Muzykoterapia sensomotoryczna polega na wielozmysłowym odbiorze muzyki i dźwięków.
- Nasza terapia ma na celu wsparcie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku szkolnym - wyjaśnia Marta Skrobacz, muzykoterapeuta z Zespołu Szkół im. UNICEF w Rzeszowie.
Terapia dźwiękiem bazuje głównie na muzyce instrumentów etnicznych (jak: bębny afrykańskie, kalimba, kij deszczowy) i archaicznych (misy tybetańskie czy gong).
- Ideą muzykoterapii jest samodzielne i wspólne z terapeutą doświadczanie dźwięków poprzez słuch, dotyk, węch, a niekiedy i smak - opisuje Magdalena Machno z ZS im. UNICEF.
To również sposób na komunikację z uczniem, szczególnie gdy ta werbalna jest zakłócona.
- Tutaj dźwięki pozwalają dziecku wyrazić swoje emocje, odreagować napięcie, czy zrelaksować się - dopowiada Magdalena Machno.
Granie na tych instrumentach pomaga także wychowankom usprawniać funkcje percepcyjno-motoryczne.
- Poprawia kondycję psychofizyczną i percepcję słuchową. Uczy współpracy w grupie. Kształci koncentrację uwagi. Zwiększa wiarę we własne możliwości. Kształtuje świadomość własnej roli w pracy zespołowej - wylicza Marta Skrobacz. - Muzykując w grupie, uczymy się empatii, słuchania innych oraz własnego pierwotnego rytmu (rytmu serca).
- Szkoła z roku na rok poszerza swoje zaplecze o nowoczesne pomoce dydaktyczne i wprowadza innowacyjne formy terapii, które służą rozwojowi dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - podkreśla Stanisława Gilewicz, dyrektor Zespołu Szkół im. UNICEF.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?