukasiewicza, na rondzie i na skrzyżowaniu z Nowowiejską i zielona śluza z prawej na lewą dla autobusów (reszta i piesi np. przez 1,5 minuty mają czerwone).
Ale to kosztuje i korkuje dodatkowo i nie wiem, czy ma sens na ulicy, gdzie jeden autobus jedzie raz na 15 minut.

j
jasio p
Co za głupota, zabierać pasy ruchu w zakorkowanym mieście, a rozmawiając z innymi kierowcami nie spotkałem się ze zdanie aby chciał się przesiąść na autobus, chyba że jazda autem zacznie być karalna ... Od dawna wiadomo, że trzeba u nas poszerzyć ulice, a nie zabierać istniejące pasy ruchu. Ciekawe za ile ktoś się połapie że wyrzuć pieniądze w błoto, i to Hiszpanom do kieszenie, nie mamy polskich firm i inżynierów? Tramwaje poza pasami ruchu gdzie to możliwe, to jest rozwiązanie i do tego ekologiczne. Brak słów!

1. Dawniej to na całym świecie wszystkim się wydawało że 2 pasy ruchu to lepiej niż 1 (nie przeczę, ale nie wszędzie i zawsze), potem już opcja 3 pasów zamiast 2.
Ale teraz wiadomo, że to droga do NIKĄD !!! Zapoznaj się najnowszymi trendami w urbanizacji - to może otworzą Ci się oczy na szerszą przetrzeń ... (w tej chwili, mimo wszystko trzeba stawiać na transport zbiorowy)
2. W Ratuszu raczej mamy marnych specjalistów od inżynierii ruchu.
3. Tramwaje - jestem ZA !

PS
Sam również poruszam się po mieście samochodem (głównie DOM /Nowe Miasto/ - PRACA (ul. Wspólna), ale poza zimą staram się głównie jeździć rowerem 2-3 x w tygodniu

PS 2
Zapraszam zainteresowanych na rzeszowski F.B. "STOP niszczeniu przestrzeni miejskiej Rzeszowa" (zamieściłem tam linki do 3 bardzo dobrych artykułów: "Jestem korek miejski zaworek", "Miasta są dla ludzi, nie dla słoni", "Idzie transportowa rewolucja"
przedstawiają one nowoczesne i "innowacyjne" kształtowanie przyjaznej dla każdego przestrzeni miejskiej.
www.facebook.com/?ref=home#!/pages/STOP-niszczeniu-przestrzeni-miejskiej-Rzeszowa/158029754243384
f
fan rzeszowa

dlaczego Rzeszów daje grubą kasę zagranicznej firmie za takie "genialne" pomysly?
mam apel do władz miasta: jak nie chcecie korków to zabierzcie auta społeczeństwu,
dopóki będą auta, będą korki,
parkingów potrzeba a nie piep**ch buspasów

r
rzeszowianin

buspasy na Sikorskiego to zupełna pomyłka, będą utrudniać życie kierowcom i na pewno nie spełnią pokładanych w nich oczekiwań.
Jeżdżę codziennie al Sikorskiego i nigdy nie widziałem by na proponowanych odcinkach autobusy miały jakiekolwiek problemy z przejazdem,
wiec buspasy nic nie zmienią dla autobusów, wprowadzą natomiast zmiany niekorzystne dla kierowców osobówek,
np. osoba chcąca skręcić z Powstańców Warszawy na Sikorskiego przy "zielonej strzałce" nie będzie mogła tego zrobić w sposób płynny bez wykorzystania przyszłego buspasa. taki sam scenariusz odnosi się do wyjazdu z ul. Łukasiewicza w stronę centrum.
W mojej opinii sytuacja na ulicy Sikorskiego jest całkiem niezła, wiec dlaczego zmieniać coś co działa? Kto ma w tym interes? na pewno nie kierowcy którzy będą zdezorientowani, co z pewnością odbije się na statystykach kolizji i wypadków.

Ż
Życzliwy

Nie wiem, czy pamietacie jak wyglądała ulica Sikorskiego przed przebudową, jak jeszcze były po dwa pasy? Rano korki były takie, że auta stały do połowy Łukasiewicza, Sikorskiego było całe zapchane. Wielu kierowców "omijało" korek skręcając w równoległą drogę-chodnik, co jest teraz za ekranami i wjeżdzało przejściem dla pieszych koło ESSY, albo jechało na Papieską (która teraz jest wyłączona z ruchu), chyba władze chcą powrotu takiego stanu rzeczy...

Po drugie Wszystkie autobusy będą stały w korkach, zanim wjadą na Sikorskiego. Teraz można wjechać płynnie, bo jest osobny pas, a jak będzie buspas to trzeba będzie się szybko zmieścić na obecnym pasie środkowym i wszystko będzie stało razem z autobusami, które nie będą w stanie wjechać na "swój" pas czekając na Łukasiewicza. To samo będzie na Sikorskiego zanim dojadą do buspasa, postoją w korku, którego teraz zwykle tam nie ma...

Kolejna sprawa to to, że prawie wszystkie autobusy, poza 19, z Sikorskiego jadą na Poswtańców Warszawy... Ciekawy bardzo jestem jak będą zjeżdżać na lewy pas, skoro ten będzie zakorkowany od kilkuset metrów i nikt nie będzie miał ochoty wpuszczć autobósów, które go dopiero wyprzedziły swoim pasem...

W drugą stronę też to nie wygląda za dobrze, bo tym prawym pasem zwykle jadą auta, które będą skręcały w Nowowiejską, albo jadą do sklepów kawałek dalej. Jak będzie buspas, to te auta będą spowalniały ruch na pasie środkowym...

Pomysł jest śmieszny, głupi i nieprzemyślany. Nie chce nawet myśleć jakie mogą być inne lokalizacje zastosowania buspasów...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3